پروژه توسعه الگوی ارزیابی جانمایی سیست مهای هوشمند حمل و نقل شهری
رشته : کارشناسی ارشد عمران – حمل و نقل
فرمت : PDF
چکیده :
امروزه، افزایش کاربرد وسایل نقلیه و تقاضا در شـهرها و همچنـین محـدود بـودن منـابع لازم بـرای توسـعهشبکه حمل و نقل شهری، ازدحـام در بزرگـراه هـا را بـه همـراه داشـته اسـت. مـدیریت بزرگراهـی یکـی ازروش های بهبود عملکرد بزرگراه برای کاهش این مشکلات می باشد. استفاده از زیر سیسـتم هـای مـدیریتبزرگراهی در یک شبکه و یا قطعه، نیاز به ارزیابی پیش از اجرا، برای پیش بینی چگونگی عملکرد شـبکه ویا قطعه دارد. ارزیابی پیش از اجرا می تواند به تصمیم گیران و کارشناسان در مورد اسـتفاده از یـک سیسـتمجدید کمک نماید. روش های تصمیم گیری چند معیاره، می توانند به عنوان ابزاری برای ارزیابی اسـتفاده ازیک سیستم جدید در یک شبکه و جانمایی مناسب در جهـت بهبـود عملکـرد شـبکه، مـورد اسـتفاده قـرارگیرند. در این پایاننامه، ابتدا با استفاده از نرم افزار AIMSUN وضـعیت موجـود قطعـه انتخـابی در بزرگـراهشهید همت غرب مشخص می شود. ۱۶ راهکار مختلف (در ضمن بررسی وضعیت موجود) با توجه به قطعه مورد نظر و رمپ های ورودی به آن تعیین می شود. برای تعیین وضعیت قطعه شاخص هایی تعیین گردیدنـد .
این شاخص ها مربوط به وضعیت کل شبکه و عملکرد بزرگراه و رمپ ها تعیین گردیدند. در ادامه وضـعیتشبکه و مقادیر شاخص ها پس از شبیه سازی سیستم رمپ میترینگ در ترکیبات گزینـه هـای مختلـف تعیـینم ی ش ود. در ادام ه ب ا اس تفاده از روش TOPSIS ، نتیج ه حاص ل از ترکیب ات مختل ف بررس ی ش ده ونزدیک ترین گزینه به گزینه ایده آل، تعیین می شود. در نهایـت تحلیـل حساسـیت بـرای اطمینـان از درسـتبودن نتایج انجام میگیرد.
مقدمه…………………………………………………………………………………………….۲
امروزه، به دلیل محدود بودن منابع، توسعه زیر ساختهای حمل و نقلی با میزان روبه افزایش تقاضا همگام نمی باشد. سیستم های حمل و نقل هوشمند، میتوانند به افزایش ظرفیت این زیر ساختها با هزینه و منابع کمتر، کمک نمایند. مدیریت بزرگراهی، یکی از راهکارهای بهبود عملکرد شبکه حمل ونقلی با توجه به عملکرد بزرگراه میباشد. سیستم رمپمیترینگ، یکی از زیر خدمت های مدیریت بزرگراهی می باشد که چندین سال است در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار گرفته است. برای استفاده از چنین سیستم هایی، لازم است که پیش از جانمایی، تاثیر این سیستم ها بر روی عملکرد شبکه مورد مطالعه قرار گیرد. در صورتی که تجربیات پیشین در این زمینه وجود داشته باشد، می توان با استفاده از اطلاعات بدست آمده، برای اجرای سیستم در یک مکان جدید، با یقین بیشتری اقدام به ارزیابی نمود. برای ارزیابی پیش از اجرا، استفاده از روش هایی که به تصمیم گیری در مورد انتخاب راهکار مناسب در زمان اجرای سیستم جدید کمک نماید، نیاز وجود دارد. با استفاده از روش های تصمیمگیری چند معیاره می توان با اطمینان بیشتری راهکار مناسب را انتخاب نمود.
