رساله معماری مجموعه فرهنگی
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
مقدمه :
انسان به واسطه انسان بودن، نیازمند آفرینش است؛ نیازمند کشف رموز طبیعت و دست یابی به مفاهیمی است که آفرینش او و خلقت جهان را معنی کند، گویا که در هر خلقتی از جانب وی، به خلقت خویش نزدیک تر و آگاه تر می شود؛ آگاهی به جانب همه شناخته ها و ناشناخته های هستی که در تب و تابی بسیار من درونی هر شخصی را به خود می خوانند. زمانیکه قلم به دست می گیری و یافته های خویش را به صورت شعری یا نقش بندی از آب و رنگ بر پهنه سفید کاغذ می گسترانی، قبل از آنکه بدانی و بپنداری طبیعت به شوری عظیم، به همراهی تو برخاسته و دریچه های الهام خویش را در ذهن تو گشوده است و تو را به زایشی دوباره می خواند و هر بار نوتر از قبل، گستره ذهن تو را به مفاهیمی جدید می آلاید و خواهان بی آلایشی ذهن توست که همواره گذرگهی برای افکار و اندیشه های نوتری باشد.
دنیایی که اکنون پذیرای ماست در رابطه ای تنگاتنگ با انبوهی از الگوهای ذهنی و مفاهیم فکری، آنهم در بعدی وسیع و قابل دسترس، مراحلی جدیدی از تاریخ انسانی را سپری می کند که در عین حساسیت و برانگیختگی خاصی که به همرا دارد، مخاطبان خود را در بستری هزار تو از یافته ها و اندیشه های نو، آنهم با گوناگونی بسیار آنچنان درگیر می کند که رهایی از آن و حتی بازگشت به تعادل اولیه نیز ناممکن به نظر می رسد. انسان مدرن آنچنان در یاقته ها و ساخته های خویش غرق شده است و بیگانه از طبیعت. دیگر کمتر کسی را می توان یافت ذهنی دور از پیش داوری های علمی و مفاهیم پایه ای دانش و هنر، در خلقت و عظمت طبیعت به تفکر و تعمق بپردازد. هرگز نباید فراموش کنیم که یک فکر خوب در فضایی مناسب ساخته و پرداخته می شود و داشتن بستری مناسب و امکاناتی نسبی، مستلزم برخوردی زیربنایی و آینده نگر است.
شرایط و امکانات مناسب و کارایی بالا در هر جامعه ای تضمین کننده سلامت فکری و عملی آن بوده و در عین حال می تواند به صورت خودکار نیروهای جدیدی را در خود پرورش دهد؛ در چنین بستری پویا، می توانیم شاهد شکل گیری ایده ها و اندیشه هایی نو باشیم که حرکتی رو به رشد و سازنده رابرای فردایی بهتر پی ریزی می کنند. حال عملکرد یک معمار به عنوان خالق در فضایی این چنینی که در هر ثانیه آن ذهن، درگیر و پاسخگوی بسیاری از مسائل است چه می تواند باشد؟ و چه نوع ارتباطی با جهان هستی و چه رویه ای را در آفرینش میتواند پیش رو گیرد؟
در این مجال کوتاه سعی بر این است که عملکرد یک معمار را در تعامل با چرخه هستی با بحث گذاشته و کلیتی نمودار گونه از روند آفرینشی وی داشته باشیم.
فهرست :
فصل اول : مقدمه وتعریف مسئله ۷
۱-۱-مقدمه ۸
فصل دوم: بررسی و شناخت استان لرستان۱۰
۲-۱-موقعیت جغرافیایی لرستان ۱۱
۲-۲-جغرافیای طبیعی و اقلیم ۱۲
۲-۳- تاریخ استان لرستان۱۲
۲-۴-شهرخرم آباد ۱۳
۲-۵-شرایط اقلیمی و خصوصیات آب و هوای۱۴
۲-۶- شرایط کالبدی مناطق کوهستانی ۱۵
۲-۶-۱-فرم بنا ۱۵
۲-۶-۲-ساختمان های درون گرا با حیاط مرکزی۱۵
۲-۶-۳-استفاده از ایوان و حیاط کوچک در بنا۱۶
۲-۶-۴- پلان ،فرم بنا و نحوه قرارگیری آن۱۶
۲-۶-۵- اتاق های کوچک با ارتفاع کم.۱۷
۲-۶-۶- بام های مسطح۱۸
۲-۶-۷-نوع مصالح ۱۸
۲-۷-کالبد شهری و روستایی ۱۹
فصل سوم: بررسی نمونههای مشابه۲۱
۳-۱-ماریو بوتا ،موزه هنر مدرن ۲۲
