رساله ارشد طراحی موزه باستان شناسی گرگان با رویکرد بازیابی هویت معماری سنتی
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
مقدمه :
کشور ایران، یکی از قدیمی ترین کانون های شکل گیری تمدن در دنیا محسوب می شود و با داشتن بیش از ۹ هزار سال قدمت،در زمره کشورهایی با تاریخ کهن قرار دارد. تاریخ اسکان بشر در فلات ایران به دوره نوسنگی بازمی گردد و قدیمی ترین کانون های سکونت بشر در ایران،در مجاورت کوه های زاگرس و البرز شکل گرفته است.
از جمله این مناطق باستانی ایالت استارباد یا گرگان امروزی نام دارد.گرگان از مهمترین و غنیترین ایالات ایران در زمینه تحقیقات و کاوشهای باستانشناسی است. کاوشهای باستانشناسی پیشینه تمدن این منطقه را ۵ تا ۶ هزار سال اعلام کردهاند. با این تمدن کهن، تاریخی پرفراز و نشیب، آثار و بقایای باستانی فراوان و با دانشمندانی نامدار و اقوامی مقتدر و نجیب، گرگان جایگاهی رفیع و سهمی ارزشمند در تاریخ و تمدن باشکوه ایران دارد.
در این میان موزه ها نقشی حیاتی درترویج و ماندگاری نابترین پدیده های تاریخی و فرهنگی دارند. موزه ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند. هر یک از اشیا به نمایش در امده در آن در عین بى زبانى به هزار زبان سخن مى گویند زیرا اسناد معتبرى از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارایه مى دهند.
تاریخ تشکیل اولین موزه در ایران را باید در گنجینه هاى گرانبهایى که باستان شناسان به دست آورده اند، جستجو کرد. ایرانیان براى رهایى از آسیب بیگانگان گاهى گنجینه هاى گرانبهایى را درون چاه ها و حفره ها پنهان مى کردند. بیشترین جلوه تاریخ موزه دارى ایران را در ایجاد موزه ایران باستان باید جستجو کرد. این موزه با ۲۷۴۴ متر زیر بنا به دلیل قدمت اشیا، در زمره یکى از موزه هاى مادر دنیا محسوب مى شود که به سال ۱۳۱۶ خورشیدى افتتاح گردید.
فهرست رساله ارشد طراحی موزه باستان شناسی گرگان با رویکرد بازیابی هویت معماری سنتی
چکیده ۱
مقدمه ۲
فصل اول:کلیات تحقیق
۱-۱- تعریف مساله ۴
۱-۲- فرضیات ۴
۱-۳- ضرورت انجام موضوع ۴
۱-۴- اهداف تحقیق ۵
۱-۵-روش تحقیق ۵
۱-۵-۱- نوع روش تحقیق ۵
۱-۵-۲-روش گردآوری اطلاعات ۵
۱-۵-۳-ابزار گردآوری اطلاعات ۶
۱-۵-۴-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۶
۱-۶- سوابق انجام موضوع ۶
۱-۶-۱-سوابق نظری ۶
۱-۶-۲-سوابق عملکردی ۷
۱-۷- نتیجه گیری ۷
فصل دوم : مروری بر سابقه موضوع
۲-۱- بخش اول: مبانی طراحی موزه
۲-۱-۱-مقدمه ۹
۲-۱-۲-تعریف ۱۰
