پروژه تخصصی تاثیر زلزله بر سازه های زیرزمینی و طراحی نگهداری بر اساس بارهای دینامیکی
رشته : عمران
فرمت : word
چکیده:
فضاهای زیرزمینی مثل تونلها ، بزرگراههای زیرزمینی، معادن زیرزمینی، پناهگاهها و بعضی از سیستمهای زیرزمینی مانند خطوط لوله های فاضلاب، آب، گاز، برق و مخابرات نقش عمده ای در فعالیتهای روزانه برعهده دارند. بنابر این باید در برابر بار های وارده مقاومت کافی داشته باشند. بررسی های زیادی در مورد پایداری استاتیکی سازه های زیرزمینی صورت گرفته است ولی در محدوده بارهای دینامیکی ازجمله بارهای ناشی از زمین لرزه تحقیقات انجام شده کم و محدود است. در این بررسی سعی شده است با گرد آوری اطلاعات و سوابقی از خسارات زلزله در تونل ها و فضاهای زیرزمینی، پایداری این سازه ها تحت اثر بارهای زمین لرزه مورد بررسی قرار بگیرد و در نهایت مقایسه ای بین اثر عوامل مختلف در ایجاد خسارت همانند عمق سازه زیرزمینی، نوع خاک یا سنگی که سازه در آن واقع شده، شدت زلزله و … انجام شود. در انتها با ارزیابی خسارات بعضی از زلزله های بزرگ بر فضاهای زیرزمینی و مطالعات انجام شده در این زمینه، روشهایی جهت طراحی لرزه ای سازه های زیرزمینی و پیشنهادهایی جهت کاهش خسارات وارده ارائه شده است.
فهرست :
فصل اول : مبانی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ۱
مقدمه ۲
زمین لرزه چیست۲
نظریه زمین ساخت صفحه ای ۲
مرز بین صفحات ۳
نحوه حرکت گسلها ۵
انواع زمین لرزه ها ۶
مشخصات زمین لرزه و حرکت زمین ۷
امواج زمین لرزه ۸
امواج درونی یا حجمی ۹
امواج سطحی ۱۰
شدت زلزله ۱۳
بزرگی زلزله ۱۵
انرژی زلزله ۱۸
فرکانس نوسانات زمین لرزه ۱۹
مدت زمان لرزش ۲۱
شتاب حداکثر زمین ۲۲
فصل دوم : اثر زلزله بر سازه های زیرزمینی ۲۵
مقدمه ۲۶
مطالعه آسیبهای وارده بر تونلها در گذشته ۲۶
عوامل ایجاد خسارت بر تونلها ۳۱
لغزش گسل ۳۲
جابجایی گسل در سطح و عمق ۳۳
شکست زمین ۳۴
لغزش یا تکان زمین ۳۵
نقش مشخصات تونل و محل قرارگیری آن در خسارتهای وارده ۳۵
وضعیت لایه بندی وجنس زمین ۳۵
عمق تونل ۳۷
شکل واندازه تونل ۳۸
نحوه ساخت تونل ۳۹
پوشش داخلی تونل ۳۹
فاصله از مرکز زلزله ۴۲
تاثیر پارامترهای زلزله بر سازه های زیرزمینی ۴۲
حداکثر شتاب زمین (PGA) 42
فرکانس و طول موج زلزله ۴۴
مدت زمان لرزش ۴۴
شدت و بزرگی زلزله ۴۴
اهمیت مطالعه ارتعاشات زمین لرزه ۴۵
اثر امواج مختلف بر سازه های زیرزمینی ۴۶
امواج فشاری ۴۶
امواج برشی قائم ۴۶
امواج رایلی ۴۷
امواج لاو ۴۷
بررسی تغییر شکلهای ایجاد شده در تونل ۴۸
تغییر شکل محوری ۴۸
تغییر شکل (انحنایی) خمشی ۴۸
تغییر شکل حلقوی ۴۹
روشهای کاهش صدمات ۵۰
برآورد آسیب پذیری تونلها ۵۲
تونل در سیستم بزرگراهی ۵۳
منحنی های تعمیرات اجزا ۵۴
توابع خرابی تونلها ۵۵
تونل در سیستم راه آهن ۵۷
منحنی های تعمیرات اجزا ۵۹
فصل سوم : طراحی لرزه ای سازه های زیرزمینی در برابر زلزله ۶۱
مقدمه ۶۲
بررسی های اولیه برای طراحی تونل تحت اثر زلزله ۶۲
طراحی تونل تحت اثر زلزله ۶۳
روشهای مختلف طراحی تونل تحت اثر زلزله ۶۴
روش نرم یا حرکت آزاد زمین ۶۴
شرایط درنظر گرفتن رفتار نرم برای تونل ۷۲
روشهای اجرایی برای طراحی تونل ۷۴
روش مورد استفاده Kuesel برای تونل Bart 74
خم شدگی تونل ۷۴
تغییر شکل برشی ۷۶
ظرفیت تغییر شکل الاستیک ۷۷
ظرفیت تغییر مکان پلاستیک مجاز ۷۸
اعضای داخلی ۷۹
سازه های جانبی ۸۰
سازه های موقت ۸۰
لایه های فشاری ۸۱
فشار زمین ۸۱
ملاحضات جزئی ۸۲
روش نیومارک ۸۳
کرنش ناشی از تغییر شکل ماری شکل تونل ۸۵
کرنش ناشی از تغییر شکل برشی ۸۶
روش سخت یا روش آنالیز با در نظر گرفتن اندرکنش میان خاک و سازه ۸۷
محاسبه تغییر شکل تونل وقتی که تونل از خاک اطراف سخت تر است ۸۷
اثر نیروهای ناشی از امواج برشی افقی- عرضی در طراحی ۹۲
اثر نیروهای ناشی از امواج برشی عمودی در طراحی ۹۳
اثر ناشی از امواج فشاری در طراحی ۹۳
روشهای آنالیز با در نظر گرفتن اندرکنش خاک و سازه به صورت دینامیکی ۹۵
روش آنالیز با استفاده از سیستم جرم وفنر ۹۵
مدل شبه سه بعدی زمین ۹۷
روش المان محدود ۹۸
آنالیز حرکت Racking 98
استفاده از مدل المان محدود ۹۸
استفاده از المانهای مرزی ۹۹
اندرکنش دینامیکی تونل و ساختمانهای مجاور ۱۰۰
فصل چهارم : مطالعات موردی ۱۰۳
مطالعه موردی تونل متروی دایکایی ۱۰۴
نتایج مطالعات لرزه ای متروی قاهره ۱۱۱
نتیجه گیری نهایی ۱۱۳
فهرست منابع ۱۱۵
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
- فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”6269″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]