پایان نامه تعیین نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات (PSO)
رشته : ارشد عمران –راه و ترابری
فرمت : word
چکیده :
امروزه با افزایش تعداد وسایل نقلیه،تقاطع¬های همسطح دچار مشکلات بسیاری هستند.راهکارهای متفاوتی برای رفع این مشکل وجود دارد که در حال حاضر تبدیل تقاطع همسطح به تقاطع غیرهمسطح بسیار مورد توجه مهندسین قرار گرفته است.اما مدلی که با در نظر گرفتن عوامل مختلف تقاطع غیرهمسطح بهینه را تعیین کند،وجود ندارد و نیاز به چنین مدلی کاملاً احساس می-گردد.دراین تحقیق سعی شده است تا مدلی برای انتخاب نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح با در نظر گرفتن عوامل مؤثر ارائه گردد. .تقاطع¬های مورد بررسی در این تحقیق، تقاطع¬های جهتی، شبدری کامل، نیمه شبدری، تک¬نقطه¬ای و لوزی می¬باشند که با استفاده از نرم¬افزار AIMSUN شبیه¬سازی می¬شوند.پارامترهای درنظر گرفته شده برای هر کدام از تقاطع¬ها، میزان تولید آلاینده¬های هوا، میزان مصرف سوخت و زمان سفر می¬باشند. مقدار پارامترهای ذکر شده از خروجی¬های نرم¬افزار AIMSUN به دست می¬آیند و سپس تمامی آنها به هزینه تبدیل می¬گردند. سپس با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات ( PSO) ادامه¬ی پژوهش انجام می¬گیرد که این الگوریتم برای احجام ترافیکی ۱۰۰۰ ، ۳۵۰۰ و ۶۵۰۰ وسیله نقلیه در ساعت،به ترتیب تقاطع¬های غیرهمسطح جهتی ،لوزی و تک¬نقطه¬ای را به عنوان تقاطع غیرهمسطح بهینه ارائه نموده است.
واژه¬های کلیدی: تقاطع غیرهمسطح ،اولویت¬بندی ،الگوریتم انبوه ذرات (PSO)
فهرست :
مقدمه۱
فصل ۱ ۵
۱-۱- معرفی انواع تقاطع¬ها ۷
۱-۱-۱- انواع تقاطع¬های همسطح ۷
۱-۱-۲- انواع تقاطع¬های غیرهمسطح ۹
۱-۲- مروری بر پژوهش¬های گذشته ۱۶
۱-۲-۱- روش واتلورث و اینگرام در انتخاب تقاطع غیرهمسطح ۱۶
۱-۲-۲- روش مولینازی و ساترلی در انتخاب تقاطع غیرهمسطح ۱۶
۱-۲-۳- روش اسمیت و گاربر در انتخاب تقاطع غیرهمسطح ۱۸
۱-۲-۴- روش سید کمال سید حسین در انتخاب تقاطع غیر همسطح ۱۹
۱-۲-۵- اولویت¬بندی عوامل مؤثر بر انتخاب تقاطع¬های غیرهمسطح توسط شهاب حسن پور ۲۳
۱-۲-۶- روش آرین امیرامجدی در انتخاب تقاطع غیرهمسطح ۲۸
فصل ۲ ۳۱
۲-۱- مقدمه ۳۳
۲-۲- معرفی نرم¬افزار شبیه¬سازی ۳۴
۲-۳- عوامل مؤثر بر انتخاب نوع بهینه تقاطع¬های غیرهمسطح ۳۸
۲-۳-۲- منابع آلاینده هوا ۴۳
۲-۳-۳- زمان سفر ۴۵
۲-۳-۴- سوخت ۴۵
۲-۴- مدل¬سازی تقاطع¬های غیرهمسطح ۴۶
۲-۴-۱- پارامترهای ترافیکی ۴۶
۲-۴-۲- مشخصات فنی خودروها ۴۷
۲-۴-۳- مدل¬سازی ۴۸
۲-۴-۴- خروجی¬های نرم¬افزار ۴۹
۲-۴-۵- یکسان سازی واحد پارامترهای زمان سفر،آلاینده¬ها و سوخت ۴۹
۲-۴-۵-۱- هزینه¬ی زمان سفر ۴۹
۲-۴-۵-۲- هزینه¬ی تولید آلاینده¬های هوا ۵۱
۲-۴-۵-۳- هزینه¬ی سوخت ۵۳
۲-۵- معرفی الگوریتم انبوه ذرات ۵۳
۲-۵-۱- متغیرهای مستقل و وابسته پژوهش ۵۴
۲-۵-۱-۱- متغیرهای وابسته تحقیق ۵۵
۲-۵-۱-۲- متغیرهای مستقل تحقیق ۵۵
۲-۵-۲- تعریف مدل و تابع هدف مسئله ۵۵
۲-۵-۳- محدودیت مسئله ۵۶
۲-۵-۴- کدگذاری و شیوه نمایش جواب¬ها ۵۶
۲-۵-۵- روندنمای الگوریتم انبوه ذرات ۵۸
۲-۵-۵-۱ محاسبه ی مقدار برازندگی ۶۰
۲-۵-۳-۲- انتخاب Pbest و Gbest ۶۱
۲-۵-۳-۳- ضرایب یادگیری ۶۱
۲-۵-۴- نحوه¬ی پیاده¬سازی الگوریتم انبوه ذرات ۶۲
۲-۵-۴-۱- نحوه کدنویسی ۶۳
۲-۵-۴-۲- نحوه پیاده¬سازی ۶۴
فصل ۳ ۶۵
۳-۱- مقدمه ۶۷
۳-۲- خروجی¬های نرم¬افزار ۶۷
۳-۳- معادلات مربوط به پارامترهای زمان سفر و میزان آلاینده و سوخت ۷۶
۳-۴- معادلات زمان سفر ۷۶
۳-۵- معادلات میزان تولید آلاینده ۷۶
۳-۶- معادلات میزان مصرف سوخت ۷۷
۳-۷- محاسبه¬ی محدودیت¬های مسئله ۷۷
۳-۸- نتایج اجرای الگوریتم انبوه ذرات ۷۸
۳-۹- اعتبار سنجی مدل ۸۲
۳-۱۰- نتیجه¬گیری کلی ۸۳
۳-۱۱- پیشنهادات ۸۴
پیوست ۱ ۸۵
پیوست ۲ ۹۳
پیوست ۳ ۹۹
منابع و مراجع ۱۰۵
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
- فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”6708″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]