پایان نامه برآورد نیروهای طراحی سگمنت های بتنی تونل ها تحت بارهای لرزهای و ثقلی باتوجه به رفتار غیرخطی و اندرکنش آنها با محیط اطراف
رشته : ارشد عمران -زلزله
فرمت : word
چکیده :
تونل ها و سازه های زیرزمینی از جمله سازه های پر اهمیت و رو به رشد در شرایط توسعه سازندگی کشورمان می باشند.اهمیت پرداختن به ضوابط و دستورالعمل های طراحی لرزه ای تونل ها با توجه به رشد چشمگیر ساخت و بهره برداری متروهای شهری نظیر متروی تهران، اصفهان، شیراز و… مشهود است.
سازه تونل ها و ایستگاه های مترو که جزء سازه های زیرزمینی پر اهمیت محسوب می شوند، به خاطر حجم سنگین و وسعت مدل هندسی و همچنین تنوع بسیار زیاد در تکنیک های طراحی و اجرا، جزء دشوارترین طراحی های لرزه ای سازه ها محسوب می گردد.
اثرات مدفونی سازه ها، فشار سرباره خاک، اندرکنش محیط خاک جداره ای با تونل، بارگذاری فشار آب منفذی و جریان آب، بارگذاری دینامیکی قطارها و واگن ها به دشواری این مدل سازی دینامیکی می افزاید. در این پژوهش از دیدگاه مهندسی زلزله به مدل سازی این سازه ها با رویکرد اندرکنش دینامیکی خاک وسازه می پردازیم. اندرکنش خاک وتونل به صورت مستقیم و در نرم افزار Plaxis مدل سازی شده است.
مدل سازی تماما در فضای دوبعدی بوده است. پوشش تونل به صورت المان های بتنی لولا شده در نظر گرفته شده و مصالح خاکی در چهار نوع ماسه معمولی، ماسه متراکم، رس معمولی و رس پیش تحکیم یافته منظور شده است. همچنین سنگ بستر در دو عمق متفاوت ۱۰ و ۱۰۰ متر در نظر گرفته شد. در تحلیل دینامیکی نیز از دو نوع زلزله با محتوای فرکانسی متفاوت استفاده شده است.
در پایان نیز به بررسی هر حالت در شرایط لرزه ای مختلف پرداخته شده است.
کلمات کلیدی: تونل، پوششهای تونل، اندرکنش خاک و سازه، مدلسازی اجزا محدود
فهرست :
چکیده ۱
فصل اول « کلیات »
۱-۱ مقدمه ۳
۱-۲ بیان مسئله ۴
۱-۳ هدف از تحقیق ۵
۱-۴- متدلوژی تحقیق ۵
فصل دوم « ادبیات تاریخچه »
۲-۱ مقدمه ۷
۲-۱-۱ پایداری ۷
۲-۱-۲ جا به جایی های زمین و اثرات آن ۹
۲-۱-۳ کارائی سیستم نگهدارنده و پوشش دائمی ۹
۲-۲ روش های تحلیل پوشش ۹
۲-۲-۱ بارهای وارد بر پوشش تونل ۹
۲-۲-۱-۱ فشار زمین ۱۰
۲-۲-۱-۲ فشار آب ۱۳
۲-۲-۱-۳ بار مرده ۱۳
۲-۲-۱-۴ سربار ۱۴
۲-۲-۱-۵ واکنش بستر ۱۴
۲-۲-۱-۶ اثر زلزله ۱۵
۲-۳ تئوریهای تخمین مقدار بار وارد بر پوشش ۱۷
۲-۳-۱ تئوری ترزاقی ۱۸
۲-۲-۲ تئوری بلا (balla-1961) 21
فصل سوم « معادلات تعادل و حل آنها »
۳-۱ معادله اساسی رفتار دینامیکی ۲۵
۳-۲ حل معادلات دینامیکی تعادل ۲۷
۳-۲-۱- بکار بستن طرح انتگرال در Plaxis 28
فصل چهارم « مدلسازی عددی، ارائه نتایج، نتیجه گیری و طراحی»
۴-۱ مشخصات هندسی مدل ۳۳
۴-۲ مشخصات مصالح ۳۴
۴-۳ مش¬بندی مدل ۳۴
۴-۴ فازبندی و محاسبات ۳۶
۴-۴-۱ فاز اول: محاسبه تنش¬های برجا ۳۷
۴-۴-۲ فاز دوم: حفاری تونل و نصب همزمان پوشش¬ها ۳۸
۴-۴-۳ فاز سوم: محاسبه نیروی ایجاد شده در پوشش در اثر فشار خاک اطراف تونل ۳۹
۴-۴-۴ فاز دوم: اعمال شتاب زلزله به سنگ بستر و محاسبه نیروها و تغییرشکل های ایجاد شده در تونل و خاک اطراف ۴۰
فصل پنجم « بحث و نتیجهگیری »
۵-۱ ارائه نتایج و مقایسه ۴۳
۵-۲ نیروهای ایجاد شده در پوشش تونل ۴۴
۵-۲-۱بررسی نوع خاک و نوع زلزله و فاصله سنگ بستر تاتونل در نیروهای داخلی پوششها ۴۶
۵-۲-۲ طراحی پوشش های تونل ۴۸
۵-۲-۳ جابه جایی ایجاد شده در سطح خاک و المان های پوشش تونل ۵۱
۵-۲-۴ بررسی تراکم خاک ماسهای و نوع زلزله و فاصله سنگ بستر تاتونل در تاریخچه جابهجایی ۵۲
۵-۲-۴-۱ بررسی میزان تحکیم خاک رسی و نوع زلزله و فاصله سنگ بستر تاتونل در تاریخچه جابهجایی ۶۰
منابع ۶۹
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”11446″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]
حجم فایل:۲.۸۴mb
فرمت : word
تعداد صفحه : ۸۶