پروژه ارائه مدل مکانیابی ایستگاه در سیستم حمل و نقل ریلی سریع
رشته : کارشناسی ارشد عمران – راه و ترابری
فرمت : PDF
چکیده :
سیستم های حمل و نقل ریلی سریع (Rapid Rail Transit) یا متروها ، با دارا بـودن حـریم های اختصاصی ، توانایی سرویس دهی با سرعت نسبتا بالا را دارنـد . ایـن طریقـه حمـل و نقلـی بـالاترین ظرفیت موجود خط را تامین می کند. برنامه ریزی شبکه سیـستم حمـل و نقـل ریلـی سـریع ، جـزء برنامـهریزی های بلند مدت حمل و نقل محسوب شده و احتیاج به سرمایه گذاری بسیار بالا یی نیز دارد. مـس یرها و ایستگاه های این طریقه حمل و نقلی می توانند در ارتفـاع ، همـسطح بـا زمـین و یـا بـصورت زیـر زمینـی احداث شوند. در این میان ایستگاه ها ،بعنوان قلب سیـستم هـا ی حمـل و نقـل ریلـی سـریع ، دارای نقـش مهمی در تبادل مسافر بین این طریقه حمل و نقلی و سایر طـرق حمـل و نقلـی مـی باشـد. لـذا تعیـین مکـان مناسب ایستگاه جزء مهمترین فاکتورهای ارزیابی سیستم ریلـی محـسوب مـی شـود ، چنانچـه تعیـین مکـان ایستگاه ها بدرستی صورت نگیرد و از آنجایی که تغییر مکان دادن ایـستگاه هـا تقریبـا غیـر ممکـن اسـت ، موجب عدم استفاده از سرمایه گذاری انجام شده و هدر رفتن زمان ، نیـروی انـسانی و نهایتـا عـدم کـارایی سیستم حمل و نقل ریلی سریع می گردد. بنابر این توجه به اهداف اصلی در تعیـین مکـان مناسـب ایـستگاه نظیر جذب حداکثر مسافر ، سرویس دهی به مناطق پـر فعالیـت اصـلی شـهر ، کـاهش هزینـه هـای سـرمایه گذاری و بهره برداری ، حداقل نمودن زمان سفر و حداکثر نمودن سـطح پوشـش ایـستگاه هـا بـسیار حـائز اهمیت است. در این تحقیق مکانیابی ایستگاه در سیستم حمل و نقل ریلی سریع بـا هـدف حـداکثر کـردن سطح پوشش ایستگاه انجام پذیرفته است ، سطح پوشش بعنوان یکی از معیارهای بهـره بـرداری از خـط در سال هدف و همچنین معیاری برای سنجش میزان تحرک و جابجایی در شبکه حمل و نقل ریلی سریع بکارگرفته می شود. بودجه تخصیص داده شده و حداقل فاصله بین ایستگاه هـای مجـاور بعنـوان محـدودیت در صورت بندی مدل لحاظ گردیده و در نهایت مدل پیشنهادی به کمک الگوریتم طولانی ترین مسیر(Longest Path) حل و حداکثر تعداد مسافران استفاده کننده از سیستم حمل ونقلی ریلـی سـریع ، بعنوان جواب بهینه بدست آمده است .
فهرست :
نیاز به مطالعه ……………………………………………………………………………………………۲۰
۱-۳ اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………..۲۲
۱-۴ فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………………………..۲۳
۱-۵ محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………………۲۴
فصل دوم : کاوش در متون
۲-۱ تاریخچه سیستم های ریلی سریع ……………………………………………………………………
تجارب جهانی ………………………………………………………………………………………….۲۹
۲-۱-۲ مترو در ایران ……………………………………………………………………………………………۳۱
۲-۲ مروری بر تحقیقات انجام پذیرفته………………………………………………………………………..۴۵
۲-۲-۱ بررسی مقالات ………………………………………………………………………………………..۴۶
۲-۲-۲ بررسی تز ها و پروژه ها………………………………………………………………………………۴۸
۲-۲-۳ بررسی کتاب ها ……………………………………………………………………………………..۵۰
فصل سوم : روش تحقیق
۳-۱ موضوعات …………………………………………………………………………………………………۵۲
فرآیند تحقیق …………………………………………………………………………………………….۵۳
۳-۳ متدولوژی مدلسازی سیستم حمل ونقل……………………………………………………………..۵۴
۳-۴ پروسه برنامه ریزی حمل ونقل ………………………………………………………………………….۶۳
فصل چهارم : روش جمع آوری اطلاعات
۴-۱ مقدمه……………………………………………………………………………………………………….۶۹
الگوی اطلاعات برای اجرای مدل و بررسی فرضیه تحقیق…………………………………………….۷۰
