رساله معماری طراحی ایستگاه راه آهن
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
مقدمه :
در بستر جوامع پیشرفته امروزی و در عصر ارتباطات،انسان شهر نشین به دنبال گرفتار شدن در تنش های فیزیکی و روانی ناشی از فراموشی و غفلت از الگوهای کهن ،از میان رفتن آگاهی نسبت به درون واقعی و جهان پیرامون خویش و به طبع آن طبیعت زدایی از مکان زندگی خود بار دیگر به فکر ساختن پناهگاهی در دل طبیعت به منظور تحکیم دوباره پیوندهای ازلی خود با زمین ، آسمان ، آب و سایر عناصر طبیعی افتاده است تا بتواند بستری مناسب برای استراحت و وارهیدگی در جهت تنظیم تحریکات درونی خویش و مجالی برای تمرین و ممارست در حفظ و برقراری تعادل درونی بیابد.
به بیان دیگر می توان گفت که نه تنها نیاز تنکار ناپذیر انسان معاصر به قار گیری در بستر طبیعت ، بلکه سایر عوامل از جمله دگرگونی های اخیر اجتماعی و فرهنگی ،افزایش نگرانی های زیست محیطی ،افزایش سطح علاقمندی به میراث فرهنگی ،تلاش در جهت نیل به سمت شیوه های زندگی سالم در جوامع امروزی و از جهتی دیگر تحولات اجتمای فرهنگی و از همه مهم تر اقتصادی صورت پذیرفته در بستر روستا ،موجب پایه گذاری و توسعه بازدید از مناطق روستایی در قرن گذشته است.
می توان گفت به همان اندازه که زندگی شهری امروز به علت فشارهای روانی رو به تزاید بی اعتبار می گردد ،روستا تبدیل به مدینه فاضله و سرزمینی سبز و با صفا در نظر انسان معاصر میشود که مردم میتوانند از بستر زندگی روزمره خود به مکانی که در آن زندگی آهسته تر ، طبیعی تر و معنادار تر در جریان است ،پناه ببرند.
در واقع می توان مشاهده نمود که پس از دگرگونی های صورت پذیرفته ، جاذبه های روستا برای انسان شهر نشین ، فراتر از ویژگی های آشکار و قابلیت های جاری در زندگی روستایی مانند هوای تازه ، فضای آزاد وآرامش و سکوت آن بوده است و انواع فعالیت هایی چون کشاورزی ، باغبانی و ارتباط با حیوانات و سایرفعالیت هایی که می توانند در تقویت ارتباط فرد با طبیعت و بستر فرهنگی نقش داشته باشد را شامل گردیده است.
فهرست رساله معماری طراحی ایستگاه راه آهن
فصل اول:مقدمه
مقدمه
فصل دوم:مبانی نظری
مقدمه ۶
(۱-۱)انسان،معماری،حرکت ۷
(۱-۲)پویایی فضا ۱۰
(۱-۲-۱) عوامل سازنده فضای پویا ۱۱
(۱-۲-۱-۱)مسیر ۱۱
(۱-۲-۱-۲) سرعت ۱۱
(۱-۲-۲)ریز فضاهای پویا ۱۲
(۱-۲-۲-۱)فضای اعمال فیزیکی ۱۲
(۱-۲-۲-۲)فضای ادارک مستقیم ۱۲
(۱-۲-۲-۳)نور ۱۳
(۱-۲-۲-۴) ابعاد ۱۳
(۱-۲-۲-۵) فضای مجرد روابط هندسی ۱۳
(۱-۳)بررسی علل نیازمعماری به حرکت ۱۳
(۱-۴)حرکت در معماری ۱۵
(۱-۴-۱)حرکت در درون(ناشی از فرم) ۱۵
(۱-۴-۲)حرکت در پلان ۱۶
(۱-۴-۳)حرکت در پلان آنامورفیک ۱۶
سیرکولاسیون(Circulation) ۱۷
تغییر شکل(Deformation) ۱۷
(۱-۴-۴) حرکت در مفهوم(ناشی از معنا) ۱۸
(۱-۵) بررسی تعدادی از مفاهیم موثر درخلق حرکت ۱۸
(۱-۵-۱) تأویل (Interpretation) ۱۸
(۱-۵-۲) تنش(Tension) ۱۸
(۱-۵-۳) انتظار ۱۹
(۱-۵-۴) شفافیت و تداوم ۱۹
(۱-۵-۵) بحران ۲۰
(۱-۶) حرکت و معماری حاضر ۲۰
(۱-۷)نتیحه گیری ۲۱
منابع ۲۳
فصل سوم: بررسی وضع موجود ومحیط پروژه
(۳-۱). مطالعات مکانی ۲۵
(۳-۱-۱). ناهمواریها ۲۵
(۳-۲). پیشینه سایت ۲۶
۳-۳. دسترسی ها ۳۲
فرودگاهها ۳۲
پایانههای مسافربری
شبکه راهآهن ۳۲
بزرگراهها ۳۳
متروی تهران ۳۳
(۳-۴). ویژگی¬های جغرافیایی ۳۴
طول و عرض جغرافیایی ۳۴
ارتفاع از سطح دریا ۳۴
شیب زمین ۳۴
(۳-۵). ویژگی¬های اجتماعی ۳۵
