رساله معماری طراحی فرهنگسرا با دیدگاه عرفانی
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
مقدمه :
معماری هنر خلق فضا برای انجام انواع فعالیت های انسانی است و شکل گیری هر فضای معماری از عوامل گوناگون و متعددی تأثیر پذیرفته است که اقلیم ، جغرافیا، مواد و مصالح ، کارکردهای اصلی یک فضا، دانش و مهارت فنی ، الگوهای خاص رفتاری ، نیازها و امکانات موجود ، شرایط و خصوصیات اجتماعی و فرهنگی جامعه از جمله این عوامل به حساب می آیند.
اهداف زیر دلیل انتخاب موضوع طراحی فرهنگسرا برای این پروژه بوده است:
۱- نیاز به فضاهای فرهنگی در جامعه در راستای تامین نیازهای فرهنگی افراد جامعه بخصوص نسل جوان
۲- ارائه خدمات فرهنگی و تفریحی در غالب فضاهای مختلف
۳- جبران کمبودهای فرهنگی و تعالی سطح دانش و فرهنگ
۴- آشنایی بیشتر مردم با هنر و بالا بردن اطلاعات آنها
۵- با توجه به جمعیت جوان کشور و اهمیت توجه به مسائل فرهنگی و هنری جوانان
۶- کمک به غنی سازی اوقات فراغت جوانان و پرورش خلاقیت آنها
دلایل انتخاب سایت :
۱- سازگاری نوع فعالیت مورد نظر با فعالیتهای همجوار
۲- مطلوب بودن مکان استقرار:
– دسترسی ها
– عوامل محیطی
۳- مناسب بودن مکان فعالیت مورد نظر با نیازهای منطقه
۴-تاثیر روی ساخت و ساز منطقه
۵- دید و منظر مناسب و محیط آرام برای تعالی فکر و فرهنگ
فهرست رساله معماری طراحی فرهنگسرا با دیدگاه عرفانی
عنوان صفحه
چکیده ۱
مقدمه ۲
فصل اول : عرفان
۱-۱-عرفان چیست ۴
۱-۲- پله ی عقل و پله ی عشق ۴
۱-۳- کمیت و کیفیت ۹
۱-۴- حرکت از ظاهر به باطن ۱۰
۱-۵- عرفان هنر ضد ضربه شدن ۱۲
۱-۶- ارتقاء ظرفیت ۱۲
۱-۷- چرا همه ی عرفا از عقل نالیده اند ۱۳
۱-۸- خصوصیات دیگر عرفان ۱۴
۱-۹-تعریف عرفان نظری و عملی ۲۰
۱-۹-۱-بخش نظری ۲۰
۱-۹-۲- بخش عملی ۲۰
۱-۱۰- تعریف واژه «رند» در عرفان ۲۱
۱-۱۱- اخلاق و عرفان ۲۲
۱-۱۲- عرفان سهروردی ۲۷
۱-۱۲-۱- شیخ اشراق ، شهاب الدین سهروردی ۲۷
۱-۱۲-۲- مکتب عرفانی شیخ اشراق ۲۹
۱-۱۲-۳- اشراق و برهان زیبایی ۳۳
