رساله کامل طراحی ایستگاه قطار
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
چکیده :
انتقال انسان و بار از دیرباز یکی از مهم ترین چالش های بشر در زندگی بشمار می رود. این دغدغه از روزهایی که انسان بار بر دوش خود و چارپایان می گذشت تا به امروز که نسان با سفینه های فضایی به کرات دیگر می رود، همواره همراه بشر بوده است. حمل و نقل ریلی آغازی بود که با انواع پیشرفت ها در دیگر سیستم های حمل و نقل، همچون حمل و نقل هوایی و جاده ای، هرگز پایان نیافت. ویژگی های خاص حمل و نقل ریلی، جلوه ای متفاوت از آن در میان دیگر شبکه های حمل و نقل بوجود آورده است.
توانایی بالا در انتقال حجم بار، ایمنی مناسب برای مسافران، تعامل مطلوب با محیط زیست پیرامون، هزینه های کم برای استفاده کنندگان و ..، همه و همه عواملی است که پویایی این شبکه حمل و نقل را همچنان حفظ نموده است. امروزه افزایش سرعت قطارها در برخی از خطوط ریلی جهان تا بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، چهره ای از این صنعت حمل و نقل به جهانیان نشان داده است که شاید امکان حذف شدن آن از میان سیستم های حمل و نقل را برای همیشه به فراموشی بسپارد.
ایستگاههای راه آهن به عنوان مراکز برنامه ریزی و جذب ترافیک از یک سو و آماده سازی ناوگان از سوی دیگر نقش کلیدی را در حمل و نقل ریلی ایفاده می نمایند. آثار حمل و نقل ریلی بر توسعه ملی و منطقه ای بر خلاف حمل و نقل جاده ای که در طول مسیر جاده ها گسترده می شود، وابسته به محل ایستگاه ها بوده و عمدتاً قطب توسعه و گسترش آثار حمل و نقل ریلی بر منطقه پیرامون ایستگاه ها شکل می گیرد. جانمایی مناسب ایستگاه ها در طول شبکه و پیش بینی فضا و خدمات متناسب با نوع و حجم تقاضای ترافیک یک مسیر می تواند در افزایش سطح حمل و نقل ریلی نقش به سزایی داشته باشد.
فهرست رساله طراحی ایستگاه قطار
چکیده
مقدمه
فهرست مطالب
فصل اول: مبانی نظری
۱-۱.حرکت و مفهوم آن۱-۳
۱-۲.بررسی تعاریف حرکت۳
۱-۲-۱.حرکت فکر. ۳
۱-۲-۲.حرکت فیزیکی۳-۴
۱-۳.بررسی حرکت در معماری۴
۱-۳-۱.حرکت ذهن در خودش۴
۱-۳-۲.فرمهای پویا : ۵
۱-۳-۳.دفرمه شدن : ۵-۶
۱-۴.حرکت ذهن در نسبت به معنا ۶
۱-۵.حرکت ناشی از نیروهای محیطی: ۶
۱-۶.عوامل ایجاد حرکت۶-۷
۱-۷.«زمان فرزند حرکت است» ۷-۸
۱-۸.بررسی تعدادی از مفاهیم معماری از دیدگاه حرکت۹
۱-۸-۱.انتظار. ۹
۱-۸-۲.معماری و حرکت۹-۱۰
۱-۸-۳.کلیات و سیر تحول۱۰
۱-۸-۴.حرکت۱۰-۱۴
۱-۹.نتیجه گیری۱۵-۱۶
فصل دوم: شناخت ایستگاه های راه آهن
.۲اهداف مورد نظرازایجادایستگاه۱۸
.۲-۲علل انحراف ایستگاه ها از مسیر مستقیم۱۹
.۲-۳-۲علل احداث ایستگ۱۹-۲۳
.۵-۲عوامل موثر بر انتخاب محل ایستگا۲۳-۲۷.
