پایان نامه بررسی ظرفیت میدان های شهری و عوامل موثر بر آن – مطالعه موردی شهر رشت
رشته : عمران – مهندسی راه و ترابری
فرمت : word
چکیده :
امروزه میدانهای شهری یکی از متداولترین نوع تقاطعها میباشند که رشد زیادی در سراسر جهان و بهخصوص کشور ایران داشتهاند. ازاینرو طراحی دقیق و مهندسی این نوع از تقاطعها در بهبود عملکرد ترافیکی آنها تأثیر بسزایی دارد. در طراحی میدانها باید به پارامترهای هندسی ، ترافیکی، زیباشناسی و … توجه نمود. یکی از پارامترهای ترافیکی مهم در انواع تقاطعها ، ظرفیت آنها است که در میدانها نشاندهنده حداکثر حجم وسایل نقلیه ورودی میباشد. هدف از ایجاد میدانها بهجای انواع دیگر تقاطعها افزایش ظرفیت آنها و کاهش تأخیر واردشده به وسایل نقلیه میباشد. مدلهای تحلیل ظرفیت تقاطعها اصولاً به دو قسمت تقسیم میشوند: مدلهای رگرسیونی که با استفاده از دادههای جمعآوریشده در محل ارتباط و معناداری بین آنها را نمایش میدهد مانند تأثیر مشخصات هندسی یا حجم وسایل نقلیه گردشی میدان بر روی ظرفیت آن؛ و مدلهای تحلیلی مانند مدل فاصله عبور قابلقبول که مبتنی است بر تئوری جریان ترافیک که از مشاهدات اندازهگیری شده از رفتار رانندگان در محل استفاده میکند و حاصل آن ایجاد روابط بین اندازهگیریهای میدانی و عملکردی نظیر ظرفیت و تأخیر میباشد. در این پژوهش با استفاده از دادههای جمعآوریشده نظیر حجم ورودی و گردشی ، فواصل عبور قابل قبول و غیر قابل قبول و همچنین نرخ تردد عابران پیاده از سه میدان سطح شهر رشت و با استفاده از تحلیلهای ریاضی و رگرسیون روابطی برای تعیین ظرفیت این میدانها با توجه به تأثیر حجم گردشی ، رفتار رانندگان و تردد عابران پیاده بر روی حجم ورودی آنها تعیین گردید. از نتایج این پژوهش می توان به بازه ۰۳/۳ تا ۳۲/۳ ثانیه برای فاصله عبور بحرانی میدان های شهری رشت اشاره نمود. و همینطور حداکثر ظرفیت میدان های شهری در مدل های خرد نگر برابر با ۲۴۰۰ وسیله نقلیه بر ساعت و در مدل های کلان نگر برابر ۲۶۱۸ وسیله نقلیه بر ساعت می باشد. مدل های خرد نگر به دلیل داده های معتبر بیشتر نسبت به مدل های کلان نگر دارای اعتبار بیشتری می باشند.
کلمات کلیدی : میدان، ظرفیت، فاصله عبور بحرانی، رگرسیون
فهرست :
عنوان صفحه
فهرست مطالب أ
فهرست جدول ها ز
فهرست شکل ها ط
چکیده فارسی ل
چکیده انگلیسی م
فصل اول : کلیات
۱-۱- مقدمه ۲
۱-۲- تعریف مسئله و ضرورت آن ۳
۱-۳- اهداف تحقیق ۴
۱-۴- فرضیات ۴
۱-۵- محدودیت ها ۴
۱-۶- ساختار پایاننامه ۵
فصل دوم : مبانی نظری
۲-۱- مقدمه ۷
۲-۲- تاریخچه میدان ۷
۲-۲-۱- انواع تقاطعهای دایروی ۸
۲-۲-۲- مقایسه ویژگیهای میدانها و دیگر تقاطعهای دایروی ۸
