پروژه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی
رشته : کارشناسی ارشد عمران – حمل و نقل
فرمت : PDF
چکیده :
در گذشته رفتار اعضای لوله ای تحت اثر ضربه جانبی مورد بررسی نسبتاً مبسوطی قرار گرفته است . اما مطالعات کمی درباره عملکرد اعضای استوانه ای پیش بارگذاری شده تحت اثر ضربه یافت می شود. از آنجا که عموماً عضو سازه ای حین برخورد همچنین بارهای دیگری (پیش بارگذاری ) را تحمل می کند، درنظر گرفتن اثرات این پیش بارگذاری (بار بهره برداری ) در تحلیل رفتار اعضای تحت ضربه بسیار مهم است .
این پایان نامه به مطالعه عددی اثر پیش بارگذاری محوری فشاری بر روی رفتار شبه استاتیکی و دینامیکی عضو استوانه ای تحت ضربه عرضی می پردازد. به منظور شبیه سازی پاسخ یک نمونه عضو مهاری جاکت که در معرض تصادم کشتی قرار دارد از نرم افزار المان محدود ۵.۶ ABAQUS VER استفاده شده است . اثر ضربه کشتی به وسیله یک تیغه ضربه زننده که جرم و سرعت آن مطابق با توصیه آئین نامه های طراحی سازه های دریایی در مورد مشخصات کشتی ضربه زننده با لحاظ ضریب عدد جرمی و اثر هیدرودینامیک مدلسازی شده است .
فهرست :
چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………………..١
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………….٣
فصل اول : کلیات
١-١-بیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………..۶
١-١-١-برخورد کشتی با سکوهای دریایی از دیدگاه آئین نامه ها……………………………………………..۶
١-١-٢-مکانیسم تصادف …………………………………………………………………………………………………….٧
١-١-٣-فرورفتگی موضعی جداره عضو مورد اصابت ……………………………………………………………….١٠
١-١-۴- اثر شرایط مرزی …………………………………………………………………………………………………….١٢
١-٢- اثر پیش بارگذاری …………………………………………………………………………………………………….١٣
١-٢-١-کارهای قبلی انجام شده بر روی استوانه تحت اثر پیش بارگذاری به روش آزمایشگاهی …….. ١٣
١-٢-٢-کارهای قبلی انجام شده بر روی استوانه تحت اثر پیش بارگذاری به روش عددی …………….١۴
١-٣- بررسی کارهای انجام شده در زمینه سکوهای ثابت دریایی تحت اثر ضربه کشتی ………………….١٨
١-۴-نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………….۴٢
فصل دوم : نرم افزار المان محدود ABAQUS و مبانی مدلسازی
٢-١-روشهای مختلف طراحی سکوهای دریایی تحت اثر ضربه کشتی ………………………………………..۴۵
٢-٢-آشنایی با نرم افزار المان محدود ABAQUS………………………………………………………………….47
٢-٢-١-المانهای موجود در نرم افزار ABAQUS……………………………………………………………………48
٢-٢-١-١- المانهای پیوسته (Continum Elements) ……………………………………………………………..۴٨
٢-٢-١-٢- المانهای سازه ای (Structural Elements) ……………………………………………………………۴٩
٢-٢-١-٣- المانهای لختی (Interia Elements) …………………………………………………………………….۵١
٢-٢-١-۴- المانهای واسط (Connector Elements) ……………………………………………………………..۵١
٢-٢-٢-تماس (Contact) در مدلهای المان محدود (FE)………………………………………………………….52
٢-٢-٢-١-المانهای نوع GAP ……………………………………………………………………………………………..۵۴
٢-٢-٢-٢-المانهای نوع INTER …………………………………………………………………………………………۵۴
٢-٢-٢-٣-المانهای نوع IRS ………………………………………………………………………………………………۵۵
٢-٢-٢-۴-المانهای نوع ISL ………………………………………………………………………………………………۵۵
٢-٢-٣-تقسیم بندی آنالیزها ……………………………………………………………………………………………….۵۶
٢-٣-مبانی مدل المان محدود استفاده شده در این تحقیق ………………………………………………………….۵٩
٢-۴-نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………….۶٢
فصل سوم : مدل کردن ضربه کشتی به روشهای شبه استاتیکی و دینامیکی تحت پیش بارگذاریهای مختلف محوری
