رساله ارشد طراحی مرکز گردهمایی و تعاملات فرهنگی با رویکرد گفتگو مداری
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
مقدمه :
جامعه از تلاقی متلاطم آحاد انسانها پدید میآید و زادگاه فرهنگها نیز نقطهی تماس و تلاقی آدمیان است. در همان اوان خلقت آدمی، به محض آنکه برای نخستین بار انسانی با انسانی دیگر به گفتوگو پرداخت، «فرهنگ» نیز زاده شد.
فرهنگ را میتوان مجموعه ای پیچیده از دانشها ، باورها، هنر و آداب و رسوم یک جامعه دانست[۱] که مبتنی بر ارزشهایی ست که گروهی بر ان پایبندی دارند و در ساختار اجتماعی از آن پیروی می کنند.
بطور خلاصه فرهنگ هر ملت، شناسنامهی آن ملت و تمدن هر عصر هویتنامهی آن عصر به شمار میرود و دلیل اصلی ضرورت هم زیستی فرهنگها، لزوم زیست اجتماعی آحاد بشری است و گفتگو راهیست برای ترک مخاصمه و رسیدن به مفاهمه و همدلی.
مضرات عدم این گفتگو و تعامل نیز تمامیت خواهی، برتریجویی و توسعهطلبی برخی تمدنها و فرهنگها که بزرگترین مانع زیست صلحآمیز جوامع بشری است، انحصارگرایی، خود را حقّ مطلق انگاشتن و دیگران را باطل محض پنداشتن، فقدان شناخت اصحاب فرهنگها و تمدنها از یکدیگر و سوءتفاهمهای ویرانگری که مایهی تیرگی فضای تفاهم بین ادیان و فرهنگها شده و فرصت نگاه شفاف را از واحدهای انسانی سلب کرده است و در نهایت برخورد تمدنها که از نظریان آقای هانگتینتون است همه و همه نشان میدهد که عدم تعامل و تساهل تا چه حد خطرناک و ویران کننده است. مسائل امروز جهان، جنگهای موجود و حتی مسائل داخلی کشور خودمان ایران ناشی از همین عدم تعامل و گفتگو و همدلی بین ادیان، مذاهب، فرهنگها و تمدنهای مختلف است.
شهر قم شهریست مهاجر پذیر از اقوام مختلف ایرانی و همچنین دارای دانشجویان خارجی از سراسر دنیا با تفاوت های عمیق فکری-فرهنگی و دینی زیاد. این خصوصیت شهر نیاز فراوانی به گفتگو و رسیدن به همدلی یا حداقل نزدیکی نظرات دارد که تخلیه شدن افکار در حین گفتگو سبب تلطیف روحیه شهر، آرامش روانی بیشتر در شهر، ایجاد روحیه انعطاف پذیری و انتقاد پذیری بیشتر میشود.
در دنیای امروز یکی از مکانهای شکل گیری فرهنگ، مراکز گردهمایی و تجمع شهر هستند اما با توجه به وضعیت کنونی جامعه متوجه میشویم که این مراکز درصورت تک صدایی و متکلم وحده بودن، نمیتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. با سخنرانی و وعظ و خطابه به فرهنگسازی نمیتوان رسید بلکه فرهنگ باید ذره ذره در جان مردم رسوخ کند و در زندگی آنان جریان یابد. یکی از راهکارهای اشاعه فرهنگ، پرهیز از تک صدایی و گفتگو و تعامل مابین فرهنگها ست. مراکز گردهمایی فرهنگی تا هنگامی که محلهایی برای مباحثه و دیالوگ فرهنگی نشوند راه به جایی نخواهند برد و تنها با سخنرانی و مجالس وعظ و خطابه و یک سویه صحبت کردن نمیتوان فرهنگ را بارور کرد و نشر و گسترش داد.
بنابراین سعی میشود در این تحقیق راهکار “گفتگو” جهت بهبود عملکرد مراکز گردهمایی فرهنگی، تحلیل شود.
فهرست رساله ارشد طراحی مرکز گردهمایی و تعاملات فرهنگی با رویکرد گفتگو مداری
چکیده
- شناخت
- مسئله
- بیان مسئله ۲
- سوالات تحقیق ۳
- اهداف و فرضیه های تحقیق ۳
- ضرورت طرح ۳
- مروری بر تحقیقات انجام شده ۶
- روند تحقیق ۷
- مسئله
- تعاریف، ریشه ها، سوابق
۱-۲-۱- گردهم آیی ۸
۱-۲-۲-گفتگو ۱۱
۱-۲-۳- فرهنگ ۱۴
۱-۲-۴- هویت ۲۲
۱-۲-۵- محیط ۲۳
۱-۲-۶- فضا ۲۵
۱-۲-۷- فرم ۲۷
۱-۲-۸- زمان ۳۰
۱-۲-۹- معماری ایران ۳۱
- نتیجه گیری ۳۳
مبانی نظری
۲-۱- مبانی فرهنگ ایران و تاثیر آن بر معماری ۳۵