۱-۱۳- عرفان مولانا ۳۹
۱-۱۳-۱ مولانا ۳۹
۱-۱۳-۱-۱- مولانا و خانواده او ۴۰
۱-۱۳-۱-۲- موقعیت خانواده و اجتماع در زمان رشد مولانا ۴۱
۱-۱۳-۱-۳-پدر مولانا ۴۲
۱-۱۳-۱-۴- جوانی مولانا ۴۳
۱-۱۳-۱-۵- اوعضای اجتماع و حکومت در دوره مولانا ۴۴
۱-۱۳-۲ – مولانا و رقص سماع ۵۰
۱-۱۳-۲-۱- رقص سماع / رقص عشق ۵۰
۱-۱۳-۲-۲- مفهوم واژه سماع ۵۱
۱-۱۳-۲-۳- مراسم سماع ۵۱
فصل دوم عرفان در معماری
۲-۱- تعریف سنت ۵۸
۲-۱-۲- نقش عقل ۶۰
۲-۲- عرفان در هنر ۶۱
۲-۲-۱-۱- تفاوت هنر سنتی و هنر قدسی ۶۲
۲-۲- هنر معماری ۶۲
۲-۲-۱- ارکان بنیادین معماری ۶۳
۲-۲-۱-۱- فضا ۶۳
۲-۲-۱-۲- شکل ۶۴
۲-۲-۱-۳-سطح ۶۴
۲-۲-۱-۴- رنگ ۶۴
۲-۲-۱-۵- ماده ۶۶
۲-۲-۲- طبیعت ( عنصر الهام بخش بر معماری عرفانی ۶۶
۲-۲-۲-۱- اشکال هندسی ۶۷
۲-۲-۲-۲- اشکال و فرمها ۶۷
۲-۲-۲-۳- اعداد ۶۸
۲-۲-۲-۴- قوانین هندسی ۶۹
۲-۲-۲-۵- نور ۷۰
۲-۲-۲-۵-۱- مسجد ۷۱
فصل سوم فرهنگ:
۳-۱-ریشه واژه فرهنگ در زبان فارسی ۷۵
۳-۲- پیشینه واژه فرهنگ در زبان فارسی ۷۵
۳-۳- ریشه واژه فرهنگ (culture) ۷۶
۳-۴- ریشه بار معنایی کلمه (culture 76
۳-۵- تمدن و فرهنگ ۷۷
۳-۶- فرهنگ مادی و معنوی ۷۷
۳-۷- انتقال فرهنگ ۷۸
۳-۸-قوم مداری (ethnocentrism) ۷۸
۳-۹- زندگی و مرگ فرهنگها ۷۹
۳-۱۰- رابطه فرهنگ و معماری ۸۰
۳-۱۱- تاثیر عوامل فرهنگی بر فرم معماری ۸۳
۳-۱۱-۱- اهمیت مفهوم شکل یا فرم در فرهنگ معماری ۸۳
۳-۱۱-۲- عوامل فرهنگی موثر در شکل گیری فضای معماری ۸۶
۳-۱۱-۳- بازتاب فرهنگ در صورت فضای معماری ۸۷
۳-۱۲- مبانی فرهنگ ایران و تاثیر آن بر معماری ۸۸
۳-۱۲-۱- مفهوم سیر از ظاهر به باطن در معماری اسلامی ایران ۹۲
۳-۱۲-۲- عوامل بنیادی معماری در ایران ۹۳
۳-۱۳- فرهنگ پذیری ۹۶
۳-۱۴- فرهنگ مادی و فرهنگ معنوی ۹۷
۳-۱۵- فرهنگ ایده آل ۹۹
فصل چهارم بررسی نمونه های داخلی و خارجی
۴-۱- فرهنگسرای نیاوران ۱۰۱
۴-۱-۱- تاریخچه ۱۰۱
۴-۱-۲- بررسی از نظر اقلیم ۱۰۱
۴-۱-۳- بررسی بنا ۱۰۲
۴-۱-۳-۱- ورودی ۱۰۲
۴-۱-۳-۲-آمفی تئاتر ۱۰۳
۴-۱-۳-۳-نگارخانه ۱۰۳