.۱-۶انتخاب محوطه برای ساخت ایستگاههای راه آهن: ۲۷
.۱-۶-۲تملک زمین ۲۷
۲-۶-۲حدود و حریم ایستگاه۲۸
.۱-۳-۶حریم ایستگاهها۲۸-۲۹
.۸-۲نیازمندی های ایستگاه راه آهن ۲۹-۳۲
.۹-۲انواع ایستگاه های راه آهن۳۲
.۲-۹-۲طبقه بندی ایستگاه های راه آهن ۳۲
.۳-۹-۲طبقه بندی ایستگاه ها از نقطه نظر عملیاتی۳۲-۳۴
.۴-۹-۲طبقه بندی ایستگاهها از نقطه نظر خدمات۳۴
.۵-۹-۲طبقه بندی ایستگاهها از نقطه نظرموقعیت ایستگاه در شبکه۳۴-۳۵
.۶-۹-۲طبقه بندی ایستگاههااز نقطه نظر پلان ایستگاه نسبت به موقعیت ساختمان مسافری۳۵
.۷-۹-۲طبقه بندی ایستگاه ها از نقطه نظر اهمیت ۳۵……
۲-۹-۸- طبقه بندی ایستگاه ها از نقطه نظر موقعیت ایستگاه نسبت به بلاک۳۵
فصل سوم: نمونه های مشابه
.۱-۲-۳ایستگاه تهران۳۷-۴۱
۳ایستگاه های بندر ترکمن و بندر گز۴۲-۴۴
.۳-۳ایستگاه های های قزوین و زنجان۴۵-۴۷
.۴-۳.ایستگاه قطار لهاسا، تبت ، ۲۰۰۶۴۸-۵۰
.۵-۳ایستگاه قطار ساوترن کراس ملبورن۵۰-۵۵
فصل چهارم: برنامهریزی کالبدی ایستگاه راه آهن
.۱-۴برنامه ریزی فضایی۵۷-۵۸
.۲-۴چگونگی طبقه بندی فضاها۵۸-۵۹
.۳-۴ساختمان های اصلی۵۹
.۱-۳-۴ساختمان ایستگاه مسافر۵۹-۶۰
.۵-۴انواع ایستگاه های مسافری۶۰-۶۲
.۱-۵-۴ایستگاه های بین شهری۶۲-۶۴
.۲-۵-۴ایستگاههای حومه ای ۶۴-۶۷
.۳-۵-۴ایستگاه های چند منظور۶۷-۶۸
.۴-۵-۴ایستگاه های ترکیبی باری-مسافری۶۸
.۶-۴ابعاد و ظرفیت ساختمان ایستگاههای مسافری ۶۸-۶۹
.۷-۴جانمایی ساختمان ایستگاه درون محوط۶۹
.۱-۷-۴تعیین فرم و جهت استقرار ساختمان۶۹-۷۰
فصل پنجم: ضوابط و استانداردهای طراحی ایستگاه های قطار
۵-۱-اهداف در طراحی ایستگاه۷۲
۱.-۱ -۵مفهوم سرعت و جریان حرک۷۲
.۲-۱-۵کاهش کارایی ایستگاه۷۳
.۳-۱-۵ماتریس فضا۷۴
.۴-۱-۵ برنامه ریزی برای بهره برداری عادی۷۴
.۵-۱-۵طراحی برای نگهداری۷۴-۷۵
.۲-۵ساختمان ایستگاه۷۵
.۱-۲-۵خدمات مسافری۷۵-۷۶
.۱-۱-۲-۵سالن های انتظار۷۶-۷۸
.۲-۱-۲-۵فروش بلیط۷۸-۸۰
.۳-۱-۲-۵ورودی ها و خروجی ها۸۰-۸۱
.۴-۱-۲-۵راه های دسترسی و مبادله۸۱-۸۲
.۵-۱-۲-۵حرکت در جهت قائم(پله، پله برقی، رمپ، آسانسور۸۲-۸۳)
.۶-۱-۲-۵اطلاع رسانی
.۷-۱-۲-۵کنترل بلیط۸۵-۸۶
.۸-۱-۲-۵سالن ها و مکان های استراحت۸۶-۸۷
.۹-۱-۲-۵خدمات توشه و حمل بار مسافران۸۷
.۱-۳-۵خدمات جانبی ایستگاه۸۸
