پروژه بهینه و ایمن سازی سیستم حمل و نقل همگانی معابر شهری برای استفاده نابینایان
رشته : کارشناسی ارشد عمران – حمل و نقل
فرمت : PDF
چکیده :
نابینایان بعنوان بخشی از معلولین در هر جامعه ای دارای حقوق مشخصی همانند سایر افراد جامعه هستند که این حقوق باید توسط دیگران محترم شمرده شود و یکی از این حقوق ،حق استفاده از معابر شهری و وسایل حمل ونقل همگانی است .
در این تحقیق سعی براین بوده که به مسائل و مشکلات سفرنابینایان پرداخته شود و در این راستا در ابتدا به تاریخچه توانبخشی به نابینایان در سایر کشورها و ایران اشاره شده وبا تعریف صورت مسئله به مشکلات حرکتی این عزیزان در سطح شهرها واستفاده ایشان از وسایل حمل و نقل همگانی پرداخته شده است .
مشکلات موجود بر سرراه نابینایان در کشورمان ونیز آمارهای موجود وهمچنین آیین نامه های موجود در باره عبور ومرور نابینایان مبحث بعدی است که مورد بررسی قرار گرفته است .
سپس مروری بر راهکارهای بکارگرفته شده در سایر کشورها و فن آوریهای نوین ارائه شده در کشورهای پیشرفته صورت گرفته و سعی شده جدیدترین دستاوردها در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.
فهرست :
عنوان صفحه
چکیده ۱
مقدمه ۲
فصل اول : تعریف مساله و هدف از مطالعه
١-١- تعریف مساله و هدف از مطالعه ۳
١-٢- تاریخچه ۳
١-٣- اولین عصای سفید ۵
١-۴- تحرک وجهت یابی ۱۰
١-۵- جهت یابی ۱۱
١-۵-١- هدف از جهت یابی ۱۱
١-۵-٢- پیش نیازها ۱۱
١- ۶- سطح آمادگی جسمی و ذهنی کارورز ۱۲
١- ٧- اصول کلی در جهت یابی ۱۲
١- ٧-١- فرآیند شناختی ۱۳
١- ٧-١-١- علائم راهنما ۱۴
١- ٧-١-٢- نشانه ها ۱۵
١- ٧-١-٣- نظام های شماره گذاری داخل ساختمان ١۵
١- ٧-١-۴- نظام های شماره گذاری خارج از ساختمانها ١۶
١- ٧-١-۵- روش اندازه گیری برای پیدا کردن ساختمان ١۶
١- ٧-١-۶- جهت های جغرافیایی ١٧
١- ٧-١-۶-١- شروط لازم ١٨
١- ٧-١-٧- خودآشناسازی ١٨
١- ٨- راهنمای بینا ١٨
١- ٩- فن مورب نگه داشتن عصا ١٩
١- ١٠- فن مورب نگه داشتن عصا هنگام ردیابی ٢١
١- ١٠-١- روش اصلی ٢١
١- ١٠-١-١- شیوه عمل ٢١
١- ١٠-٢- ملاحظات کلی ٢٢
فصل دوم : مروری بر مطالعات انجام شده
مقدمه ٢۴
٢-١- مشکلات شهری نابینایان ٢۴
٢-٢- حس شنوایی مهمترین عامل ادراکی نابینا از محیط ٢۶
٢-٣- تصویرسازی شنیداری و تحرک وجهت یابی نابینایان ٢٧
٢-۴- طراحی محیط شهری برای نابینایان وبررسی محدودیت ها ٢٧
٢-۴-١- علائم هشداردهنده ٢٩
٢-۴-٢- نوارهای هدایت کننده ٢٩
٢-۴-٣- علائم اطلاع دهنده ٣٠
٢-۴-٣-١- تابلوها ٣٠
٢-۵- ضوابط شهرسازی ٣٢
٢-۵-١- مناسب سازی فضاهای شهری ٣٢
٢-۵-١-١- کفسازی ٣٢
٢-۵-١-٢- پیش آمدگی عناصر ٣٢
٢-۵-١-٣- مبلمان شهری ٣٢
٢-۵-١-۴- محل گذر از عرض خیابان ٣٣