۴-۲-۱ محاسبه تراکم جمعیت ساکنین سلول ها ……………………………………………………………۷۰
۴-۲-۲ محاسبه هزینه ساخت و احداث ایستگاه……………………………………………………………..۷۳
۴-۲-۳ بودجه تخصیص داده شده ……………………………………………………………………………..۷۴
فصل پنجم : خطوط و شبکه های حمل و نقل ریلی سریع
۵-۱ بررسی اهداف، اصول و ملاحظات برنامهریزی شبکه های حمل و نقلی………………………………۷۷
۵-۱-۱ میزان جذب مسافر ……………………………………………………………………………………..۷۷
۵-۱-۲ بررسی میزان کارایی عملکرد شبکههای حمل ونقلی …………………………………………….۸۰
۵-۱-۳ اثر متقابل شبکه حملونقلی و شهر …………………………………………………………………۸۲
۵-۲ انواع شبکه های حمل ونقلی و خصوصیاتشان ……………………………………………………..۸۴
۵-۲-۱ شبکه مدهای حملونقلی با دسته بندی حریم متفاوت …………………………………………….۸۴
۵-۲-۲ انواع شبکه های حمل ونقل ریلی و خصوصیاتشان ………………………………………………..۸۶
۵-۲-۲-۱ شبکههای حمل ونقلی شعاعی ………………………………………………………………….۸۶
۵-۲-۲-۲ شبکههای حمل ونقلی محیطی / شعاعی ……………………………………………………..۸۸
۵-۲-۲-۳ شبکه های حمل ونقلی شبکه ای یا مستطیلی ………………………………………………۸۹
۵-۲-۲-۴ شبکه های حمل ونقلی همه جانبه …………………………………………………………….۹۲
۵-۲-۳ آنالیز فرم های هندسی شبکه مترو ……………………………………………………………….۹۴
۵-۲-۳-۱ دسته بندی معیارها و شاخص های شبکه مترو ……………………………………………….۹۵
۵-۲-۳-۲ ابعاد و شکل شبکه ………………………………………………………………………………..۹۶
۵-۲-۳-۳ توپولوژی شبکه …………………………………………………………………………………….۹۹
۵-۲-۳-۴ تناسب بین شبکه مترو و شهر …………………………………………………………………..۱۰۱
۵-۲-۳-۵ معیارهای سرویس ارائه شده و بهرهبرداری شده …………………………………………….۱۰۳
۵-۲-۳-۶ انتخاب آیتم های ارزیابی برای تحلیل های خاص ………………………………………………۱۰۴
فصل ششم : مکان یابی ایستگاه در سیستم حمل و نقل ریلی سریع
۶-۱ اهداف موثر در برنامه ریزی مکانیابی ایستگاه ……………………………………………………………۱۰۹
۶-۲ زمان سفر مسافر…………………………………………………………………………………………….۱۱۱
۶- ۲-۱دو گزینه قیاسی …………………………………………………………………………………………..۱۱۱
۶-۲-۲ الگو رفتار مسافران………………………………………………………………………………………….۱۱۳
۶-۲-۳ توزیع یکنواخت مسافر……………………………………………………………………………………..۱۱۹
۶-۲-۴ سوار شدن تجمعی یکنواخت ……………………………………………………………………………۱۲۳
۶-۲-۵ سوار شدن تجمعی غیر یکنواخت ……………………………………………………………………….۱۲۵
۶-۲-۶ توزیع متفاوت مسافر در حالت سوار و پیاده شدن …………………………………………………….۱۲۷
۶-۲-۷ بررسی کاربرد تحلیل تئوری در برنامه ریزی مکانیابی ایستگاه ………………………………………..۱۲۷
۶-۳ سایر اهداف در تعیین جابجایی ایستگاه ها ………………………………………………………………..۱۲۹
۶- ۳-۱سطح پوشش ………………………………………………………………………………………………۱۲۹
۶-۳-۲ میزان جذب مسافر …………………………………………………………………………………………۱۳۱
۶-۳-۳ هزینه ایستگاه ……………………………………………………………………………………………۱۳۲
۶-۳-۴ ترکیب سفر اتومبیل و سیستم حمل و نقل …………………………………………………………..۱۳۳
۶-۳-۵ اهداف و ملزومات محلی…………………………………………………………………………………..۱۳۵
۶-۴ ترکیبی از اهداف ………………………………………………………………………………………………۱۳۵
۶-۵ فواصل متداول بین ایستگاه ها در شبکه های حمل و نقلی ریلی جهان ………………………………۱۳۶
فصل هفتم : ارائه مدل پیشنهادی و حل مساله
۷-۱ فرموله کردن و صورت بندی مدل ……………………………………………………………………………..۱۴۱
۷-۲ طرح مساله ……………………………………………………………………………………………………..۱۴۴
۷-۲-۱ محاسبه ضرایب مدل ……………………………………………………………………………………….۱۴۵
۷-۲-۲ پاسخ بهینه مساله ………………………………………………………………………………………….۱۵۵
فصل هشتم : نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………۱۶۰
پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………….۱۶۴
پیوست………………………………………………………………………………………………………………۱۶۶