.۲-۱-۳-۵سرویس های بهداشتی۸۸
.۳-۱-۳-۵امکانات برای معلولان۸۸-۸۹
.۱-۴-۵سایر خدمات جانبی ۸۹-۹۰
.۱-۱-۴-۵نکاتی در مورد تقاضا و خدمات جنبی ایستگاه۹۰
.۲-۱-۴-۵ضوابط و معیارهای طراحی ایستگاه برای معلولین وسالخوردگان و نیازسنجی آن ها۹۰-۹۱
.۳-۱-۴-۵دسترسی به سالن فروش بلیت و سکو:۹۱-۹۳
.۴-۱-۴-۵مصالح و پوشش کف ایستگاه۹۳-۹۵
.۵-۱-۴-۵علائم حسی برای نابینایان: ۹۵-۹۶
.۱-۵-۵خدمات اداری و فنی۹۶-۹۷
.۲-۵-۵خدمات ایمنی و حفاظتی۹۷
.۳-۵-۵خدمات ایمنی و حفاظت در برابر آتش سوزی سوانح۹۷
.۴-۵-۵خدمات ایمنی۹۷
.۵-۵-۵محوطه سکوها۹۷
.۱-۵-۵-۵س۹۷-۹۹
.۲-۵-۵-۵پل های هوایی۱۰۰
.۳-۵-۵-۵زیرگذرها (تونل های دسترسی به سکوها) ۱۰۰-۱۰۱
.۴-۵-۵-۵سایه بان سکوها۱۰۱-۱۰۲
.۶-۵-۵طراحی سکوها۱۰۲-۱۰۳
.۱-۶-۵-۵استاندارد کامپساکس ۱۰۳-۱۰۴
.۲-۶-۵-۵طول سکوها۱۰۴
.۳-۶-۵-۵ارتفاع سکوها۱۰۴-۱۰۶
.۴-۶-۵-۵عرض سکوها، پله ها و سطح سکوها۱۰۶
فصل ششم : مطالعات بستر طرح
۶-۱- مطالعات هواشناسی و اقلیم شناسی: ۱۰۸
۶-۳-اقلیم استان مرکزی: ۱۰۸
۶-۳-۱-آب وهوای استان : ۱۰۸-۱۰۹
۶-۳-۲-ویژگی های معماری بومی مناطق سرد۱۰۹-۱۱۰
۶-۳-۳-جهت قرارگیری ساختمان۱۱۰
۶-۴-تهویه ۱۱۰-۱۱۱
۶-۴-۱- فضاهای پر و خالی۱۱۱-۱۱۲
۶-۴-۲- ارتفاع ساختمان۱۱۲
۶-۵- مطالعات اقلیمی اراک : ۱۱۲
۶-۵-۱- اقلیم ۱۱۲
۶-۵-۲- دمای هوا ۱۱۲-۱۱۴
۶-۵-۳- رطوبت هوا ۱۱۴
۶-۵-۴- بارندگی ۱۱۴-۱۱۵
۶-۵-۵- تابش ۱۱۵-۱۱۶
۶-۵-۶- وزش باد۱۱۷-۱۱۸
۶-۶-۲- نتیجه گیری۱۱۸-۱۲۰
۶-۷- جهت استقرار ساختمان ۱۲۰-۱۲۱
۶-۷-۱- تعیین جهت استقرار ساختمان نسبت به وزش با۱۲۱-۱۲۲
فصل هفتم: سازه پیشنادی
.۱-۷سقف دال بتن۱۲۴
-۱-۱-۷عملکرد حرارتی ۱۲۴
-۲-۱-۷ طراحی ۱۲۵
-۳-۱-۷عملیات ساخت ۱۲۵-۱۲۸
-۲-۷معرفی سقف ۱۲۸-۱۲۹
-۱-۲-۷روش اجرا۱۲۹-۱۳۱
۱-۸اسپایدر۱۳۱
-۱-۱-۸اسپایدر با سازه خرپافلزی ۱۳۱-۱۳۵
پروژه ” رساله طراحی ایستگاه قطار “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
سایر مطالب پیشنهادی ما به شما :
پلان ایستگاه راه آهن به همراه سایت پلان ، برش ، رندر و ریز فضاها
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”۹۱۶۹″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]
1 دیدگاه
بازخورد: رساله معماری طراحی ایستگاه راه آهن - فایل سیویل