۲-۱-۲-۱-تعریف لغوی موزه ۱۰
۲-۱-۲-۲-تعریف موزه از فرهنگ لغت عمید ۱۰
۲-۱-۲-۳-تعریف اصطلاحی موزه ۱۱
۲-۱-۲-۴-تعریف آیکوم از موزه ۱۱
۲-۱-۳-معرفی آیکوم ۱۲
۲-۱-۴-تاریخچه موزه ۱۲
۲-۱-۴-۱-تاریخچه موزه در جهان ۱۲
۲-۱-۴-۲-تاریخچه موزه در ایران ۱۴
۲-۱-۴-۳-موزه در بینش اسلامی ۱۶
۲-۱-۵-نقش موزه ها ۱۷
۲-۱-۵-۱-نقش اجتماعی و فرهنگی موزه ها ۱۷
۲-۱-۵-۲-گردآوری آثار و مجموعه ها ۱۷
۲-۱-۵-۳-تعیین هویت،ثبت و مستندسازی ۱۷
۲-۱-۵-۴-حفاظت و نگهداری آثار و مجموعه ها ۱۸
۲-۱-۵-۵-نمایش و ارائه آثار ۱۸
۲-۱-۵-۶-آموزش و پژوهش ۲۰
۲-۱-۶-وظایف موزه ها ۲۰
۲-۱-۷-انواع موزه ها ۲۱
۲-۱-۷-۱-موزه های تاریخی ۲۱
۲-۱-۷-۲-موزه های هنری ۲۱
۲-۱-۷-۳-موزه های علمی ۲۲
۲-۱-۷-۴-موزه های اختصاصی ۲۲
۲-۱-۸-مکانیابی موزه ها ۲۴
۲-۱-۸-۱-مقیاس عملکردی موزه ها ۲۵
۲-۱-۸-۲-مکانیابی موزه ها در داخل شهرها ۲۵
۲-۱-۸-۳-مکانیابی موزه ها در خارج شهرها ۲۶
۲-۱-۹-طراحی موزه ۲۸
۲-۱-۹-۱-نکات حائز اهمیت در طراحی موزه از نگاه ناظر درونی ۲۸
۲-۱-۹-۲-نکات حائز اهمیت در طراحی موزه از نگاه ناظر بیرونی ۲۹
۲-۱-۱۰-نتیجه گیری ۲۹
۲-۲- بخش دوم : باستان شناسی
۲-۲-۱-مقدمه ۳۰
۲-۲-۲-باستان شناسی و تاریخچه آن ۳۰
۲-۲-۳-باستان شناسی و مصادیق قصص کتب آسمانی ۳۱
۲-۲-۴-باستان شناسی در جهان اسلام ۳۲
۲-۲-۵-باستان شناسی ایران ۳۳
۲-۲-۵-۱-شکل گیری باستان شناسی در ایران ۳۴
۲-۲-۵-۲-گسترش فعالیت های باستان شناسی در ایران ۳۴
۲-۲-۵-۳-شروع فعالیت گسترده باستان شناسان ایرانی ۳۵
۲-۲-۵-۴-باستان شناسی ایران پس از انقلاب ۳۶
۲-۲-۵- ۵-یک استان و۱۵۰۰ تپه باستانی ۳۶
۲-۲-۶- نتیجه گیری ۳۸
۲-۳- بخش سوم : بررسی نمونه ها
۲-۳-۱-مقدمه ۳۹
۲-۳-۲-نمونه های خارجی ۴۰
۲-۳-۲-۱-موزه گوگنهایم-ابوظبی ۴۰
۲-۳-۲-۲-موزه باستان شناسی پاتراس-یونان ۴۲
۲-۳-۲-۳-موزه باستان شناسی ملی آتن-یونان ۴۳
۲-۳-۲-۴-موزه و پارک باستان شناسی آلسیا-فرانسه ۴۴
۲-۳-۳-نمونه های داخلی ۴۶
۲-۳-۳-۱-موزه ملی ایران باستان-تهران ۴۵
۲-۳-۳-۲-موزه خطایی(باستان شناسی اردبیل)-اردبیل ۴۹
۲-۳-۴-نتیجه گیری ۵۱
فصل سوم: مبانی نظری طراحی
۳-۱-مقدمه ۵۴
۳-۲- واژه شناسی و مفاهیم واژه هویت ۵۵
۳-۲-۱- هویت از منظر اندیشمندان ۵۶
۳-۲-۲- هویت در روزگار پیش از مدرن ۵۶
۳-۲-۳-هویت در روزگار مدرن ۵۷
۳-۲-۴-هویت در روزگار فرامدرن ۵۸
۳-۲-۵-هویت ملی ۵۸
۳-۲-۶-هویت ایرانی ۵۹
۳-۲-۶-۱-مولفه های هویت ملی ایرانیان ۵۹
۳-۲-۶-۲- هویت ملی ایرانیان در دوران معاصر ۶۰
۳-۳- تعریف سنت ۶۲
