رساله ارشد طراحی معماری مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
مقدمه :
جوانان به عنوان آینده سازان جامعه دارای اهمیت ویژه ای می باشند. اکثر جوامع پیشرفته برای آماده سازی پذیرش این نقش مهم و پر اهمیت برای جوانان خود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت طراحی می نمایند. سلامت روانی جوانان موضوعی بسیار مهم است؛ اما اغلب مورد غفلت قرار میگیرد. بدیهی است که آینده کشور در دست جوانان است و آنها هستند که باید فردایی بهتر را رقم زنند. درحال حاضر بزرگترین بخش جمعیت جهان را افراد زیر ۲۵ سال تشکیل میدهند. بیشتر مسائل و اختلالات روانی در دوران نوجوانی آغاز شده و تا بزرگسالی ادامه مییابد و چنانچه درمان نشود عواقب عاطفی و اجتماعی شدیدی را به افراد و جوامع تحمیل میکند. پیشگیری اولیه و ارتقای سلامت روان جوانان و تشخیص به موقع مسائل و اختلالات روانی جوانان بسیار مقرون به صرفه است و از عواقب فردی و اجتماعی اختلالات روانی میکاهد.
جوان ناخودآگاه الگوخواه و الگوپذیر است. یکی از بهترین راههای به رسمیت شناختن جوان واگذار کردن کار به اوست، چنانکه باید به گونهای برنامهریزی کنیم که جوان خود مجری بسیاری از کارها باشد و بتواند ابتکار و خلاقیت خود را نشان دهد و در بستری آماده به ظهور و شگفتی خود بیندیشد. با توجه به حساسیت و اهمیت این دوره از زندگی باید به نیازهای روحی و روانی و بالاخص نیاز اجتماعی جوان به خوبی پاسخ داده شود. توجه به نیازهای فرهنگی و شناسایی آنها از دیرباز در جوامع انسانی مورد نظر بوده ، مخصوصا در میان جوانان این مسئله اهمیت بیشتری دارد.
با شناخت نیازهای فرهنگی، هویت فرهنگی اصالت بیشتری به خود می گیرد و سرمایه های فرهنگی یعنی دانش، مهارت، فنون، علوم و تکنولوژی توسعه می یابد. تفرجگاه ها می توانند با ارائه امکاناتی این امر مهم را دستیافتنی نمایند و بی توجهی به موارد بالا منجر به هدایت جوانان توسط افرادی که این نیاز را در جوانان شناسایی نموده و آنان را به مسیرهای نا مناسب خرافه پرستی و رفتار ضد هنجار می نماید.
حال با توجه به موارد بالا مسئله اساسی این تحقیق این است که آیا می توان با در نظر گرفتن فضایی برای هدفمند شدن تفریح و تفرج جوانان، الگوهای رفتار فراغتی مناسبی برای آنان جهت تحقق اهداف متعالی جامعه طراحی نمود؟
فهرست رساله ارشد طراحی معماری مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر
فصل اول- موضوع طرح ۱
۱-۱- بیان مساله ۲
۱-۲-پیشینه تحقیق ۳
۱-۳-اهداف تحقیق ۴