۴-۱-۳-۴- بخش اداری ۱۰۳
۴-۱-۳-۵- رستوران ۱۰۴
۴-۱-۳-۶- سالن گوشه ۱۰۴
۴-۱-۳-۷- کتابخانه ۱۰۴
۴-۱-۳-۷- سالن مطالعه ۱۰۴
۴-۲- باغ کتاب تهران (ساختمان جدید کتابخانه ملی ایران ۱۰۵
۴-۳- موزه هنرهای معاصر ۱۰۶
۴-۴- فرهنگسرای دانشجو ( شفق ۱۰۷
۴-۵- فرهنگسرای خاوران ۱۰۹
بررسی نمونه خارجی:
۴-۶- موزه لیورپول ۱۲۲
۴-۷- مرکز فرهنگی ژان ماری تجیبائو اثر رنزو پیانو ۱۲۴
فصل پنجم ضوابط و استانداردهای لازم برای طراحی فرهنگسرا:
۵-۱- تعریف فرهنگسرا ۱۲۷
۵-۲- بخش های مختلف فرهنگسرا ۱۲۷
۵-۲-۱- لابی وزیر مجموعه های آن ۱۲۷
۵-۲-۲- غرفه های فروش محصولات فرهنگی و هنری ۱۲۷
۵-۲-۳- سایت اداری ۱۲۸
۵-۲-۴- آمفی تئاتر و سینما ۱۲۸
۵-۲-۵-کلاس ها و آتلیه های آموزشی ۱۲۸
۵-۲-۶- واحد سمعی بصری و سایت رایانه ۱۲۸
۵-۲-۷- رستوران یا کافی شاپ ۱۲۸
۵-۲-۸- کتابخانه ۱۲۸
۵-۲-۸-۱- میزان فضاهای کتابخانه ۱۲۸
۵-۲-۸-۲- ابعاد و استاندارد های پیشخوان و برگه دان ۱۲۹
۵-۲-۸-۳- استاندارد ابعاد قفسه ها و عمق قفسه ها ۱۲۹
۵-۲-۸-۵- ارتفاع قفسه ها ۱۲۹
۵-۲-۸-۶- استاندارد میزها ۱۳۰
۵-۲-۸-۷- میزهای ۱ نفره ۱۳۰
۵-۲-۸-۸- میزهای ۲ نفره ۱۳۰
۵-۲-۸-۹- میزهای طولانی ۱۳۰
۵-۲-۸-۱۰- نور پردازی ۱۳۱
۵-۲-۸-۱۱- آکوستیک ۱۳۱
۵-۲-۸-۱۲- تهویه ی مطبوع ۱۳۱
۵-۲-۹-گالری ها ۱۳۲
۵-۲-۹-۱- ساختار عمومی گالری ها ۱۳۲
۵-۲-۹-۲- ترتیب قرار گیری اشیاء ۱۳۲
۵-۲-۹-۳- نورپردازی گالری ها ۱۳۲
۵-۲-۹-۴- حرکت و دسترسی گالری ها ۱۳۴
۵-۲-۹-۵- تنظیم شرایط محیطی ۱۳۴
۵-۲-۹-۶- تهویه ی مطبوع ۱۳۴
۵-۲-۹-۷- آکوستیک ۱۳۴
۵-۲-۹-۸- حریق ۱۳۵
۵-۲-۱۰- ساختار عمومی فضاهای نمایشی ۱۳۵
۵-۲-۱۰-۱- شکل و انواع مختلف صحنه ی نمایش ۱۳۶
۵-۲-۱۰-۲- شیب سالن نمایش ۱۳۶
۵-۲-۱۰-۳- صندلی تماشاگران ۱۳۶
۵-۲-۱۰-۴-اتاق رختکن(تنفس بازیگران ۱۳۷
۵-۲-۱۰-۵- اتاق سخنرانی ۱۳۷
۵-۲-۱۰-۶- نور پردازی صحنه ۱۳۷
۵-۲-۱۰-۷- آکوستیک ۱۳۷
۵-۲-۱۰-۸- ایمنی از حریق ۱۳۸
فصل ششم بررسی بستر طرح :
۶-۱- موقعیت جغرافیایی استان تهران ۱۴۰
۶-۲- مطالعات اقلیمی استان تهران ۱۴۲
