رساله ارشد طراحی مرکز گفتگوی ادیان توحیدی
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
مقدمه :
“دین در بیانی کلی مجموعه عقاید، اخلاق، قوانین و مقرراتى است که براى اداره امور جامعه انسانى و پرورش انسان ها می باشد.” (ساجدی، ۱۳۸۴) دین از وجوه امتیاز بشری است ، تاکنون هیچ حیوانی نشانه ای از یک حیات دینی بروز نداده و در هیچ دوره ای، بشر عادی از ایمان به عقیده خالی نبوده است، یعنی دین حقیقتی است که چشمه جوشان فطرت بشری ،خواه ناخواه انسان رابه سوی آن فرا می خواند به همین روی، فلسفه وجودی دین نیز چیزی جز پاسخ صحیح و نظام مند به این دغدغه فطری بشر نیست.(فیض آبادی، ۱۳۹۰، ص۱) انسان هیچ گاه نتوانسته است بدون دین زندگی کند. ممکن است گاهی برخی جوامع به معنای اجتماعی دین، لائیک بوده باشند اما در واقع انسان ها در اکثر مواقع به دنبال پناهگاه دینی بوده اند. (اسدی، ۱۳۸۵، ص۶۲)
امروزه بیشتر به سبب پیشرفتگی و کثرت وسایل ارتباطی آدمیان تقریبا از هر چیز در جهان پیرامونشان می گذرد با خبر می شوند و این امر سبب شده است که “جهان هر فرد انسانی” در قیاس با جهان های پدران و نیاکان، گستره ای صد چندان بیابد. (ریچاردز ،۱۹۸۹، ص۱۰)
به این ترتیب در خلال قرن گذشته آگاهی و هشیاری تازه ای از تکثر مذاهب عمده پدید آمده است. روند فراگیر مدرن سازی، آگاهی از خصلت بنیادی تنوع دینی را تشدید کرده است. این هشیاری جدید پیوندی نزدیک با تفاوت های فرهنگی دارد، تفاوتهایی که ادیان گوناگون حامی و پشتیبان آن بوده اند. زیرا هر یک از ادیان، بینشی متفاوت به معنای غایی و نهایی حیات و ماهیت و سرشت ازلی واقعیت عرضه می دارد. در این میان آنچه تازه می نماید، واقعیت ادیان چندگانه نیست بلکه درونی ساختن آگاهی از تکثر بنیادین در ضمیر معتقدان به ادیان می باشد.(اشمیتز،۱۳۸۰،ص۲۵۵)
“گفتگو به عنوان تعامل سودمند عناصر متفاوت؛جوهر جهان است. به برکت گفتگوست که ما آدمیان به مرتبه عالی ترین جلوه خلقت نایل می شویم.” (سوئدلر،۱۳۸۵، ص۲) گفت و گو در دین نیز ضرورت بسیار مهمی برای همه متدینان است. زیرا مهمترین مساله باقی ماندن دین آن هاست و در غیر این صورت بنیاد گرایی هم بی فایده خواهد بود. (اکرمی، ۱۳۸۳، ص۱) در طول تاریخ نیز ادیان با یکدیگر گفتگو کرده اند و تاثیر و تاثر داشته اند تا امروزه بدین جا رسیده اند.(سروش،۱۳۷۸، ص۷۸)
در فرآیند گفتگو فضا یا محیط فیزیکی دارای اثر بسزایی است که اغلب نادیده انگاشته می شود. این در حالی است که بنا به نظر جان لنگ، نظریه پرداز حوزه روانشناسی محیط، می توان از طریق سازماندهی مناسب فضا ها و ایجاد عملکرد های تعاملی متنوع به سطح مناسبی از ارتباطات جمعی و گفتگو دست یافت.( Lang,1987 )
در این راستا موضوع این رساله، طراحی مرکزی است جهت تعامل و گفتگوی موثر ادیان با یکدیگر. برای این منظور با شناخت فرآیند گفتگو میان ادیان، پیش نیاز ها و موانع آن، عوامل کالبدی موثر در ایجاد همزیستی مسالمت آمیز و گسترش تعاملات سازنده ادیان بررسی می شود و تاثیر آن بر زندگی انسان، روابط جوامع و گسترش صلح و آرامش مورد توجه قرار می گیرد.
