رساله معماری طراحی ایستگاه مترو
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
چکیده :
ایستگاه استادیوم آزادی در صورتی که بزرگتر از تمام ایستگاه های مسیر است و از نظر فرم و شکل با تمامشان متفاوت است اما جوابگوی نیاز یک ایستگاه مترو که ۹۰% مراجعه کنندگانش جوان و ورزشکار هستند نیست و فقط یک نوع رفع تکلیف است.
هدف از انجام دوباره طراحی کردن این ایستگاه این بود که به خواسته های یک ایستگاه مترو که در همجواری یک استادیوم فوتبال یا بهتر بگویم یک ورزشگاه است پاسخ داده شود.
بعد از نقطه ضعف هایی که از ایستگاه فوق یاداشت کردم کمی دورتر از سایت ایستگاه یعنی استادیوم آزادی رفتم تا فرم و ساخت این ورزشگاه که مهمترین بنا در کل منطقه بود را ببینم.
از ورزشگاه کمی شاید میشد الگو گرفته اما نه به طور مستقیم ولی حداقل مثل ایستگاه کنونی نباید شبیه مجتمع تجاری با رنگی قرمزو رنگهایی که برای این مکان مناسبتی ندارد استفاده شود .
از کل سایت ، محیط اطراف، بناهای اطراف، خود ایستگاه، ورودی و خروجی ها و … عکس هایی گرفتم که برای تحلیل بسیار مفید بود.
دیدن نمونه های ایستگاه ها در بهترین کشورها مک زیادی به من کرد چون ایستگاه مترو نصبت به تمام بناهایی که تا به امروز با آنها سرکار داشتم متفاوت و کم یاب بود.
فهرست رساله طراحی ایستگاه مترو
مقدمه ۱
پیشگفتار ۲
۱-تاریخچه پیدایش و تکامل مترو ۳
۲- پیدایش مترو در ایران ۵
۳-تعریف مترو و معرفی انواع سیستم های ریلی ۹
۴- مسیرهای بین کرج و تهران ۱۸
۵- مسیر مترو بین کرج و تهران ۱۸
۶- ایستگاه ورزشگاه آزادی ۱۹
۷- ارزیابی معماری وضع موجود ایستگاه آزادی ۲۰
۷-۱)عملکرد ۲۰
۷-۲) زیباشناسی ۲۱
۸- استانداردهای طراحی یک ایستگاه متروی بین شهری(ضوابط طراحی) ۲۲
۸-۱)ورودی ایستگاه ۲۲
۸-۱-۱)ارتباط ورودی با پارکینگ ۲۴
۸-۱-۲)ارتباط ورودی با سایر وسایل حمل و نقل عمومی ۲۷
۸-۲)فضای ارتباطی ایستگاه ۲۸
۸-۲-۱)راهروها ۳۰
۸-۲-۲)پیاده روهای متحرک ۳۳
۸-۲-۳)رامپ ۳۴
۸-۲-۴)پله و پلکان ۳۷
۸-۲-۵)دست انداز ۳۹
۸-۲-۶)پله برقی ۴۰
۸-۲-۷)آسانسور ۴۴
۸-۲-۸)بالابر معلولین ۴۸
۸-۲-۹)بازشوها ۴۹
۸-۳)سالن فروش بلیط ۵۲
۸-۳-۱)فضاهای کنترل شده و فضاهای کنترل نشده ۵۲
۸-۳-۲)دروازه های کنترل بلیط ۵۸
۸-۴)فضاهای اداری ۶۰
۸-۴-۱)اتاق رئیس ۶۱
۸-۴-۲)اتاق مونیتورینگ ۶۲
۸-۴-۳)اتاق نظارت بر دروازه های کنترل بلیط ۶۵
۸-۴-۴)فروش بلیط ۶۵
۸-۴-۵)اتاق شارژ بلیط ۶۸
۸-۴-۶)حسابداری ۶۹
۸-۴-۷)خدمات اداری ۶۹
۸-۵)خدمات عمومی ۷۸
۸-۵-۱)دستگاه های الکترونیکی اطلاع رسانی ۷۹
۸-۵-۲)دستگاه های خودکار فروش بلیط ۸۰
۸-۵-۳)باجه های خرید الکترونیکی وعابر بانک ۸۰
۸-۵-۴)باجه های تلفن ۸۲
۸-۵-۵)صندلی ها ۸۴
۸-۵-۶)سرویس بهداشتی ۸۶
۸-۵-۷)رستوران و کافی شاپ ها ۸۹
۸-۵-۸)قسمت گمشده ها و صندوق امانات ۹۱
۸-۶)سکو ۹۲
۸-۶-۱)شکل و فرم(هندسه سکو) ۹۴
۸-۶-۲)محوطه مسافران ۹۵
۸-۶-۳)بررسی حریم واگن ها ۹۸
۸-۶-۴)طول سکو ۹۹
۸-۶-۵)لوازم سکو ۹۹
۸-۶-۶)مبلمان ۹۹
۸-۶-۷)امنیت ۱۰۳
۸-۶-۸)فضاهای تاسیساتی ۱۰۶
۸-۶-۹)درب های انتهای سکو ۱۰۸
۸-۶-۱۰)فضاهای جانبی و خدماتی ۱۰۸
۸-۶-۱۱)ورودی وخروجی های سکو ۱۰۸
۸-۷)علائم و اطلاع رسانی ۱۱۱
۸-۸)طراحی معماری داخلی ۱۲۲
۸-۸-۱)کف ۱۲۲
۸-۸-۲)سقف کاذب ۱۲۴
۸-۸-۳)دیوارها ۱۲۵
۸-۸-۴)شیشه ها و مصالح شفاف ۱۲۶
۸-۸-۵)نورپردازی ۱۲۸
۸-۹)ضوابط ایمنی و تخلیه اضطراری ۱۳۱
۸-۹-۱)بررسی تعداد مسافران هنگام خروج ۱۳۳
۸-۹-۲)تعداد مسافران ورودی ۱۳۵
۸-۹-۳)بار مسافران قطار ۱۳۶
۸-۹-۴)روند خروج مسافران ۱۳۷
۸-۹-۵)ضوابط طراحی اجزای خروجی ایستگاه ۱۴۰
۹- برسی نمونه موردی خارجی و داخلی ۱۵۶
۹-۱)ایستگاه های داخلی ۱۵۶
۹-۱-۱)ایستگاه گلشهر کرج ۱۵۶
۹-۱-۱)ایستگاه پارک بازی مشهد ۱۵۸
۹-۲)ایستگاه های خارجی ۱۶۲
۹-۲-۱) ایستگاه مترو پورتو، پرتغال،۲۰۰۴-۱۹۹ ۱۶۲
۹-۲-۲) ایستگاه های متروسن کورین پلاتز و فروتمانینگ مونیخ،آلمان ۱۶۵
۱۰- روند طراحی ایستگاه آزادی ۱۶۸
منابع و ماخذ ۱۷۵
پروژه ” رساله طراحی ایستگاه مترو “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”9450″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]