فهرست :
– ۲) فرضیات تحقیق ………………………………………………………………………….. ۶
۱- ۳) روش انجام تحقیق …………………………………………………………………….. ۶
۱- ۴) مروری بر مطالب پایان نامه ………………………………………………………………. ۷
۱- ۵) تعاریف و مفاهیم ………………………………………………………………………….. ۸
فصل دوم : معرفی سیستمهای حمل و نقل هوشمند
۲- ۱) سیستم های حمل و نقل هوشمند …………………………………………………… ۱۰
۲- ۱- ۱) انواع سیستم های حمل و نقل هوشمند …………………………………………. ۱۱
۲- ۱- ۲) کاربردها و مزایای سیستم های حمل و نقل هوشمند ………………………… ۱۵
۲- ۲) سیستم های مدیریت بزرگراه …………………………………………………………. ۱۷
۲- ۲- ۱) منافع حاصل از مدیریت بزرگراه ……………………………………………………… ۲۰
۲- ۲- ۲) سیستم های مدیریت ترافیک ……………………………………………………….. ۲۱
۲- ۳) سیستم رمپ میترینگ …………………………………………………………………. ۲۲
۲- ۳- ۱) تعریف رمپ میترینگ ………………………………………………………………… ۲۲
۲- ۳- ۲) تاریخچه بکارگیری سیستم رمپ میترینگ ……………………………………… ۲۳
۲- ۳- ۳) اجزای سیستم رمپ میترینگ …………………………………………………… ۲۴
۲- ۳- ۴) مزایا و معایب سیستم رمپ میترینگ…………………………………………….. ۳۷
۲- ۳- ۵) تجربیات بدست آمده از سیستم رمپ میترینگ …………………………………. ۴۰
۲- ۴) مدل های MCDM ……..ا………………………………………………………………… ۴۴
۲- ۵) روش TOPSIS ………ا…………………………………………………………………… ۴۵
فصل سوم :کاوش در متون
۳- ۱) هدف از انجام پایان نامه ………………………………………………………………… ۵۰
۳- ۲) مقالات مرتبط با ارزیابی رمپ میترینگ ………………………………………………… ۵۱
فصل چهارم :متدلوژی تحقیق
۴- ۲) متدلوژی پیشنهادی ارزیابی سیستم رمپ میترینگ ……………………………….. ۷۵
۴- ۳) بسط متدولوژی ارزیابی ………………………………………………………………… ۷۸
۴- ۴) الگوریتم پیشنهادی ارزیابی سیستم رمپ میترینگ ……………………………….. ۸۰
۴- ۴- ۱) معرفی فرآیند ساخت مدل ارزیابی ……………………………………………….. ۸۰
۴- ۴- ۲) تعاریف ………………………………………………………………………………. ۸۱
۴- ۴- ۳) مفروضات فرآیند …………………………………………………………………….. ۸۱
۴- ۴- ۴) روند اجرای فرآیند ……………………………………………………………………. ۸۲
فصل پنجم : مورد کاوی رمپمیترینگ در بزرگراه شهید همت
۵- ۱) شناخت وضعیت موجود ……………………………………………………………….. ۸۵
۵- ۲) بررسی رمپ های موجود و انتخاب رمپ های بالقوه برای سیستم رمپ میترینگ …………………………………………………………………………………………………….. ۸۶
۵- ۳) تحلیل وضع موجود ………………………………………………………………………. ۹۲
۵- ۴) راهکارهای موجود …………………………………………………………………….. ۹۵
۵- ۵) تحلیل وضعیت قطعه در زمان اجرای راهکارها ……………………………………… ۹۶
۵- ۶) تعیین راهکار نزدیک به راه حل ایده آل ……………………………………………… ۱۱۳
۵- ۶ -۱) تعیین وزن شاخص ها با پرسشنامه ……………………………………………. ۱۱۳
۵- ۶ -۲) ورود اطلاعات به TOPSIS …..ا…………………………………………………… ۱۲۰
۵- ۶ -۳) خروجی TOPSIS و اولویت بندی بر اساس روش آنتروپی ……………………… ۱۳۰
۵- ۶ -۴) خروجی TOPSIS و اولویت بندی بر اساس وزن دهی به روش میانگین ریاضی …………………………………………………………………………………………………… ۱۳۳
۵- ۶ -۵) آنالیز حساسیت …………………………………………………………………….. ۱۴۸
فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات برای تحقیقات آینده
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………..۱۷۴
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
- فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”6861″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]