فهرست رساله ارشد طراحی مرکز گفتگوی ادیان توحیدی
فصل اول: مقدمه و طرح تحقیق | |
۱-۱- مقدمه | ۲ |
۱-۲- طرح کلی موضوع و مسئله تحقیق | ۳ |
۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق | ۵ |
۱-۴- اهداف تحقیق | ۷ |
۱- ۵- سوالات تحقیق | ۷ |
۱- ۵- ساختار تحقیق | ۸ |
فصل دوم: دین | |
۲-۱- مقدمه | ۱۰ |
۲-۲- مفهوم دین | ۱۱ |
۲-۲-۱- معنای لغوی | ۱۲ |
۲-۲-۲- معنای اصطلاحی دین | ۱۲ |
۲-۲-۳- ابعاد دین | ۱۳ |
۲-۳- منشاء دین | ۱۴ |
۲-۳-۱- علل پیدایش دین | ۱۵ |
۲-۳-۲- علل پذیرش دین | ۱۶ |
۲-۴- کارکرد های دین | ۱۷ |
۲-۴-۱- کارکرد های فردی | ۱۷ |
۲-۴-۱-۱-معرفت زایی | ۱۷ |
۲-۴-۱-۲- کارکرد احساسی (بهداشت روانی | ۱۷ |
۲-۴-۱-۳- کارکرد اخلاقی و رفتاری | ۱۸ |
۲-۴-۲- کارکرد های اجتماعی | ۱۹ |
۲-۴-۲-۱- همبستگی | ۱۹ |
۲-۴-۲-۲- آزادی و عدالت اجتماعی | ۱۹ |
۱۹ | |
۲-۵- طبقه بندی ادیان | ۲۰ |
۲-۵-۱- ادیان غیر توحیدی | ۲۰ |
۲-۵-۲- ادیان توحیدی | ۲۰ |
۲-۵-۲-۱- زرتشت | ۲۱ |
۲-۵-۲-۲- یهودیت | ۲۳ |
۲-۵-۲-۳- مسیحیت | ۲۶ |
۲-۵-۲-۴- اسلام | ۲۹ |
۲-۶- مساله تعدد ادیان | ۳۲ |
۲-۶-۱- انحصار گرایی | ۳۲ |
۲-۶-۲- شمول گرایی | ۳۲ |
۲-۶-۳- کثرت گرایی | ۳۲ |
۲-۷- نگاهی به اصول مشترک ادیان | ۳۴ |
۲-۸- جمع بندی و نتیجه گیری | ۳۵ |
فصل سوم: گفتگوی ادیان | |
۳-۱- مقدمه | ۳۷ |
۳-۲- گفتگو | ۳۷ |
۳-۲-۱- تعریف گفتگو | ۳۷ |
۳-۲-۲- پیشینه گفتگو | ۳۸ |
۳-۳ گفتگوی ادیان | ۳۹ |
۳-۳-۱- پیشینه گفتگوی ادیان | ۴۰ |
۳-۳-۲- اهداف و آثار گفتگوی ادیان | ۴۱ |
۳-۳-۲-۱- تفاهم و درک متقابل | ۴۲ |
۳-۳-۲-۲- تلاش برای نجات جامعه ی انسانی از بحران های موجود | ۴۲ |
۳-۳-۲-۳- افزایش روحیه دینی در جهان | ۴۴ |
۳-۳-۲-۴- همزیستی پیروان ادیان | ۴۴ |
۳-۳-۲-۷- زمینه سازی شکل گیری تنوع فرهنگی | ۴۵ |
۳-۳-۲-۸- درک حقایق تازه | ۴۵ |
۳-۳-۳- شرایط و قواعد گفتگوی ادیان | ۴۶ |
۳-۳-۳-۱- وجود نکات اشتراک و افتراق | ۴۶ |
۳-۳-۳-۲- احترام کامل به طرف مقابل و آزادی اندیشه او … | ۴۶ |
۳-۳-۳-۳- اقرار به جهل و تاکید بر تساهل | ۴۷ |
۳-۳-۳-۴- تکیه بر مشترکات | ۴۸ |
۳-۳-۳-۵- فراموش کردن اتفاقات گذشته و تمایزات سیاسی اقتصادی | ۴۹ |
۳-۳-۴- موانع گفتگوی ادیان | ۵۰ |
۳-۳-۴-۱- برتر انگاشتن خود | ۵۰ |
۳-۳-۴-۲- مطلق فرض نمودن حقیقت | ۵۰ |
۳-۳-۴-۳- تکیه بر عناصر تمایز بخش | ۵۱ |