۱-۳-۱-اهداف اصلی ۴
۱-۳-۲-اهداف فرعی ۴
۱-۳-۳-فرضیه یا سوالات کلیدی تحقیق ۴
۱-۴-روش تحقیق ۴
فصل دوم:مفاد بنیادین ۶
۲-۱- جوان ۷
۲-۱-۱-تعریف جوان ۷
۲-۱-۲-جوان و رهیافتهای آن ۸
۲-۱-۳-ویژگیهای جوان ۱۰
۲-۱-۳-۱- استقلالطلبی ۱۰
۲-۱-۳-۲- پرخاشگری ۱۰
۲-۱-۳-۳- برتریجویی ۱۱
۲-۱-۳-۴- احساس خلا ۱۱
۲-۱-۴-بحرانهای جوان ۱۲
۲-۱-۴-۱-بحران شخصیت یا هویت ۱۲
۲-۱-۴-۲- بحران روابط اجتماعی ۱۳
۲-۱-۴-۳-بحران خانواده ۱۳
۲-۱-۴-۴- بحران جنسی ۱۳
۲-۱-۴-۵- بحران کار ۱۳
۲-۱-۴-۶- بحران شناسایی ۱۳
۲-۱-۴-۷- بحران الگوگریزی و الگوپذیری ۱۴
۲-۱-۵- راهکارهای ارتباط با جوان ۱۵
۲-۱-۵-۱- درک موقعیت جوان ۱۵
۲-۲-۵-۲-شناخت نیازهای جوان و برآوردن آن ۱۵
۲-۲-۵-۳-سخن گفتن با جوان ۱۶
۲-۲-۵-۳-۱-سخن گفتن آمرانه و خشن ۱۶
۲-۲-۵-۳-۲-سخن گقتن اخلاق گرایانه ۱۶
۲-۲-۵-۳-۳-سخن گفتن از موضع همه چیزدان و علامه ۱۷
۲-۲-۵-۳-۴-سخن گفتن انتقادگرایانه ۱۷
۲-۲-۵-۴-شنیدن سخن جوان ۱۷
۲-۱-۶-تاثیر محیط و معماری بر رفتار و اخلاق جوان ۱۹
۲-۲-قرارگاه های رفتاری ۲۳
۲-۲-۱-تعریف قرارگاه های رفتاری ۲۳
۲-۲-۲-عناصر تشکیل دهنده یک قرارگاه رفتاری ۲۵
۲-۲-۳-حریم قرارگاه یا مکانهای رفتاری ۲۶
۲-۲-۴-اثر قرارگاه های رفتاری بر رفتار افراد ۲۶
۲-۳-هویت فرهنگی ۲۷
۲-۳-۱-تعریف فرهنگ ۲۷
۲-۳-۲-تعریف هویت ۲۸
۲-۳-۳-رابطه فرهنگ و هویت ۳۰
۲-۴- مرکز فرهنگی ۳۲
۲-۴-۱-پیشینه مراکز فرهنگی ۳۲
۲-۴-۱-۱- فرهنگسرا در یونان و روم ۳۲
۲-۴-۱-۲- فرهنگسرا در اروپا ۳۳
۲-۴-۱-۳- مراکز فرهنگی در ایران ۳۴
۲-۵-خلاقیت ۳۶
۲-۵-۱-تعریف خلاقیت ۳۶
۲-۵-۲-روانشناسی خلاقیت ۳۸
۲-۵-۳-روشهای فردی برای برانگیختن خلاقیت ۳۹
۲-۵-۴-شیوه های گروهی برای پرورش خلاقیت ۴۰
۲-۵-۴-۱-روش طوفان فکری(یا بارش مغزی ۴۰
۲-۵-۴-۲-روش گوردن ۴۰
۲-۵-۵-عوامل موثر در رشد خلاقیت ۴۱
۲-۵-۶-الگوهای پرورش خلاقیت ۴۳
۲-۵-۷-ویژگی های شخصیتی افراد خلاق ۴۷
۲-۵-۸-راههای ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری ۵۳
۲-۶-اوقات فراغت ۵۹
۲-۶-۱-چشم اندازها و نظریه های فراغت ۵۹
فصل سوم-نمونه موردی ۶۲
۳-۱-نمونه موردی داخلی ۶۳
۳-۱-۱-مرکز فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان ۶۳
۳-۱-۱-۱- ایدههای طراحی ۶۳
۳-۱-۱-۲- هندسه ۶۴
۳-۱-۱-۳-حضور آب ۶۵
۳-۱-۲- مرکز فرهنگی دزفول ۶۶
۳-۱-۲-۱- ایدههای طراحی ۶۶
۳-۱-۲-۲- طراحی نما ۶۷
۳-۲- نمونه موردی خارجی ۶۹
۳-۲-۱- مرکز فرهنگی حیدرعلی اَف آذربایجان ۶۹
۳-۲-۱-۱- فرم و حجم بنا ۶۹
۳-۲-۱-۲- طراحی سازه ۷۱