۲-۱-۱- مفهوم سیر از ظاهر به باطن در معماری ایران ۳۷
۲-۲- نحوه ابراز افکار و اندیشه ها با هندسه ۳۸
۲-۲-۱- هندسه ۳۸
۲-۲-۲- هندسه مقدس: استعاره نظم جهانی ۴۰
۲-۲-۳- هندسه در معماری ایرانی ۴۰
۲-۲-۴- تناسب زرّین (طلایی) ۴۲
۲-۲-۵- رشد فراگستر و آفرینش مارپیچها ۴۵
۲-۳- امر قدسی و تجلی آن در تقدس بخشی به فضای معماری ۴۹
۲-۳-۱- مفهوم امر قدسی ۵۰
۲-۳-۲- الوهیت ۵۱
۲-۳-۳- شیوه های تجلی امر قدسی در هنر معماری ۵۲
۲-۴- کاربرد رنگ ، اعداد و اسطوره ها در معماری ۵۳
۲-۴-۱- رنگ در معماری ۵۳
۲-۴-۲- اسطوره و صورتهای سمبولیک ۵۴
۲-۴-۳- متافیزیک صورت های سمبولیک ۵۵
۲-۴-۴- رنگ و نور ۵۵
۲-۵- زمان و رابطه آن با پویایی در فضای معماری ۵۶
۲-۵-۱- حرکت از نگاه فلسفه ۵۶
۲-۵-۲- حرکت از دیدگاه معماری ۵۶
۲-۵-۳- عناصر القا کننده حرکت در معماری ۵۷
۲-۶- گفتگوی میان فرهنگها ۵۹
۲-۶-۱- شاخصهای ارتباطات میان فرهنگی ۵۹
۲-۶-۲- ویژگیهای عمومی لازم جهت گفتگو مداری ۶۰
۲-۷- محیط و تاثیر مولفه های آن بر معماری ۶۰
۲-۷-۱- ویژگیهای عمومی پاسخ دهی محیط جمعی ۶۱
۲-۷-۲- استنتاج نتایج پاسخ دهی محیط بر حسب ویژگیهای گفتگومداری ۶۲
تحلیل نمونه ها
۳-۱- پیشینه مراکز فرهنگی در برخی از کشورهای جهان ۶۴
۳-۲- پیشینه ی مراکز فرهنگی در ایران ۶۷
۳-۳- بررسی نمونه های موردی فرهنگسرا( ایرانی ) ۶۸
۳-۳-۱- فرهنگسرای نیاوران ۶۸
۳-۳-۲- مرکز بین المللی فرهنگی اصفهان ۷۵
۳-۳-۳- مرکز فرهنگی دزفول ۷۶
۳-۴- بررسی نمونه فرهنگسرای خارجی ۷۷
۳-۴-۱- مرکز فرهنگی تی جی بائو ۷۷
۳-۵- نتیجه گیری ۸۱
مطالعات جغرافیایی، جمعیتی، اقلیمی شهر قم
۴-۱- حدود طبیعی استان ۸۳
۴-۲- جغرافیای طبیعی استان ۸۳
۴-۳- اقلیم استان و تاثیر آن بر ساختمان ۸۴
۴-۳-۱- بارش ۸۴
۴-۳-۲- دما ۸۵
۴-۳-۳- باد ۸۷
۴-۳-۴ – انتخاب جهت مناسب ساختمانها ۸۷
۴-۴- نتایج و پیشنهادات کلی ۸۸
۴-۴-۱- جدول نتیجه گیری ۸۹
۴-۴-۲- راهکارهای طراحی اقلیمی استفاده شده در طرح ۹۰
نتایج حاصل از پژوهش
۵-۱- راهکارهای طراحی ۹۲
۵-۱-۱- معیارهای طراحی ۹۲
۵-۲- نظام طراحی ۹۲
۵-۳-معنای معمارانه مفاهیم گفتگوی فرهنگی در قالب طراحی مرکز همایش و گفتگوی فرهنگی ۹۳
۵-۴- فضاهای مورد نیاز ۹۴
۵-۴-۱- گفتگو ۹۵
۵-۴-۲- فضای اداری ۹۶
۵-۴-۳- فضاهای تاسیساتی ۹۶
۵-۴-۴- فضای عرضه محصولات فرهنگی ۹۶
۵-۴-۵- فضای آموزشی ۹۶
۵-۴-۶- فضای خدمات عمومی ۹۶
۵-۵- طراحی فضاها
۵-۵-۱- فضای گفتگو ۹۶
۵-۵-۲- فضای اداری ۱۰۱
۵-۵-۳- فضاهای تاسیساتی ۱۰۲
۵-۵-۴- فضای عرضه محصولات فرهنگی ۱۰۲
۵-۵-۵- فضای آموزشی ۱۰۲
۵-۵-۶- فضای خدمات عمومی ۱۰۲
تحلیل سایت
۶-۱- مطالعات میدانی ۱۰۴
۶-۱-۱- موقعیت کلی سایت در شهر ۱۰۴
۶-۱-۲- کاربری اراضی ۱۰۵
۶-۱-۳- دید و منظر سایت ۱۰۵
۶-۱-۴- همسایگی سایت ۱۰۶
۶-۱-۵- وضعیت ترافیک و خیابانهای اطراف ۱۰۶
۶-۱-۶- دسترسیها به و از سایت ۱۰۷
۶-۲- تحلیل اقلیم سایت ۱۰۸
۶-۳- مکانیابی طرح ۱۰۸
روند طراحی و توجیه طرح
۷-۱- روند طراحی ۱۱۰
۷-۱-۱-آلترناتیوها ۱۱۰
۷-۱-۲- حجم اولیه ۱۱۰
۷-۱-۳- رسیدن به هندسه کار ۱۱۱
۷-۲- مبانی نظری ۱۱۲
۷-۳- معرفی طرح ۱۱۴
۷-۳-۱- سازه ۱۱۴
۷-۳-۲- تاسیسات ۱۱۵
۷-۳-۳- تمهیدات زلزله ۱۱۵
۷-۳-۴- تمهیدات ویژه سالمندان و معلولین ۱۱۵
۷-۳-۵- تمهیدات آکوستیکی ۱۱۶
۷-۳-۶-تمهیدات اقلیمی ۱۱۷
پروژه ” رساله ارشد طراحی مرکز گردهمایی و تعاملات فرهنگی با رویکرد گفتگو مداری “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”11609″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]