٢-۵-١-۵- توصیه ها ٣٣
٢-۵-٢- فضاهای دسترسی به ساختمان ٣٣
٢-۵-٣- ورودی ساختمانها ٣۴
٢-۶- تکنیکها و پشتیبانی های سفر ٣۴
٢-٧- سیستم GIS.GPS ٣۵
فصل سوم : مشکلات نابینایان کشور از نگاه آمار
مقدمه ٣٨
٣-١- سازمان بهزیستی ۳۹
٣-١-١- معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی ۴١
٣-١-١-١-خدمات توانبخشی ۴۱
٣-٢- تسهیلات پیاده روی ۴٣
٣-٢-١- علائم بساوایی در سطح پیاده رو ۴۴
٣-٢-٢- علائم بساوایی ۴۶
٣-٢-٣- خوانایی تابلوها ۴٨
٣-٢-۴- نوارهای بساوایی راهنما ۵٠
٣-٢-۵- انتخاب متوسط روشنایی لازم ۵١
٣-٣- ضوابط و مقررات شهرسازی مصوب سال ۶٨ بازبینی شده درسال ٧٨ ۵٢
٣-٣-١- ضوابط طراحی فضاهای شهری ۵٢
٣-٣-١-١- پیاده رو ۵٢
٣-٣-١-٢- پلهای ارتباطی بین پیاده رو و سواره رو ۵٣
٣-٣-١-٣- شیبراهه جدول ۵۴
٣-٣-١-۴- محل عبورعابرپیاده در سواره رو ۵۵
٣-٣-١-۵- ایستگاهها ۵۵
٣-٣-٢- ضوابط مناسب سازی فضای شهری موجود ۵۶
٣-٣-٢-١- پیاده ر وهای موجود ۵۶
٣-٣-٢-٢- پلهای ارتباطی بین پیاده رو و سواره روموجود ۵٧
٣-٣-٢-٣- محل خط کشی عابر پیاده ۵٧
٣-٣-٢-۴-ضوابط توصیه ای مناسب سازی محیط شهری موجودبرای افراد معلول ۵٨
٣-٣-٣- عناصر مشترک در کلیه ساختمانهای عمومی ۵۸
٣-٣-٣-١- راه پله ۵۸
٣-٣-٣-٢- میله های دستگرد ۵۸
٣-٣-٣-٣- علائم ۶۰
فصل چهارم : معرفی فن آوریهای نوین در سایر کشورها
مقدمه ۶١
۴-١- نحوه سفر افراد نابینا و دارای مشکلات بینایی ۶٢
۴-١-١- انتخابهای مختلف ۶٢
۴-١-١-١- راهنمای دید ۶٢
۴-١-١-٢- عصای سفید بلند ۶٣
۴-١-١-٣- سگ راهنما ۶٣
۴-١-١-۴- بدون کمک ۶۴
۴-٢- آموزش جهت یابی و تحرک ۶۴
۴-٣- عبور افراد نابینا یا دارای ضعف بینایی از عرض خیابان ۶۴
۴-٣-١- تکنیکهای قدیمی ۶۴
۴-٣-٢- پیدانمودن خیابان ۶۴
۴-٣-٣- شناسایی خیابان ۶۵
۴-٣-۴- تحلیل وضع هندسی تقاطع ۶۵
۴-٣-۵- تحلیل سیستم کنترل ترافیک ۶۵
۴-٣-۶- تعیین فاصله زمانی عبور ۶۶
۴-٣-٧- باقی ماندن در مسیر مستقیم عبوری ۶۶
۴-۴- مصوبات کنفرانس جابجایی و حمل ونقل انجمن اروپایی نابینایان ۶٧
۴-۵- تبدیل عصای نابینایان به ابر عصا ۶٩
۴-۶- دکمه فشاری ۶٩
۴-۶-١- انواع دکمه فشاری موجود برای نابینایان ٧٠
۴-۶-١-١- دکمه فشاری عابر تیپ آبی وی آر ٧٠
۴-۶-١-٢- دکمه فشاری عابر تیپ آ اس بی وی ٧١
۴-۶-١-٣- دکمه فشاری عابر تیپ آبی آر ٧١
۴-۶-١-۴- مولد صدای تیپ بی ال آ-١ ٧١
۴-۶-١-۵- مولد صدای تیپ اس جی-١ ٧٢
۴-۶-١-۶- توصیه های ایمنی در استفاده از دکمه فشاری ۷۲
۴-٧- کمک های سفر الکترونیک برای نابینایان ٧٣
۴-٨- کمربند هادی ، کمک سفر سفر کامپیوتری برای نابینایان ٧۴
۴-٨-١- وجه راهنما ٧۵
۴-٨-٢- وجه تصویری ٧۵
۴-٩- انجمن جهانی مدارس پرورش سگ برای نابینایان ٧٨