۲-۲-۳- خصوصیات طراحی میدانها ۹
۲-۳- انواع میدانها ۱۲
۲-۳-۱- آییننامه امریکا ۱۳
۲-۳-۱-۱- میدانهای کوچک ۱۳
۲-۳-۱-۲- میدانهای یکخطه ۱۴
۲-۳-۱-۳- میدانهای چند خطه ۱۴
۲-۳-۲- آییننامه انگلستان ۱۶
عنوان صفحه
۲-۳-۲-۱- میدانهای معمولی ۱۶
۲-۳-۲-۲- میدان فشرده (میدانچه) ۱۶
۲-۳-۲-۳- میدانهای کوچک ۱۸
۲-۳-۲-۴- میدانهای غیر همسطح ۱۸
۲-۳-۲-۵- میدانها چراغدار ۱۸
۲-۳-۲-۶- میدان دوتایی ۱۸
۲-۳-۳- آییننامه ایران ۱۹
۲-۳-۳-۱- میدانهای تداخلی ۱۹
۲-۳-۳-۱- میدانهای تقدمی ۱۹
۲-۴- کاربردهای بالقوه میدان ۱۹
۲-۴-۱- شهرکهای مسکونی جدید ۲۰
۲-۴-۲- مراکز شهر ۲۰
۲-۴-۳- شهرهای حومه شهری و شهرهای کوچک ۲۰
۲-۴-۴- مناطق برونشهری و شهرهای کوچک ۲۰
۲-۴-۵- مدارس ۲۰
۲-۴-۶- ورودی شهرها و آرامسازی ترافیک ۲۱
۲-۴-۷- هندسه غیرمعمول ۲۱
۲-۴-۹- تقاطعهایی بافاصله نزدیک ۲۱
۲-۵- ایمنی ۲۱
۲-۶- طرح هندسی میدان ها ۲۵
۲-۶-۱- اصول و اهداف ۲۵
۲-۶-۱-۱- مدیریت سرعت ۲۷
۲-۶-۱-۲- وسیله نقلیه طرح ۲۸
۲-۶-۱-۳- کاربران غیر موتوری ۲۹
۲-۶-۱-۴- فاصله دید قابلیت رؤیت ۲۹
۲-۶-۲- اندازه، مکان و امتداد ورودیهای میدان ۳۰
۲-۶-۲-۱- قطر دایره محاطی ۳۰
۲-۶-۲-۲- امتداد پایههای ورودی ۳۱
عنوان صفحه
۲-۶-۳- میدانهای چند خطه ۳۲
۲-۶-۳-۱- عرض ورودی ۳۳
۲-۶-۳-۲- عرض مسیر گردشی ۳۴
۲-۶-۳-۳- جزیره مرکزی ۳۴
۲-۶-۳-۴- هندسه و امتداد ورودی ۳۵
۲-۶-۳-۵- جزایر جداکننده ۳۶
۲-۶-۳-۶- انحنای خروج ۳۶
۲-۶-۳-۷-نکات وسیله نقلیه طرح ۳۷
۲-۶-۴- سریعترین مسیر خودرو ۳۷
۲-۷- ظرفیت میدان ۳۹
۲-۷-۱- مدلهای شبیهسازی و مدلهای تحلیلی ۴۱
۲-۷-۲- معادلات جبری محاسبه ظرفیت میدانها ۴۲
۲-۸- فاصله زمانی عبور ۴۳
۲-۸-۱- تعاریف ۴۳
۲-۸-۱-۱- فاصلهی عبور زمانی و فاصلهی عبور تأخیری در میدانها ۴۳
۲-۸-۱-۲- فاصلهی زمانی عبور قابلقبول ۴۳
۲-۸-۱-۳- فاصلهی عبور زمانی بحرانی در میدانها ۴۴
۲-۸-۱-۴- دنبالهروی ۴۵
۲-۸-۱-۵- توزیع سرفاصلهی زمانی ۴۵
۲-۸-۱-۶- سرفاصلهی زمانی دنبالهروی در میدانها ۴۶
۲-۸-۱-۷- ناحیه برخورد (ناحیه تداخلی) ۴۷
۲-۸-۱-۸- فاصلهی عبور زمانی (گَپ) در میدانها ۴۷
۲-۸-۱-۹- فاصلهی عبور زمانی تحمیلی (گپ اجباری) ۴۷
۲-۹- جمع بندی ۴۸
فصل سوم : پیشینه تحقیق
۳-۱- مقدمه ۵۰
۳-۲- مدلهای تعیین ظرفیت میدان ۵۱
۳-۲-۱- مدلهای تجربی ظرفیت ۵۲
عنوان صفحه
۳-۲-۱-۱- مدل رگرسیون خطی LR942 (بریتانیا) ۵۲
۳-۲-۱-۲- مدل جیرابیس فرانسه ۵۳
۳-۲-۱-۳- محدودیتهای مدلهای تجربی ۵۳
۳-۲-۲- مدلهای فاصله زمانی عبور قابلقبول ۵۴
۳-۲-۲-۱- پیشینه تحقیق ۵۴
۳-۲-۲-۲- روشهای تعیین فاصله عبور بحرانی ۵۵
۳-۲-۲-۲-۱- روش راف (۱۹۵۰) ۵۶
۳-۲-۲-۲-۲- روش وو (۲۰۰۶) ۵۶
۳-۲-۲-۲-۳- روش سیلاخ (۱۹۷۳) ۵۷
۳-۲-۲-۲-۴- روش هاردر (۱۹۶۸) ۵۷