٣-١- مبانی تحلیل شبه استاتیکی ……………………………………………………………………………………………۶۴
٣-٢- مبانی تحلیل دینامیکی ………………………………………………………………………………………………..۶٨
٣-٢-١-روشهای آنالیز دینامیکی ………………………………………………………………………………………… ۶٩
٣-٣-مدل کردن ضربه کشتی به روش شبه استاتیکی ………………………………………………………………..٧٩
٣-٣-١-بررسی صحت مدل ………………………………………………………………. ………………………………٧٩
٣-٣-٢-مدل کردن ضربه کشتی تحت پیش بارگذاریهای مختلف محوری ……………………………………٨٠
٣-٣-٣- تأثیر صلبیت اتصالات و سختی فنر محوری در پیش بارگذاری محوری …………………………..٨٢
٣-٣-٣-١-اثر تأثیر سختی محوری در ظرفیت تحمل ضربه جانبی ……………………………………………….٨٣
٣-٣-٣-٢-تأثیر سختی محوری در کوتاه شدگی محوری عضو تحت ضربه ……………………………….٨٧
٣-۴-مدل کردن ضربه کشتی به روش دینامیکی ……………………………………………………………. …….٨٧
٣-۴-١-بررسی صحت مدل و نتایج آن ……………………………………………. …………………………………٨٩
٣-۴-٢-مدل کردن ضربه کشتی تحت پیش بارگذاریهای مختلف محوری ………………………………….٩٢
٣.-۴-٢-١-حالت اول ، مدل ضربه کشتی به روش دینامیکی و اعمال پیش بارگذاری توسط فنر………٩٣
٣-۴-٢-٢- حالت دوم ، مدل ضربه کشتی به روش دینامیکی و اعمال پیش بارگذاری به صورت ….. ..
مستقیم به انتهای لغزنده ………………………………………………………………………………………….٩٩
٣-۴-٢-٣-محاسبه ماکزیمم بار ضربه عرضی در مدت سناریو برخورد………………………………………١٠٢
٣-۵-نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………..١٠٩
فصل چهارم : مطالعات پارامتریک بر روی مدل ضربه کشتی
۴-١-بررسی اثرات ضربه شبه استاتیکی با تغییر پارامترهای هندسی ………………………………………….١١١
۴-١-١-تأثیر نازکی عضو (بدون در نظر گرفتن سختی محوری )……………………………………………….١١٣
۴-١-٢-تأثیر لاغری عضو (بدون در نظر گرفتن سختی محوری )……………………………………………….١١۵
۴-١-٣-تأثیر تنش خمیری عضو ( بدون منظور کردن سختی محوری )……………………………………….١١٧
۴-٢-بررسی اثرات ضربه دینامیکی با تغییر پارامترهای هندسی …………………………………………………١١٩
۴-٢-١-تأثیر نازکی عضو ( با منظور کردن سختی محوری )……………………………………………………..١١٩
۴-٢-٢-تأثیر لاغری عضو ( با منظور کردن سختی محوری )…………………………………………………….١١٩
۴-٢-٣-تأثیر تنش تسلیم ( با منظور کردن سختی محوری )……………………………………………………….١٢١
۴-٢-۴-تأثیر نازکی عضو ( بدون منظور کردن سختی محوری )………………………………………………..١٢١
۴-٢-۵-تأثیر لاغری عضو ( بدون منظور کردن سختی محوری )……………………………………………….١٣٢
۴-٣-نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………….١۴٠
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-١-مسئله تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………١۴٢
۵-١-١-روال انجام تحقیق …………………………………………………………………………………………………١۴٢
۵-٢-نتایج حاصل از آنالیز عضو مهاری جاکت ……………………………………………………………………..١۴۴
۵-٢-١-نتایج روش شبه استاتیکی ……………………………………………………………………………………….١۴۴
۵-٢-٢-نتایج روش دینامیکی …………………………………………………………………………………………….١۴۶
۵-٢-٣-مقایسه نتایج روش شبه استاتیکی و روش دینامیکی ……………………………………………………..١۴٧
۵-٣-پیشنهاداتی برای مطالعات آتی …………………………………………………………………………………….١۴٨
۵-۴-پیوست ……………………………………………………………………………………………………………………١۴٩
منابع و مآخذ
فهرست منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………….١۵۶
فهرست منابع غیر فارسی …………………………………………………………………………………………………….١۵٧
چکیده انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………….١۵٩
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
- فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”6902″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]