۳-۲- سانتیا گو کالاتراوا ۲۹
۳-۳-موزه هنرهای معاصر تهران .۳۳
۳-۴- فرهنگسرای نیاوران ۴۲
۳-۵-نمونه هایی از فرهنگسراهای موجود در تهران ۴۴
۳-۵-۱-فرهنگسراى شهر ۴۴
۳-۵-۲-فرهنگسراى دختران .۴۷
۳-۵-۳-فرهنگسرای بهمن .۴۹
۳-۵-۴-فرهنگسرای دانشجو .۵۱
۳-۵-۵-فرهنگسرای کار .۵۲
۳-۵-۶-فرهنگسرای ارسباران .۵۳
فصل چهارم : ضوابط و استانداردهای طراحی و برنامهی فیزیکی ۵۴
۴-۱-برنامه فیزیکی۵۵
۴-۲- حوزه بندی طرح.۵۵
۴-۲-۱- حوزه نمایشگاهی۵۵
۴-۲-۲- انستیتو تحقیقاتی ۵۵
۴-۲-۳-حوزه خدماتی۵۶
۴-۲-۴- حوزه اداری.۵۸
۴-۳- کتابخانه .۵۷
۴-۳-۱- میزان فضاهای کتابخانه .۶۰
۴-۳-۲- ابعاد و استاندارد های پیشخوان و برگه دان .۶۰
۴-۳-۳- طول قفسه ها ۶۱
۴-۳-۴- ارتفاع قفسه ها ۶۱
۴-۳-۵- استاندارد میزها ۶۱
۴-۳-۷- نور پردازی ۶۲
۴-۳-۸- آکوستیک در کتابخانه۶۳
۴-۳-۹- تهویه ی مطبوع ۶۳
۴-۴- گالری ها.۶۳
۴-۴-۱- ساختار عمومی گالری ها ۶۳
۴-۴-۲- نورپردازی گالری ها ۶۴
۴-۴-۳- حرکت و دسترسی گالری ها ۶۵
۴-۴-۴- تهویه مطبوع۶۵
۴-۴-۵- آکوستیک۶۶
۴-۵- فضای نمایشی ۶۶
۴-۵-۱- ساختار عمومی فضاهای نمایشی ۶۶
۴-۵-۲- شکل و انواع مختلف صحنه ی نمایش ۶۷
۴-۵-۳- شیب سالن نمایش ۶۷
۴-۵-۴- نورپردازی صحنه.۶۸
۴-۵-۵- صندلی تماشاگران۶۸
۴-۵-۶- آکوستیک در فضای نمایشی۶۹
۴-۶- استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما ۶۹
۴-۶-۱- سالن انتظار۶۹
۴-۶-۲- ورودی سینما ۷۰
۴-۶-۳- گیشه بلیط فروشی ۷۰
۴-۶-۴- راهروهای سالن نمایش۷۰
۴-۶-۵- صندلی تماشاگران ۷۰
۴-۶-۶- ورودی ها و خروجی های سالن سینما ۷۱
۴-۶-۷- سرویس های بهداشتی سینما ۷۱
۴-۶-۸- اتاق پروژکتور ۷۱
۴-۷- استانداردها و ضوابط ۷۲
فصل پنجم: مبانی نظری معماری ۷۸
۵-۱-مبانی نظری ۷۹
۵-۱-۱- خلاصه ای از تعاریف مبانی نظری معماری ۸۰
۵-۱-۲- مبانی نظری عام معمار یا طراح در یک طرح ۸۰
۵-۲- مبانی نظری طراحی معماری ۸۱
۵-۳- بررسی روند آفرینش وخلق یک اثر در معمار ۸۱
۵-۴- معمار ۸۳
۵-۵- گسترش ذهن هنرمند و شکل گیری اندیشه۸۳
۵-۶-کانسپت .۸۴
۵-۷- ساختار ..۸۵
۵-۸- اسکیس های مفهومی .۸۶
۵-۹- نتیجه گیری .۸۷
۵-۱۰- تخیل ۸۸
۵-۱۱- خلاقیت .۹۰
۵-۱۱-۱- اصول اولیه خلاقیت
۵-۱۱-۲- وجوه هوش ۹۱
۵-۱۱-۳- خصوصیات افراد بسیار خلاق ۹۲
۵-۱۱-۴- عوامل بازدارندهی خلاقیت۹۲
۵-۱۱-۵- عوامل تشدیدکننده خلاقیت و نوآوری ۹۳
۵-۱۲- انگیزهها
۵-۱۲-۱- انگیزههای بیرونی ۹۴
۵-۱۲-۲-انگیزههای درونی.۹۵
۵-۱۳- ابزارها ۹۴
فصل ششم : تحلیل و روند طراحی ۹۵
۶-۱- روند طراحی معماری از کانسپت تا طرح ۹۶
۶-۲- عوامل موثر در کانسپت در طراحی ۹۷
موضوع از کانسپت تا طرح (روند طراحی) ۹۸
روش های مختلف طراحی معماری۹۹
فصل هفتم: تحلیل ومعرفی طرح۱۰۱
۷-۱- موقیت سایت ۱۰۲
۷-۲- دسترسی ها .۱۰۳
۷-۳- دید در سایت ۱۰۳
۷-۴- دیاگرام ارتباطی فضاها۱۰۴
۷-۵- اقلیم سایت ۱۰۶
۷-۶- کانسپت ۱۰۷
۷-۷-اسکیس های اولیه طرح۱۰۷
۷-۸- نقشه ها ۱۰۹
۷-۸-۱- پلان طبقه همکف ۱۰۹
۷-۸-۲- پلان طبقه اول۱۱۰
۷-۸-۳- پلان طبقه دوم ۱۱۱
۷-۸-۴- پلان طبقه سوم۱۱۲
۷-۸-۵- نماها و مقاطع ۱۱۳
۷-۸-۶- سایت پلان۱۱۴
۷-۹- تصاویری از طرح ۱۱۵
منابع ۱۱۸
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
- فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”8550″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]