نژاد ۳۵
زبان ۳۵
مذهب ۳۵
(۳-۶.) ویژگی¬های اقلیی: ۳۶
اقلیم ۳۶
آب و هوا ۳۷
فصل چهارم: مطالعات پروژه(ایستگاه راه آهن)
-شنـاخت راه آهـن و سـابقه آن ۴۵
(۱-۱)سابقه تاریخی راه آهن در ایران و جهان ۴۵
(۱-۱-۱)تاریخچه راه آهن ۴۵
(۱-۱-۲)راه آهن در امریکا ۴۸
(۱-۱-۳) راه آهن اروپا ۴۸
۱-۱-۴) تاریخچه احداث راه آهن در ایران ۵۱
)۱-۲( مزایای راه آهن در مقایسه با دیگر وسایل حمل ونقل ۵۲
(۱-۴) نتیجه گیری ۵۴
منابع ۵۶
۲- بــررسی و نـقد ایستــگاههای راه آهن نمـونه داخـلـی و خـارجـی ۵۷
(۲-۱) معماری ایستگاههای راه آهن ۵۸
(۲-۱-۲)سازمان فضائی ایستگاههائی راه آهن ۵۹
(۲-۲)ایستگاه راه آهن تهران ۶۰
(۲-۲-۱) معرفی ایستگاه ۶۰
(۲-۲-۲) نتیجه گیری طراحی ۶۲
(۲-۳)ایستگاه راه آهن کرمان. ۶۵
(۲-۳-۱) بررسی ایده طراحی ۶۵
(۲-۳-۲) بررسی پلانها ۶۵
(۲-۳-۳) بررسی نماها. ۶۶
(۲-۳-۴) بررسی فضاها ۶۶
(۲-۳-۵) نتیجه گیری طراحی ۶۹
(۲-۴) ایستگاه راه آهن شرق- لیبسون (پرتغال ۶۹
(۲-۴-۱)معرفی طرح ۶۹
(۲-۴-۲)نتیجه گیری طراحی ۶۹
(۲-۵) ایستگاه راه آهن خط قرمز در لوس آنجلس ۷۰
(۲-۵-۱) معرفی طرح ۷۰
(۲-۵-۲) نتیجه گیری طراحی ۷۰
(۶-۲) ایستگاه راه آهن لیون در فرانسه ۷۲
(۲-۶-۱)معرفی طرح ۷۲
(۲-۶-۲) نتیجه گیری طراحی ۷۳
(۲-۷) نتیجه گیری ۷۳
منابع: ۷۵
۳- تعاریف وضوابط ایستگاه راه آهن ۷۶
(۳-۱)تعاریف ۷۶
(۳-۱-۱) تعریف ایستگاه ۷۶
(۳-۱-۲) انواع ایستگاه براساس موقیعت در شبکه راه آهن ۷۶
(۳-۲) فضاهای فنی ایستگاه راه آهن ۷۷
(۳-۲-۱) ایستگاه های مسافربری وفنی مسافری ۷۷
(۳-۲-۱-۱): انواع کروی ایستگاههای مسافربری ۷۷
(۳-۲-۱-۲)عملکرد ایستگاههای مسافربری و انواع آن ۷۸
(۳-۲-۲) طبقه بندی، آرایش و طول خطوط راه آهن در ایستگاهها ۷۸
(۳-۳)ضوابط مربوط به فاصله و شیب وشعاع قوس خطوط و شعاع قوس خطوط راه آهن ۸۱
(۳-۴) نتیجه گیری ۸۱
منابع: ۸۲
۴- استانداردها و ضوابط معماری ایستگاه راه آهن ۸۳
(۴-۱) دسته بندی فضاهای تشکیل دهنده ایستگاه راه آهن ۸۴
(۴-۲) بررسی و تحلیل فضاهای تشکیل دهنده ایستگاه راه آهن ۸۷
(۴-۲-۱) فضاهای مورد نیاز برای تهیه بلیط ۸۷
(۴-۲-۲) فضاهای خدمات رفاهی ۸۹
(۴-۲-۳): سکوهای مسافر وباری ۹۱
(۴-۲-۳-۱) انواع سکوها و نحوه آرایش و قرار گیری آنها ۹۱
(۴-۳-۲-۲) طول سکوها ۹۱
(۴-۲-۳-۴) عرض سکوهاو پلکانهای سکوها ۹۲
(۴-۲-۴)مدیریت مرکزی ایستگاه راه آهن ۹۳
(۴-۲-۵) فضاهای انتظامی ۹۴
(۳-۲-۶) فضاهای فنی ایستگاه راه آهن ۹۵
(۴-۲-۷) تأسیسات ایستگاه راه آهن ۹۵
(۴-۲-۸) ورودی و خروجی های ساختمان ایستگاه راه آهن ۹۵
(۴-۲-۹) محوطه سازی سایت ۹۵
(۴-۲-۱۰) پارکینگها ۹۵
(۴-۴-) نتیجه گیری ۹۷
منابع: ۹۸
حـوزه بـندی، بـرنامه فـیزیکی و دیـاگرام عمــلکردی ۹۹ ۵_
(۵-۱) نکات طراحی ایستگاه راه آهن ۱۰۰
(۵-۲) حوزه بندی فضاهای ایستگاه ۱۰۰
(۵-۳) طراحی کولاسیون خارجی ایستگاه ۱۰۱
(۵-۳-۲) سیرکولاسیون داخلی ایستگاه ۱۰۱
(۵-۴) ارتباط فضاهای تشکیل دهنده حرکت وسائل ایستگاه نقلیه ایستگاه راه آهن ۱۰۲
(۵-۵) نتیجه گیری ۱۰۴
منابع ۱۰۵
فصل پنجم: جمع بندی نتایج و تدوین اصول طراحی
جمع بندی و تدوین اصول طراحی از فصل مطالعات پروژه ۱۰۷
سایر مطالب پیشنهادی ما به شما :
پلان ایستگاه راه آهن به همراه سایت پلان ، برش ، رندر و ریز فضاها
پروژه ” رساله معماری طراحی ایستگاه راه آهن “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”۹۶۷۶″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]