۳-۲-۲-۳- عوامل مؤثر بر رفتار پذیرش فاصله زمانی عبور توسط رانندگان ۵۸
۳-۲-۲-۴- مدل های جهانی ظرفیت میدان ۵۸
۳-۲-۲-۴-۱- مدل ظرفیت راه امریکا (HCM2000) ۵۸
۳-۲-۲-۴-۲- مدل ظرفیت راه امریکا (HCM2010) ۵۹
۳-۲-۲-۴-۳- مدل آلمانی بریلون – وو ۶۰
۳-۲-۲-۴-۴- مدل استرالیایی آسترود ۶۰
۳-۲-۳- مدلهای شبیهسازی خرد نگر ۶۱
۳-۴- جمع بندی ۶۲
فصل چهارم : برداشت داده
۴-۱- مقدمه ۶۴
۴-۲- میدانهای موردمطالعه ۶۵
۴-۲-۱- میدان بسیج (صیقلان) ۶۶
۴-۲-۲- میدان فرهنگ ۶۷
۴-۲-۳- میدان گیل ۶۹
۴-۳- ابزار جمعآوری دادهها ۷۴
۴-۴- برداشت داده ۷۴
۴-۴-۱- میدان بسیج (صیقلان) ۷۹
۴-۴-۲- میدان فرهنگ ۸۳
عنوان صفحه
۴-۴-۳- میدان گیل ۸۶
فصل پنجم : تجزیه و تحلیل
۵-۱- مقدمه ۹۱
۵-۲- تعیین فواصل زمانی عبور بحرانی و فاصله زمانی دنبالهروی ۹۲
۵-۲-۱- فاصله زمانی عبور بحرانی ۹۲
۵-۲-۱-۱- روش راف ۹۲
۵-۲-۱-۲- روش سیلاخ ۹۴
۵-۲-۱-۳- روش هاردر ۹۵
۵-۲-۱-۴- روش وو ۹۷
۵-۲-۱-۵- بازه بهینه فاصله زمانی عبور بحرانی ۹۸
۵-۲-۲- فاصله زمانی دنبالهروی ۱۰۰
۵-۳- مدل ظرفیت میدانهای شهر رشت ۱۰۰
۵-۳-۱- تعیین ظرفیت با استفاده از مدلهای معتبر جهانی ۱۰۰
۵-۳-۱-۱- تعیین مدل ظرفیت میدانهای موردمطالعه شهر رشت ۱۰۲
۵-۳-۱-۱-۱- مدل ظرفیت میدان بسیج ۱۰۲
۵-۳-۱-۱-۲- مدل ظرفیت میدان فرهنگ ۱۰۳
۵-۳-۱-۱-۳- مدل ظرفیت میدان گیل ۱۰۴
۵-۳-۱-۲- تعیین مدل ظرفیت جامع برای میدانهای شهر رشت ۱۰۵
۵-۳-۱-۳- مقایسه مدلهای ظرفیت میدانهای شهر رشت ۱۰۶
۵-۳-۲- تعیین ظرفیت با استفاده از تحلیل رگرسیون ۱۰۷
۵-۳-۲-۱- تعیین ظرفیت با استفاده از تحلیل رگرسیون یک متغیره ۱۰۷
۵-۳-۲-۱-۱- تعیین مدل ظرفیت میدانهای موردمطالعه شهر رشت ۱۰۹
۵-۳-۲-۱-۱-۱- تعیین مدل ظرفیت میدان بسیج ۱۰۹
۵-۳-۲-۱-۱-۲- تعیین مدل ظرفیت میدان فرهنگ ۱۱۰
۵-۳-۲-۱-۱-۳- تعیین مدل ظرفیت میدان گیل ۱۱۱
۵-۳-۲-۱-۲- تعیین مدل ظرفیت جامع برای میدانهای شهر رشت ۱۱۲
۵-۳-۲-۲- تعیین ظرفیت با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیره خطی ۱۱۴
۵-۳-۲-۲-۱- تعیین مدل ظرفیت میدانهای موردمطالعه شهر رشت ۱۱۵
عنوان صفحه
۵-۳-۲-۲-۱-۱- تعیین مدل ظرفیت میدان بسیج ۱۱۵
۵-۳-۲-۲-۱-۲- تعیین مدل ظرفیت میدان فرهنگ ۱۱۶
۵-۳-۲-۲-۱-۳- تعیین مدل ظرفیت میدان گیل ۱۱۷
۵-۳-۲-۲-۲- تعیین مدل ظرفیت جامع برای میدانهای شهر رشت ۱۱۷
۵-۳-۳- مدلهای ظرفیت میدانهای شهر رشت ۱۱۹
فصل ششم : نتایج و پیشنهادها
۶-۱- مقدمه ۱۲۱
۶-۲- نتایج ۱۲۲
۶-۳- پیشنهادات ۱۲۴
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
- فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”6370″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]