۴-١٠- اسبهای مینیاتوری، جایگزین مناسب ٨٠
۴-١٠-١- نحوه آموزش اسبها ٨٢
۴-١١- علائم دسترسی پیاده ٨٢
۴-١٢- علائم شنیداری مادون قرمز کنترل از راه دور ٨٣
۴-١٣- سیستمهای مبتنی بر گیرنده ٨۶
۴-١۴- نشانه حرکت ٨۶
۴-١۵- اطلاعات بساوایی لرزشی ٨٧
۴-١۵- -کاربردها ٨٧
۴-١۶- انواع علائم دسترسی پیاده ٨٧
۴-١۶-١- ابزار نصب شده بالاسری ٨٨
۴-١۶-٢- دکمه فشاری یکپارچه ٨٨
۴-١۶-٣- صفحه لرزاننده ٨٩
۴-١۶-۴- مستقر بردریافت کننده ٩٠
۴-١٧- سیستم هادی کامپیوتری همراه نقشه برای نابینایان ٩٠
۴-١٨- سطوح آگاه کننده حسی ٩٢
۴-١٨-١- لزوم وجود این سطوح ٩٣
۴-١٨- -خصوصیات ٩٣
۴-١٨-٣- تحقیقات انجام شده ٩۴
۴-١٨-۴- توصیه ها ٩۵
۴-١٩- امتیاز سفر برای نابینایان ٩۶
۴-٢٠- حمل ونقل عمومی ، محرومیت افراد نابینا ٩۶
۴-٢١- حمل و نقل عمومی سهل الوصول ٩٧
۴-٢٢- ایستگاههای حمل و نقل عمومی ١٠٠
۴-٢٣- حمل و نقل عمومی و اتوبوسها ١٠١
۴-٢٣-١- یافتن و تشخیص ایستگاه اتوبوس ۱۰۱
۴-٢۴- خواندن برنامه زمانی اتوبوسها ١٠٣
۴-٢۴-١- فن آوریهای جدید ١٠٣
۴-٢۵- صدای بوق برای مسافرین نابینا در ایستگاههای اتوبوس ١٠۵
۴-٢۶- سوار شدن اتوبوس ١٠۵
۴-٢٧- مسافرت هوایی برای افراد نابینا یا دارای ضعف بینایی ١٠۶
۴-٢٨- دسترسی آسانتر به مترو ١٠٧
۴-٢٨- -ایستگاههای دسترسی ١٠٨
۴-٢٨-٢- مترو ، پله برقی ، آسانسور ١٠٩
فصل پنجم اقدامات انجام شده و راهکارهای اجرایی در کشور
مقدمه ١١١
۵-١- نابینایان و فضاهای شهری ١١١
۵-٢- مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولین ١١٣
۵-٣- اقدامات انجام شده توسط شهرداریها ١١۵
فصل ششم : ارائه مدل پیشنهادی و پردازش آماری
مقدمه ١١٩
۶-١- جامعه آماری منتخب ١١٩
۶-٢- مقیاس اندازه گیری شاخص ها و اندازه گیری یک شاخص کیفی بصورت کمی ١٢١
۶-٢-١- بی مقیاس کردن ١٢٢
۶-٢-٢- مدل سازی و ارائه مدل بهینه ١٢٣
۶-٢-٢-١- ارزیابی و بررسی مدلهای چند شاخصه ١٢٣
۶-٣- نظرسنجی نمونه درباره علائم عابر پیاده قابل دسترسی ١٢٩
۶-۴- روش نظر سنجی ١٣٠
۶-۵- پیامهای علامت عبور ١٣٣
۶-۶- پیامهای دکمه فشاری ١٣۶
۶-٧- تقاضاهای خاص ١٣٨
۶-٨- خط کشیهای زاویه دار ١۴١
۶-٩- خط کشی تا جزیره میانی ١۴٣
۶-١٠- خط کشیهای منتهی به جزایر جداکننده ١۴٣
۶-١١- خط کشیها در ٣ راهی ۱۴۴
۶-١٢- تاخیر دکمه فشاری ۱۴۵
فصل هفتم : نتایج و پیشنهادات حاصل از مطالعه
نتایج و پیشنهادات ١۴٨
پیوست ١ ١۵١
پیوست ٢ ١۵٢
پیوست ٣ ١٨٠
فهرست منابع فارسی ١٨۶
فهرست منابع غیر فارسی ۱۸۷
فهرست سایتها ۱۸۸
فهرست نامها ۱۸۹
چکیده انگلیسی ١٩٢
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
- فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”6811″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]