پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات – مطالعه موردی شهر اصفهان
رشته : ارشد عمران – تصادفات
فرمت : word
چکیده :
ایمنی در تردد وسائل نقلیه یکی از اصولیترین مبانی در مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل در جهان است. رعایت نشدن اصول ایمنی در طراحی راهها، نگهداری و برنامه ریزی حمل ونقل و ترافیک در کشور، باعث شده که خسارات سنگینی بر جامعه وارد شود.
مقاومت در برابر لغزندگی ازجمله پارامترهای مهم تعیین وضعیت رویه آسفالتی و نهایتاً فاکتور مهمی برای ایمنی راه محسوب می¬شود که در پیشگیری از تصادفات ناشی از لغزندگی، نقش مؤثری دارد. تحقیقات نشان میدهد که مقاومت در برابر لغزندگی بر تصادفات تأثیر گذار است. این پارامتر به عنوان ویژگی سطح روسازی متأثر از دو نوع بافت ریز و درشت رویه میباشد که با وسائل و روشهای مختلفی اندازه گیری میشوند. از بین این روشها، روش آونگ انگلیسی، یک روش ارزیابی مناسب از مقاومت لغزندگی در سطح جاده به حساب میآید. در این پژوهش در پی آن هستیم تا دریابیم
۱- آیا ضریب اصطکاک سطح آسفالت با میزان و وقوع تصادفات در ارتباط است؟
۲- آیا نوع مصالح سنگی در تعیین ضریب اصطکاک سطح آسفالت، عامل مهم و مؤثری تلقی
میگردد؟
۳-آیا ضریب اصطکاک سطح معابر شهری با لاستیک خودروها پارامتر قابل برآوردی است؟
بنابراین، ضریب اصطکاک سطحی نمونه از مخلوطهای آسفالتی تهیه شده از مصالح سنگی آهکی
(یکی از معادن اصفهان) و سیلیسی و کوارتزی (یکی از معادن تهران) اندازه گیری و سپس با یکدیگر مقایسه، نهایتاً آمار تصادفات نسبی نرمال شده در شهر اصفهان و منطقه ۲۱ شهرداری تهران اخذ شده (فرمهای کام تصادفات کلان شهر اصفهان و منطقه ۲۱ شهرداری تهران در سال ۱۳۸۸)
ضمن مقایسه کلی، دو نقطه با شرایط یکسان از هر کدام انتخاب و با یکدیگر مقایسه شده و بدین ترتیب اثر ضریب اصطکاک بر تصادفات مشخص خواهد شد؛ لذا نتایج ذیل که از اهداف تحقیق بوده از این تحقیق حاصل می گردد.
۱ـ به دست آوردن شاخصی جهت اندازه گیری ضریب اصطکاک سطح آسفالت
۲ـ بررسی نقش ضریب اصطکاک بر میزان تصادفات در شهر اصفهان
۳ـ بررسی نقش نوع مصالح سنگی بر ضریب اصطکاک سطح آسفالت
کلید واژهها : ضریب اصطکاک، معابر شهری، آسفالت، تصادفات
فهرست :
فصل اول کلیات تحقیق
۱ـ۱ـ مقدمه۲
۱ـ۲ـ طرح مساله۳
۱-۳-اهمیت و ضرورت تحقیق: ۴
۱ـ۴ـ فرضیه های تحقیق: ۴
۱ـ۵ـ انگیزه و اهداف تحقیق: ۵
فصل دوم مبانی نظری و پژوهشی (ادبیات تحقیق)
۲ـ۱ـ مقدمه: ۷
۲ـ۲ـ پیشینه تحقیق: ۸
۲ـ۲ـ۱ـ تحقیقات: ۹
۲ـ۲ـ۲ـ تأثیر عوامل محیطی بر تصادفات و ضریب اصطکاک: ۱۲
۲ـ۳ـ مرور نظری بر تحقیق: ۱۲
۲ـ۳ـ۱ـ تاریخچه تصادفات در جهان : ۱۲
۲ـ۴ـ چهار چوب نظری تحقیق: ۱۵
۲ـ۵ ـ فرضیهها: ۱۵
۲ـ۶ـ مدل تحقیق: ۱۶
فصل سوم روش شناسی تحقیق
۳ـ۱ـ مقدمه: ۲۰
۳ـ۲ـ تعاریف نظری: ۲۰
۳ـ۲ـ۱ـ مفاهیم و تعاریف مربوط به تصادفات: ۲۰
۳ـ۲ـ۲ـ تعاریف و اصطلاحات مربوط به خرابی روسازی راه : ۲۲
۳ـ۲ـ۲ـ۱ـ ترک: ۲۲
۳ـ۲ـ۲ـ۲ـ فرسایش : ۲۳
۳ـ۲ـ۳ـ تعاریف و اصطلاحات مربوط به مهندسی ترافیک : ۲۳
۳ـ۳ـ تعاریف عملیاتی تحقیق: ۲۵
۳ـ۳ـ۱ـ نقاط حادثه خیز: ۲۵
۳ـ۳ـ۲ـ ضریب اصطکاک: ۲۶
۳-۳-۳-آسفالت : ۲۶
۳ـ۳ـ۴ـ قیر : ۲۷
۳ـ۳ـ۵ـ اثرات محیطی: ۲۹
۳ـ۳ـ۷ـ مشخصات عملکردی (ترافیکی) : ۲۹
۳ـ۳ـ۸ـ مشخصات ایمنی: ۲۹
۳ـ۳ـ۹ـ اصطکاک و ضریب اصطکاک: ۲۹
۳-۳-۹-۱- تعریف اصطکاک : ۲۹
۳-۳-۹-۲- اصطکاک در حرکت و آستانهی حرکت: ۳۱
۳-۳-۹-۳- رابطهی نیروی اصطکاک با مسیر لغزش (کشیده شدن) تایر: ۳۲
۳-۳-۹-۴- دایره اصطکاک: ۳۲
۳-۳-۹-۵- ضریب اصطکاک : ۳۳
۳-۳-۹-۶- فرضیه های اساسی اصطکاک : ۳۴
۳-۳-۹-۷- نسبت نیروی اصطکاک به وزن: ۳۵
۳-۳-۹-۸- تأثیر سرعت بر اصطکاک: ۳۵
۳-۳-۹-۹- اثر حرارت بر اصطکاک : ۳۶
۳-۳-۹-۱۰- سایر عوامل قابل توجه در رابطه با اصطکاک: ۳۶
۳-۳-۹-۱۱- ضریب شتاب ترمز: ۳۷
۳-۳-۹-۱۲- تأثیر نوع وسیله بر ضریب اصطکاک: ۳۸
۳-۳-۹-۱۳- رابطهی ضریب اصطکاک و شتاب ثقل : ۳۸
۳-۳-۹-۱۴- رابطهی ضریب شتاب ترمز با افزایش و کاهش سرعت: ۳۹
۳-۳-۹-۱۵- ضریب شتاب ترمز و ضریب اصطکاک در صحنهی تصادفات: ۴۰
۳-۳-۹-۱۶- معادلات محاسبهی سرعت بر اساس آثار ترمز: ۴۰
۳-۳-۹-۱۷-اعتبار کاربردی معادله : ۴۱
۳ـ۴ـ متغیرهای اصلی تحقیق: ۴۱
۳ـ۵ـ روش تحقیق: ۴۲
۳ـ۵ـ۱ـ روشهای آزمایش ترمز : ۴۲
۳ـ۵ـ۲ـ آزمایش پاندول: ۴۴
۳ـ۶ـ شناسایی متغیرهای تحقیق: ۴۹
۳ـ۷ـ گزارش پایایی و روایی تحقیق: ۴۹
۳ـ۸ـ فلوچارت: ۵۰
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
۴ـ۱ـ مقدمه: ۵۲
۴ـ۲ـ توصیف جمعیت مورد مطالعه: ۵۳
۴ـ۳-انجام آزمایش ترمز: ۵۳
۴-۴- جامعه آماری و نمونه تحقیق: ۵۹
۴-۴-۱- اصفهان: ۵۹
۴-۴-۲- تهران: ۶۰
۴ـ۴ـ۲ـ۱ـ منطقه ۲۱ تهران : ۶۰
۴ـ۵ـ بررسی و آزمون فرضیات به تفکیک: ۶۳
۴ـ۵ـ۱ـ تحلیل دادههای آزمایش طول خط ترمز: ۶۳
۴ـ۵ـ۲ـ تجزیه دادهها به کمک آمار تحلیلی۶۶
۴ـ۵ـ۲ـ۱ـ رگرسیون لجستیک: ۶۶
۴-۵-۲-۲- نتایج حاصل از مدل رگرسیون لجستیک: ۶۸
۴-۵-۲-۳- نتایج دادههای آزمایش پاندول انگلیسی ۷۰
۴ـ۵ـ۳ـ نتایج حاصل از تحقیق: ۷۱
فصل پنجم : پیشنهادات و نتیجه گیری
۵ـ۱ـ مقدمه: ۷۶
۵-۲- اثبات فرضیات تحقیق ۷۶
۵ـ۲ـ نتیجه گیری: ۷۶
۵ـ۳ـ پیشنهادات: ۷۷
منابع و مآخذ: ۷۸
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
- فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”8122″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]