۳-۳-۴-۴- اهانت به طرف مقابل و مسخ عقاید او | ۵۱ |
۳-۳-۴-۶- استفاده از معیارهاى متفاوت | ۵۲ |
۳-۳-۵- انواع گفتگو در گستره گفتگوی ادیان الهی | ۵۲ |
۳-۳-۵-۱- گفتمان اخلاقی | ۵۳ |
۳-۳-۵-۱- گفتمان همسازگرایانه | ۵۳ |
۳-۳-۵-۱- گفتمان پراگماتیستی | ۵۴ |
۳-۳-۵-۱- گفتمان وابسته به موسسه ها یا نهاد های دینی .. | ۵۴ |
۳-۳-۵-۱- گفتمان تاریخی | ۵۴ |
۳-۳-۵-۱- گفتمان توطئه محور | ۵۵ |
۳-۳-۵-۱- گفتمان مبلغ دینی | ۵۵ |
۳-۴- فضای گفتگو | ۵۶ |
۳-۴-۱- فضضای گفتگو میان ادیان | ۵۷ |
۳-۵- جمع بندی و نتیجه گیری | ۵۸ |
فصل چهارم: هنر و معماری قدسی | |
۴-۱- مقدمه | ۵۹ |
۴-۲- امر قدسی | ۶۰ |
۴-۲-۱- شیوه های تجلی امر قدسی | ۶۲ |
۴-۲-۱-۱- شیوه های مستقیم | ۶۲ |
۴-۲-۱-۲- شیوه های غیر مستقیم | ۶۳ |
۴-۲-۱-۳- تجلی امر قدسی در هنر (امر قدسی و هنر) | ۶۴ |
۴-۳- هنر مقدس | ۶۶ |
۴-۳-۱- مفهوم هنر قدسی | ۶۷ |
۴-۳-۲- شکل گیری هنر قدسی | ۶۹ |
۴-۳-۳- جایگاه هنر مند در هنر قدسی | ۷۰ |
۴-۳-۴- نقش و کارکرد هنر مقدس | ۷۲ |
۴-۴- مکان مقدس | ۷۳ |
۴-۵- معماری قدسی | ۷۵ |
۴-۵-۱- اهداف و کارکرد های فضا و معماری قدسی | ۷۷ |
۴-۵-۱-۱- ایجاد ناهمگونی در فضا | ۷۸ |
۴-۵-۱-۲- ایجاد محملی برای اندیشه دینی | ۷۹ |
۴-۵-۱-۳- زمینه سازی حیات معنوی | ۸۱ |
۴-۵-۱-۴- ایجاد مکانی برای حضور ذات الهی | ۸۴ |
۴-۵-۱-۵- تجلی عوالم برتر در ساحت های نازل تر | ۸۷ |
۴-۵-۲- ویژگی های فضا و معماری قدسی | ۹۰ |
۴-۵-۲-۱- ویژگی های منشا معنوی | ۹۱ |
۴-۵-۲-۲- ویژگی های شیوه ی بیان | ۹۵ |
۴-۵-۲-۳- ویژگی های صورت | ۱۱۲ |
۴-۵-۲-۳-۱- صفات کالبدی | ۱۱۳ |
۴-۵-۲-۳-۲- عناصر کالبدی | ۱۱۸ |
۴-۵-۳- عبادتگاه تجلی معماری قدسی در ادیان | ۱۲۲ |
۴-۶- جمع بندی و نتیجه گیری | ۱۲۴ |
فصل پنجم: عبادتگاه در ادیان توحیدی | |
۵-۱- مقدمه | ۱۲۶ |
۵-۲- عبادتگاه زرتشتیان | ۱۲۷ |
۵-۲-۱- آتش | ۱۲۷ |
۵-۲-۲- جایگاه آتش | ۱۲۸ |
۵-۲-۳- تاریخچه آتشکده | ۱۲۹ |
۵-۲-۳- معماری آتشکده | ۱۲۹ |
۵-۲-۳- جمع بندی خصوصیات طرح آتشکده | ۱۳۲ |
۵-۳- عبادتگاه یهودیان | ۱۳۳ |
۵-۳-۱- خیمه میعادگاه | ۱۳۳ |
۵-۳-۲- خانه مقدس | ۱۳۴ |
۵-۳-۳- کنیسه | ۱۳۶ |
۵-۳-۴- جمع بندی خصوصیات طرح کنیسه | ۱۴۰ |
۵-۴- عبادتگاه مسیحیان | ۱۴۰ |
۵-۴-۱- پیشینه کلیسا | ۱۴۰ |
۵-۴-۲- معماری کلیسا | ۱۴۲ |
۵-۴-۳- جمع بندی خصوصیات طرح کلیسا | ۱۴۴ |
