نگار علی- دانشمندان چینی موفق شدند یکی از مهمترین موانع فنی در مسیر توسعه قطارهای مگلو در تونلهای خلأ را از میان بردارند؛ مشکلی که در گذشته باعث توقف پروژههایی مانند هایپرلوپ ایلان ماسک شده بود. این نقص فنی مربوط به لرزشهای شدید در سرعتهای بالا بود که بر اثر ناهماهنگیهای بسیار جزئی در مسیر حرکت به وجود میآمد.
تیم تحقیقاتی به رهبری «ژائو مینگ» با طراحی یک سیستم تعلیق هوشمند که ترکیبی از محرکهای الکترومغناطیسی و فنرهای بادی است، توانست با کمک هوش مصنوعی میزان لرزشها را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. آزمایشها روی مدل مقیاس کوچک نشان دادهاند که حتی در سرعتهای بیش از ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز کیفیت سواری همچنان قابل قبول باقی میماند.
چین این فناوری را فقط برای حملونقل نمیخواهد. مهندسان در حال طراحی زیرساختهایی هستند که از همین تکنولوژی برای پرتابهای فضایی با هزینه کمتر استفاده کنند. با توقف پروژههای غربی مانند هایپرلوپ، حالا چین در موقعیتی قرار گرفته که ممکن است آینده حملونقل فوقسریع را به نام خود ثبت کند.
منبع: sustainability-times
۲۲۷۲۲۷