پروژه تخصصی عمران بازیافت آسفالت و روشهای آن
رشته : عمران
فرمت : Word
مقدمه :
شبکه ی راه های هر کشور نقشی اساسی در روند رشد اقتصادی و تعیین شاخص های توسعه یافتگی آن داراست. طی دهه های گذشته به طور قابل ملاحظه ای بر حجم و بار گذاری ناشی از ترافیک افزوده شده، این در حالی است که سرعت نوسازی و بهسازی راه های موجود به تدریج از روند احداث راه های جدید عقب مانده است . هزینه ی سنگین اجرای راه های جدید { در اوایل دهه ی ۱۹۷۰ به دلیل بحران انرژی و قیمت های بالای مواد نفتی هزینه های احداث بزرگ راه ها رشد چشمگیری پیدا کرد،} خسارت های ناشی از خرابی راه های موجود و نقایص متعدد روش های متداول در بهسازی راه ها متخصصین روسازی را بر آن داشته که در جهت اصلاح روش های سنتی بهسازی و ارایه ی روش های نوین توام با نوگرائی هایی در زمان، هزینه، دوام، کیفیت و پارامتر های جانبی آن، در تکاپو باشند. از سوی دیگر، به دلیل محدودیت منابع و معادن سنگی مرغوب،توسعه و نگهداری شبکه ی راه ها به شیوه ی سنتی به تدریج ظرفیت پاسخگویی به نیاز های جامعه را نخواهد داشت.
به طور کلی بازیابی را می توان این گونه تعریف کرد.
استفاده ی مجدد {طی یک سری مراحل فرآوری} از موادی که قبلاً سرویس دهی اولیه ی خود را کرده اند.
طی دهه ی گذشته، در کنار مقبولیت جهانی روش های مختلف بازیابی ، بازیافت آسفالت نیز طی سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته و هم اکنون در اکثر کشور های دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. اقتصادی بودن، حفظ منابع طبیعی، سازگاری با الزامات زیست محیطی و صرفه جویی قابل ملاحظه در زمان اجرا، از ویژگی های مثبت این تکنولوژی در بهسازی راه هاست. از دیگر مزایای این روش می توان به ثابت نگهداشتن ضخامت روسازی، جوانسازی و احیای روسازی موجود، برطرف کردن خرابی های سطحی و کلی و اصلاح وضعیت ترک های موجود، عدم نیاز به افزایش ارتفاع جداول وسایر تجهیزات کناری راه، عدم نیاز به دپو جهت تخلیه ی مواد زائد، کیفیت مطلوب پس از اجرا، حفظ و ایجاد عبور و مرور ایمن در زمان اجرای پروژه و کم شدن آلودگی های زیست محیطی از طریق جلوگیری از حمل و نقل های اضافی و به کارگیری مصالح و منابع جدید مصالح سنگی و مواد قیری اشاره کرد. بازیافت مصالح آسفالتی موجود به روش های مختلفی انجام می شود که با وجود پراکندگی در خصوصیات مخلوط نهائی و روش های اجرائی، همگی در استفاده ی مجدد از مصالح موجود دارای وجه مشترک هستند.
فهرست :
مقدمه ۲
استفاده مجدد از مصالح روسازیهای آسفالتی موجود(RAP) ۴
ارزیابی قابلیت بازیافت مصالح موجود ۷
روشها و استراتژیهای بازیافت آسفالت ۸
بازیافت آسفالت در کارخانه ۹
بازیافت آسفات در محل ۱۱
بازیافت گرم درجا(HIR) ۱۵
بازیافت سرد آسفالت ۱۵
بازیافت سرد درجا(CIR) ۱۶
مصالح اساس سنگدانه ای ۱۷
مصالح اساس تثبیت شده ۱۷
مصالح خاکریزی ۱۷
عنوان صفحه
تاریخچه ی اجرایی ۱۷
جایگاه کلی روشهای بازیافت آسفالت در بهسازی راهها ۲۲
بازیافت گرم روسازی های آسفالتی ۲۳
مخلوط آسفالتی به روش بازیافت گرم ۲۴
بازیافت گرم درجا(HIR) ۲۵
بازیافت سرد روسازی های آسفالتی ۲۸
بازیافت سرد آسفالت به روش کارخانه ای ۲۹
تولید مخلوط ۳۰
بازیافت سرد درجا(CIR) ۳۳
افزودنی های روش بازیافت سرد درجا ۳۴
مصالح سنگی جدید ۳۶
ماشین آلات ۳۷
پخش و کوبیدن ۳۹
مقایسه ی روشهای بازیافت ۴۲
مقایسه ی میان روشهای بازیافت گرم و سرد درجا ۴۳
عنوان صفحه
ویژگی های روش بازیافت گرم درجا ۴۴
روشهای مختلف اجرایی و تراشیدن آسفالت موجود ۴۶
روش احیای مجدد روسازی ۴۸
ویژگیهای روش بازیافت سرد درجا ۴۸
مقایسه روشهای مختلف اجرایی و خصوصیات آنها ۵۱
منابع ۵۵
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .