پروژه عمران بررسی سازه ای پارکینک های طبقاتی
رشته : عمران
فرمت : word
مقدمه:
افزایش قیمت زمین و انتظارات مردم جهت حصول رفاه بیشترنشانگر این نکته است که پارکینگهای آینده از نوع طبقاتی بوده وآنها بخشی از سازه هایی خواهند بود که خدمات خواهند داد . پارکینگها معمولاً در طبقات زیرین ، فوقانی و یا در پیرامون ساختمانهای دیگر احداث می شوند .
در دنیای وابسته به اتومبیل پارکینگها نیز به همان اندازه راهها و پلها اهمیت دارند چون آنها دسترسی آسان به محل کار ، سکونت ، خرید ، تفریح و اجتماعات را میسر ساخته و بنابراین بخش لاینفکی از تأسیسات زیر بنایی می باشند .
شهرهای بزرگ به ویژه تهران نیازمند داشتن پارکینگهای طبقاتی در نقاط مختلف خصوصاً مبادی ورودی به مرکز شهر می باشد بدین ترتیب که شهروندان پس از طی مسافتی با اتومبیل خود در این گونه نقاط آن را به پارکینگ عمومی سپرده و بقیه مسیر تا مقصد یا مقاصد مورد نظر خود را با استفاده از وسایل نقلیه عمومی از قبیل اتوبوس ، تاکسی ، مترو و … طی نموده و بدین ترتیب هم تراکم ترافیک در حوزه مرکزی شهر کاهش یافته و هم اینکه گامی بسیار مهم در جهت رفع آلودگی هوای شهر برداشته می شود .
طراحی و ساختمان پارکینگها می تواند بسیار مشکل باشد به طوریکه طراح و پیمانکار را به اشتباه بیندازد و راه حلهایی که عملکرد خوبی در مورد ساختمانهای معمولی دارند در مورد پارکینگها کارایی لازم را نشان ندهند.
یک سازه پارکینگی دارای پلان نسبتاً وسیعی است به این سیستم قاب بندی صلب باید مجموع اثرات کمانش تیرها و دالها بر اثر پیش تنیدگی ، تغییر شکل های ناشی از بار اتومبیل هاو اشخاص ، وزن خود سازه ، باد ،زلزله و ساخت وساز را نیز اضافه نمود علاوه بر این اثرات تغییرات حجمی انقباض ناشی از نیروهای پیش تنیدگی ، افت و خرش بتن و همچنین اثرات نوسانات شدید آب و هوایی طراحی سازه های پارکینگی را از این نیز پیچیده تر می سازد .
بدلیل باز بودن سازه حداکثر و حداقل های سالانه می تواند بروی اجزای دال ،قیدها و ستونها و دیوارهای یک سازه پارکینگی باز تأثیر بگذارد .
به غیر از پل ها هیچ سازه دیگری احتیاج به ایستادگی در برابر هجوم یک چنین ترکیبی از نیروهای مخرب و محیط های خورنده ندارد . بر خلاف اغلب ساختمانها پارکینگها هیچگونه پوشش محافظتی ندارند و بر خلاف اکثر پل ها که توسط آب باران شستشو می شوند تنها آخرین سقف یک سازه پارکینگی به طور کامل در معرض باران قرار دارد .
در یک سازه پارکینگی موکت ، سقف و نازک کاری دیوار وجود ندارد و بنابراین اشتباهات در تکمیل یا پرداخت کار را نمی توان از این طریق پنهان کرد .و به همین دلیل ساخت صحیح سازه مستلزم دقت و توجه بیشتری می باشد .
در این پروژه در مورد عوامل مختلفی که به طراحی سازه پارکینگها اثر می گذارند انواع سیستمهای سازه ای مناسب باری پارکینگها ، تاثیرات تغییرات حجمی در سازه های پارکینگ و بار خاصی که به ساختمان پارکینگ وارد می شود بحث می گردد.
فهرست :
• مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. ۱
• طراحی…………………………………………………………………………………………………… ۴
الف -عوامل مؤثر بر طراحی
الف -۱-هزینه
الف-۱-۱-تکنولوژی ساختمان در منطقه……………………………………………………… ۴
الف-۱-۲-ترافیک کاری شرکتهای پیمانکاری…………………………………………….. ۵
الف-۱-۳-بودجه……………………………………………………………………………………. ۵
الف-۱-۴-دوام………………………………………………………………………………………. ۶
الف-۱-۵-هزینه های برنامه زمانبندی…………………………………………………………. ۶
الف-۱-۶-هزینه های مربوط به نمای ساختمان……………………………………………… ۷
الف-۲-برنامه زمانبندی……………………………………………………………………………. ۹
الف-۳-آیین نامه های ساختمانی
الف-۳-۱-میزان بار گذاری…………………………………………………………………….. ۹
الف-۳-۲-مقاومت در برابر حریق…………………………………………………………….. ۱۰
الف-۳-۳-تهویه……………………………………………………………………………………. ۱۴
ب-عوامل متجانس طراحی
ب-۱-برف زدایی………………………………………………………………………………….. ۱۵
ب-۲-دفع آبها………………………………………………………………………………………. ۱۶
ب-۳-کانالهای عبور سیم برق………………………………………………………………….. ۱۹
ب-۴-پوشش درز انبساط………………………………………………………………………… ۲۰
ب-۵-لرزشهای سازه……………………………………………………………………………… ۲۴
ب-۶-کنترل نیروی کششی……………………………………………………………………. ۲۵
• انتخاب سیستم سازه…………………………………………………………………………. ۲۷
• سیستم های ساختمانی
۱-ساختمانهای بتنی درجاریز
۱-۱-ساختمانهای بتنی درجاریز پس تنیده………………………………………….. ۳۰
۱-۲-ساختمانهای بتنی درجاریزمسلح شده به روش معمولی…………………… ۳۲
۲-ساختمانهای بتنی پیش ساخته پیش تنیده…………………………………………. ۳۴
۳-ساختمانهای فولادی……………………………………………………………………. ۳۸
• سیستم های کف
سیستم دالهای لاغر درجاریز……………………………………………………………. ۴۰
سیستم بتنی پیش ساخته………………………………………………………………….. ۴۱
سیستم کف ساختمانهای فولادی……………………………………………………… ۴۳
• تیرها…………………………………………………………………………………………… ۴۳
• تغییرات حجمی……………………………………………………………………………. ۴۴
۱-انقباض ناشی از خشک شدن………………………………………………………. ۴۵
۲-انقباض ارتجاعی………………………………………………………………………. ۴۵
۳-خزش…………………………………………………………………………………….. ۴۶
۴-دما………………………………………………………………………………………… ۴۶
• زمینه های طراحی مختص پارکینگها
اتصال تیر- ستون………………………………………………………………………… ۵۰
ستون با کلاف بندی در سطوح مختلف…………………………………………… ۵۲
گسیختگی………………………………………………………………………………… ۵۴
• بارهای خاص در طراحی پارکینگ
۱-بارهای زنده………………………………………………………………………….. ۵۶
۲-ترکیب بارهای زنده و برف………………………………………………………. ۵۷
۳-بارهای باد……………………………………………………………………………… ۵۸
۴-بارهای ضربه گیر سپر اتومبیلها………………………………………………….. ۵۹
۵-بارهای جانبی…………………………………………………………………………. ۶۰
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
- فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”5710″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]