منابع و مĤخذ ……………………………………………………………………………………………………..۱۷۴
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………….۱۷۹
فهرست جدول ها
جدول ۲-۱ : ویژگیهای کلان سیستم حمل و نقل همگانی در گزینه های برتر……………………………….۴۲
جدول ۲-۲ :چند شاخص قابل توجه گزینه های برتر قطار سبک شهری مشهد……………………………. ۴۳
جدول ۲-۳ :چند شاخص قابل توجه گزینه های برتر قطار سبک شهری مشهد……………………………..۴۴
جدول ۴-۱ : محاسبه مجموع سطح جذب………………………………………………………………………..۷۱
جدول ۴-۲ : محاسبه متوسط تراکم ساکنین……………………………………………………………………..۷۲
جدول ۴-۳ : هزینه ساخت مترو بر اساس مطالعات سال ۱۹۹۰………………………………………………..۷۳
جدول ۴-۴ :هزینه ساخت مترو در قاره آسیا……………………………………………………………………..۷۳
جدول ۴-۵ : هزینه ساخت مترو برای شبکه های جدید…………………………………………………………۷۴
جدول ۵-۱ : المانهای موثر در ابعاد و شکل شبکه مترو…………………………………………………………۹۹
جدول ۵-۲ : شاخص های توپولوژی شبکه ……………………………………………………………………..۱۰۱
جدول ۵-۳ : شاخص های خصوصیات شبکه مترو………………………………………………………………۱۰۶
جدول ۵-۴ : مواردی که بایستی در انواع مختلف تحلیل شبکه مترو بکار گرفته شود………………………۱۰۷
جدول ۶-۱ : فواصل متداول بین ایستگاه ها ……………………………………………………………………۱۳۷
جدول ۷-۱ : جدول هزینه تملک و احداث ایستگاه ………………………………………………………………۱۴۴
جدول ۷-۲ : نحوه نام گذاری سلول ها …………………………………………………………………………….۱۴۵
جدول ۷-۳ : جدول توزیع تراکم جمعیت …………………………………………………………………………….۱۴۶
جدول۷-۴ : مقادیر سطح پوشش یافته سلول از ایستگاه ها……………………………………………………۱۴۷
جدول ۷-۵ :محدوده تحت پوشش قرار گرفته سلول ها از ایستگاه ……………………………………………..۱۴۶
جدول ۷-۶ : مقادیر مربوط به میزان درصد استفاده کنندگان از سیستم (αij) ..ا……………………………….۱۴۹
جدول ۷-۷ : تعداد مسافر جذب شده ((Kij به ایستگاه ((Xij …..ا……………………………………………….۱۵۱
جدول ۷-۸ : نتایج بدست آمده از الگوریتم (Longest Path) ا……………………………………………………..۱۵۳
جدول ۷-۹ : دسته جواب های بدست آمده از الگوریتم (Longet Path) …ا……………………………………۱۵۵
فهرست نمودارها
نمودار۵-۱:میزان مسافر جذب شده بر اساس فاصله دسترسی ………………………………………………..۷۸
نمودار ۶-۱ : زمان سفر مسافر………………………………………………………………………………………۱۱۲
نمودار ۶-۲ : دیاگرام هزینه های ایستگاه ………………………………………………………………………….۱۳۲
نمودار۶-۳ : بررسی میزان مطلوبیت بر اساس ترکیبی از اهداف ………………………………………………۱۳۶
فهرست شکل ها
شکل ۲-۱ : شبکه مترو تهران ……………………………………………………………………………………۳۲
شکل ۲-۲ : شبکه مترو درون شهری و برون شهری اصفهان …………………………………………………۳۸
شکل ۲-۳ : شبکه مترو شهر شیراز……………………………………………………………………………….۴۰
شکل ۲-۴ : نقاط مهم تولید و جذب در کریدور شهر مشهد……………………………………………………۴۳
شکل ۵-۱ : مترو شهر شیکاگو…………………………………………………………………………………….۸۸
شکل۵-۲ : شبکه مترو شهر مکزیکو سیتی………………………………………………………………………۹۰
شکل ۵-۳ : شبکه مترو شهرواشنگتن…………………………………………………………………………….۹۲
شکل۶-۱ : مدل خط حمل و نقل …………………………………………………………………………………..۱۱۴
شکل ۶-۲ : مدل خط حمل و نقلی در حالت سوار شدن تجمعی……………………………………………….۱۲۳
شکل ۶-۳ : مکان یابی ایستگاه با هدف حداقل زمان سفر ………………………………………………………۱۲۶
شکل ۶-۴ : دیاگرام اجرایی برنامه ریزی ایستگاه…………………………………………………………………..۱۲۸
شکل ۶-۵ : سطح پوشش بصورت تابعی از تراکم ایستگاه ……………………………………………………….۱۳۰
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
- فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”7579″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]