۵-۵- عبادتگاه مسلمانان | ۱۴۶ |
۵-۵-۱- مسجد | ۱۴۶ |
۵-۵-۲- پیشینه مساجد | ۱۴۷ |
۵-۵-۳- عناصر کالبدی مسجد | ۱۴۸ |
۵-۵-۴- جمع بندی خصوصیات طرح مساجد | ۱۵۱ |
۵-۶- جمع بندی و نتیجه گیری | ۱۵۴ |
فصل ششم: شناخت و تحلیل بستر طراحی | |
۶-۱- مقدمه | ۱۵۶ |
۶-۲- شیراز | ۱۵۶ |
۶-۲-۱- موقعیت جغرافیایی شهرستان | ۱۵۷ |
۶-۲-۱-۱- مشخصه های جغرافیایی شهر شیراز | ۱۵۷ |
۶-۲-۲- ویژگش های جمعیتی | ۱۵۸ |
۶-۲-۲-۱- دین | ۱۵۸ |
۶-۲-۲-۲- فرهنگ | ۱۵۹ |
۶-۲-۳- ویژگش ها و مطالعات اقلیمی | ۱۵۹ |
۶-۲-۳-۱- باد | ۱۵۹ |
۶-۲-۲-۲- بارندگی | ۱۶۰ |
۶-۲-۲-۳- دما | ۱۶۱ |
۶-۲-۲-۴- رطوبت | ۱۶۲ |
۶-۳- مکان یابی پروژه | ۱۶۳ |
۶-۳-۱- معرفی سایت های پیشنهادی | ۱۶۳ |
۶-۳-۱-۱- سایت پیشنهادی اول | ۱۶۴ |
۶-۳-۱-۲- سایت پیشنهادی دوم | ۱۶۵ |
۶-۳-۱-۳- سایت پیشنهادی سوم | ۱۶۵ |
۶-۳-۲- انتخاب سایت بر اساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) | ۱۶۶ |
۶-۳-۲-۱- اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی | ۱۶۷ |
۶-۳-۳- معیار های انتخاب سایت و تعیین اولویت هر یک | ۱۶۷ |
۶-۳-۲-۱- نتایج حاصل از ورود معیار ها و گزینه ها در تحلیل سلسله مراتبی (AHP) | ۱۶۸ |
۶-۳-۴- انتخاب نهایی سایت | ۱۷۰ |
فصل هفتم: بررسی نمونه های موردی | |
۷-۱- موزه ادیان جهان در تایوان Museum of World Religions | ۱۷۲ |
۷-۲- معبد ادیان | ۱۷۸ |
۷-۲-۱- طرح کلی مجموعه | ۱۷۹ |
۷-۲-۲- فضای قدسی | ۱۸۱ |
۷-۲-۳- معابد کوچک و مجزای ادیان | ۱۸۲ |
۷-۲- خانه عبادت و آموزش House of prayer and learning | ۱۸۴ |
۷-۴- مرکز بین دینی دانشگاه دربی Mmulti-faith center of Derby university | ۱۸۹ |
فصل هشتم: برنامه ریزی و فرآیند طراحی | |
۸-۱- نیاز سنجی مخاطبین | ۱۹۵ |
۸-۲- ارایه برنامه فیزیکی | ۱۹۷ |
۸-۳- روند طراحی | ۲۰۱ |
۸-۳-۱- تحلیل و بررسی سایت | ۲۰۱ |
۸-۳-۱-۱- بررسی دسترسی های سایت | ۲۰۱ |
۸-۳-۱-۲- شناخت کاربری های مجاور و موثر | ۲۰۲ |
۸-۳-۱-۳- بررسی پوشش گیاهی موجود در سایت | ۲۰۲ |
۸-۳-۲- شکل گیری طرح | ۲۰۳ |
۸-۴- معرقی طرح | ۲۰۷ |
۸-۴-۱- نقشه های طرح مجموعه | ۲۰۷ |
۸-۴-۲- تصاویر طرح مجموعه | ۲۱۰ |
فهرست منابع | ۲۱۸ |
پروژه ” رساله ارشد طراحی مرکز گفتگوی ادیان توحیدی “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”11374″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]