۳-۴-رابطه سنت و هویت ۶۳
۳-۵-معماری سنتی ۶۴
۳-۵-۱- اصطلاحات مترادف معماری سنتی ۶۴
۳-۵-۲- ویژگی های معماری سنتی بر مبنای تعریف سنت و هویت ۶۶
۳-۵-۳- ویژگی معنایی معماری سنتی ۶۷
۳-۶-هویت ملی ایرانی-اسلامی و نمود آن در معماری سنتی ۶۸
۳-۶-۱- مولفه های موثر در هویت و سنت معماری ۶۹
۳-۶-۱-۱- هویت،انسان و باورهایش ۷۰
۳-۶-۱-۲- هویت و مکان ۷۱
۳-۶-۱-۳- هویت و زمان ۷۲
۳-۷- خصوصیات شکلی هویت بخش در معماری سنتی(دوره اسلامی ۷۳
۳-۷-۲- مرکزیت ۷۴
۳-۷-۳- انعکاس ۷۴
۳-۷-۴-پیوند معماری با طبیعت ۷۵
۳-۷-۵- هندسه ۷۶
۳-۷-۶- شفافیت و تداوم ۷۸
۳-۷-۷-رازو ابهام ۷۹
۳-۷-۸- تعادل موزون/توازن حساس ۷۹
۳-۷-۹- چشم دل ۸۱
۳-۸- پیدایش فرم در معماری ایرانی ۸۳
۳-۸-۱- فرم های ساده ۸۳
۳-۸-۲- فرم های مرکب ۸۸
۳-۹-نتیجه گیری ۹۰
فصل چهارم : مقدمات طراحی
۴-۱- بخش اول : مبانی برنامه ریزی
۴-۱-۱-مقدمه ۹۶
۴-۱-۲-عوامل موثر در برنامه ریزی و طراحی موزه ۹۶
۴-۱-۲-۱-بازدیدکنندگان ۹۶
۴-۱-۲-۲-اقلام نمایشی ۱۰۲
۴-۱-۲-۳-سازمان اداری ۱۱۹
۴-۱-۳-رهنمودهای برنامه ریزی و طراحی موزه ۱۲۵
۴-۱-۳-۱-رهنمودهای برنامه ریزی ۱۲۵
۴-۱-۳-۲-رهنمودهای طراحی ۱۴۰
۴-۱-۴-نتیجه گیری ۱۵۸
۴-۲- بخش دوم :شناخت بسترشکل گیری طرح
۴-۲-۱-مقدمه ۱۵۹
۴-۲-۲-موقعیت جغرافیایی استان گلستان ۱۵۹
۴-۲-۳-موقعیت طبیعی استان ۱۶۰
۴-۲-۴-وضعیت اقلیمی استان گلستان ۱۶۰
۴-۲-۵-پوشش گیاهی و جنگل ها ۱۶۱
۴-۲-۵-۱-پوشش گیاهی ۱۶۱
۴-۲-۵-۲-جنگل ها ۱۶۱
۴-۲-۵-۳-مراتع ۱۶۱
۴-۲-۵-۴-حوزه آبخیز ۱۶۲
۴-۲-۶-موقعیت جغرافیایی شهر گرگان ۱۶۲
۴-۲-۷-پیشینه و تاریخ شهر گرگان ۱۶۲
۴-۲-۸-فرهنگ مردم شهر گرگان ۱۶۴
۴-۲-۹-موقعیت طبیعی و اقلیمی شهر گرگان ۱۶۴
۴-۲-۹-۱-موقعیت طبیعی شهر گرگان ۱۶۵
۴-۲-۹-۲-وضعیت اقلیمی شهر گرگان ۱۶۵
۴-۲-۹-۴-و ضعیت باد در شهر گرگان ۱۶۶
۴-۲-۱۰- نتیجه گیری ۱۶۶
۴-۳- بخش سوم: تحلیل سایت
۴-۳-۱-موقعیت سایت مورد نظر طراحی ۱۶۸
۴-۳-۲- همسایگان طرح مورد نظر طراحی ۱۶۸
۴-۳-۳- موقعیت ارتباطی سایت مورد نظر طراحی ۱۶۹
۴-۳-۴- آلودگی صوتی سایت مورد نظر طراحی ۱۶۹
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱-مقدمه ۱۷۱
۵-۱-۱- ایجاد هم زبانی در آثار معماری ۱۷۲
۵-۱-۲- ایجاد همدلی در معماران ۱۷۲
۵-۲-پیشنهادات ۱۷۳
پروژه ” رساله ارشد طراحی موزه باستان شناسی گرگان با رویکرد بازیابی هویت معماری سنتی “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”11499″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]