۶-۳- آب و هوا ۱۴۲
۶-۴- تابش خورشید ۱۴۲
۶-۵- باد ۱۴۳
۶-۶- دما و درجه حرارت ۱۴۴
۶-۷- بارش ۱۴۵
۶-۸- پوشش گیاهی ۱۴۵
۶-۹- آب و هوا شهر تهران ۱۴۶
۶-۹-۱- باد ۱۴۶
۶-۹-۲- درجه حرارت ۱۴۷
۶-۹-۳- رطوبت ۱۴۹
۶-۹-۴- توپوگرافی پهنه ۱۴۹
۶-۹-۵- گسل های بزرگ ۱۵۱
۶-۹-۶-گسترش فیزیکی شهر ۱۵۱
۶-۱۰- مطالعات فرهنگی و اجتماعی ۱۵۳
۶-۱۰-۱- سابقه تاریخی شهر تهران ۱۵۳
۶-۱۰-۲- جمعیت و آمارهای جمعیتی استان تهران ۱۵۶
۶-۱۰-۳-جاذبه های فرهنگی و تاریخی ۱۵۸
فصل هفتم : بررسی و تحلیل سایت
۷-۱- مشخصات سایت ۱۵۹
۷-۲- دید گاه های طرح فرا دستار ۱۶۰
۷-۲-۱- آخرین طرح جامع مصوب اراضی عباس آباد ۱۶۰
۷-۳- ارزیابی عوامل طبیعی ومحیطی ۱۶۰
۷-۳-۱- موقعیت جغرافیایی ۱۶۰
۷-۳-۲- ساختار توپوگرافیک ۱۶۰
۷-۳-۳- ویژگی های زمین شناسی ۱۶۱
۷-۳-۴- اقلیم و آب و هوا ۱۶۲
۷-۳-۴-۱- جریان وزش باد ها ۱۶۲
۷-۴- ویژگی طرح ۱۶۴
۷-۵- تاریخچه اراضی عباس آباد ۱۶۶
۷-۶- موقعیت جغرافیائی کالبدی اراضی ۱۶۷
۷-۷- موقعیت اراضی در عکس نقشه ماهواره ای تهران ۱۶۸
۷-۸- اهمیت منطقه ۱۶۸
۷-۹- تاریخچه شرکت نوسازی عبا س آباد ۱۶۹
۷-۹-۱- طرح شهستان پهلوی ۱۷۰
۷-۱۰- وضع موجود اراضی ۱۷۲
۷-۱۰- مشخصات داخل اراضی عباس آباد ۱۷۳
۷-۱۱- ساختمانهای پیرامون سایت ۱۷۴
۷-۱۱-۱- وزارت راه و ترابری ۱۷۴
۷-۱۱-۲- سازمان بنادر و دریانوردی ۱۷۵
۷-۱۱-۳- کتابخانه ملی ایران ۱۷۶
۷-۱۱-۴- مصلای تهران ۱۷۷
۷-۱۱-۴-۱- تاریخچه ۱۷۷
۷-۱۱-۴-۲- موقعیت ۱۷۷
۷-۱۱-۴-۳- مشخصات طرح ۱۷۸
۷-۱۲- دسترسی سایت ۱۸۱
۷-۱۲-۱- دسترسی سواره ۱۸۲
۷-۱۲-۲- دسترسی پیاده ۱۸۳
۷-۱۳- دید سایت ۱۸۴
۷-۱۴- پروژه های فرهنگی و اجتماعی ( نوسازی عباس آباد ۱۸۵
فصل هشتم برنامه ریزی فیزیکی و مبانی طرح
۸-۱- برنامه فیزیکی ۱۹۰
۸-۲- مبانی طرح ۱۹۱
نتیجه گیری ۱۹۳
فهرست منابع و ماخذ ۱۹۴
پروژه ” رساله طراحی فرهنگسرا با دیدگاه عرفانی “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”10212″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]