۳-۲-۱-۳- مصالح برگزیده ۷۱
۳-۲-۱-۴- معماری فضای داخلی مجموعه ۷۲
۳-۲-۲- مرکز فرهنگی گوآنگجوی چین ۷۳
۳-۲-۳- مرکز فرهنگی آگورا در هلند ۷۴
۳-۲-۴- مرکز فرهنگی دیکونستلینی در هلند ۷۵
۳-۳- نتیجه گیری ۷۶
فصل چهارم- معرفی سایت
۴-۱-بررسی موقعیت جغرافیایی شهرتهران ۷۸
۴-۲-تاریخچه شهر تهران ۸۰
۴-۳-توپوگرافی تهران ۸۲
۴-۴-منطقه ۲۲ تهران ۸۳
۴-۴-۱-سابقه پیدایش منطقه ۲۲ ۸۳
۴-۴-۲-ویژگی های جغرافیایی منطقه ۲۲ ۸۵
۴-۴-۳-ویژگی های زیست محیطی و اقلیمی منطقه ۲۲ ۸۶
۴-۴-۴-آب و هوای منطقه ۲۲ ۸۷
۴-۴-۴-۱-تابش آفتاب ۸۷
۴-۴-۴-۲-دما ۸۸
۴-۴-۴-۳-بارش ۸۸
۴-۴-۴-۴-رطوبت ۸۹
۴-۴-۴-۵-باد ۸۹
۴-۴-۴-۶-جهت استقرار ساختمان ۸۹
۴-۴-۵-ویژگی های معماری منطقه ۲۲ ۹۰
۴-۴-۶-پروژه های شاخص منطقه ۲۲ ۹۱
۴-۴-۶-۱-تاثیرات زیست محیطی دریاچه و پارک چیتگر ۹۱
۴-۴-۶-۲-گروه بندی کاربری ها در منطقه و ناحیه (طرح تفضیلی ۹۲
۴-۴-۶-۳- کاربری ها ۹۳
۴-۴-۶-۴- شریانهای منطقه ۹۳
۴-۴-۶-۵-دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس(چیتگر ۹۴
۴-۴-۶-۵-۱-دریاچه چیتگر بعد از آبگیری ۹۴
۴-۴-۶-۵-۲-اهداف شکلگیری منطقه از طریق ایجاد و ارتقا قابلیتهای تفریحی تفرجی ۹۵
۴-۴-۶-۵-۳-مشخصات دریاچه ۹۶
۴-۴-۶-۵-۴-منابع تامین آب دریاچه ۹۶
۴-۴-۶-۵-۵-تاثیرات زیست محیطی ۹۷
۴-۴-۶-۵-۶-جاذبه های تفریحی-توریستی ۹۷
۴-۴-۶-۵-۷-مزیت های اقتصادی – اجتماعی ۹۷
۴-۴-۶-۵-۸-موقعیت دریاچه ۹۸
۴-۵-موضوعیت پروژه ۹۹
فصل پنجم- طراحی
گفتار یکم- مبادی پروژه ۱۰۲
۵-۱-مراحل طرح ۱۰۲
۵-۱-۱-روند طراحی و نحوه چیدمان ۱۰۲
۵-۱-۲-ایده های تاثیرگذار در طراحی ۱۰۳
۵-۱-۲-۱-عناصر طبیعی در مجاورت طرح ۱۰۳
۵-۱-۲-۱-۱-دریاچه چیتگر ۱۰۳
۵-۱-۲-۱-۱-۱-منابع تامین آب دریاچه ۱۰۳
۵-۱-۲-۱-۱-۲-جزایر دریاچه ۱۰۳
۵-۱-۲-۱-۱-۳-عناصر و فضاهای دریاچه شهدای خلیج فارس ۱۰۳
۵-۱-۲-۱-۲-فضای سبز پارک چیتگر ۱۰۷
۵-۱-۲-۱-۲-۱-شناخت کلی محیط طبیعی چیتگر ۱۰۸
۵-۱-۲-۱-۲-۲-پوشش درختی و درختچه های پارک جنگلی چیتگر ۱۰۸
۵-۱-۲-۱-۲-۳-امکانات پارک و طرح های آتی آن ۱۰۹
۵-۱-۲-۲-مفاهیم فلسفه ای و اندیشه ای ۱۱۰
گفتاردوم- معرفی طرح نهایی ۱۱۲
۵-۲-روند شکل گیری حجم ۱۱۲
۵-۲-۱-سیستم سازه ای و دیاگرام های سازه ای طرح ۱۱۴
۵-۲-۲-سیستم های تاسیساتی و دیاگرام های تاسیساتی طرح ۱۱۶
۵-۳-دستاوردهای پژوهش ۱۱۶
پیوستها ۱۱۷
فهرست منابع و مآخذ ۱۱۸
چکیده انگلیسی
پروژه ” رساله ارشد طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”11760″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]