رساله معماری خانه شعر و ادب فارسی
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
چکیده :
ادبیات برشی از زندگی است که به آن معنا و جهت داده و بر اساس دید مخاطب تفسیری هنری از جهان را ارائه میدهد. «ادبیات، لباسی است که شخص بر تن گفتهها و نوشتههای خویش میکند تا آن را زیباتر جلوه دهد».
امام صادق (ع)
هدف کلی از طراحی خانه شعر و ادب فارسی ایجاد فضایی است جهت گردهمائی شاعران و اندیشمندان و پژوهشگران شعر از سراسر ایران، سرزمین شعر و شاعری. فضایی است که میتواند اولین جرقههای احساس شاعرانه را در ذهن جوانان شعر دوست و هنرپرور ایران ایجاد کند. فضایی مرفه و بهشت گونه که آدمی را هر چند بیگانه از ادبیات به دنیای ادب و فرهنگ برده و با حال و هوای ایران از دیروز تا امروز آشنا خواهد ساخت و طوری او را غرق شعر و داستان کند که به هنگام فارغ شدن از این مکان شعر ایرانی را هر چند نخوانده باشد، ولی خود را آشنای ادبیات کهن ایران می داند.
در مجموع طراحی معماری این خانه اهداف زیر را دنبال می کنند:
• ایجاد مکانی جهت برگزاری نشست های هفتگی و موضوعی و نقد و بررسی شعر ایران و جهان و حوزه های مختلف ادبیات؛
• ایجاد فضایی که در آن به معرفی شاعران و نویسندگان ملل دیگر به فارسی زبانان و عرضه آثار شاعران و نویسندگان فارسی زبان به جهانیان بپردازد و در آن زمینه ارتباط و تعامل میان ادبیات ایران و جهان فراهم آورد ؛
• ایجاد واحدهایی با هدف گردآوری، ثبت، ضبط و انتشار آثار ادبی در قالب نشریه و کتب جهت وسعت دادن به مطالعات ادبی و فرهنگی؛
• مکانی جهت پرداختن به واحدهای واژه سازی و واژه گزینی و سازمان دادن واحدهای مشابه در مراکز دانشگاهی و دیگر سازمان های علمی و فرهنگی، و هماهنگ ساختن فعالیت های آنان؛
• ایجاد کلاس های آموزشی و کارگاه های حرفه ای به منظور فعالیت علاقمندان.
ملتها و تیرهها همانگونه که دارای نهادها،مکتبهای فلسفی یا دورانهای تاریخی هستند میتوانند دارای ادبیات نیز باشند. در باور همگانی ادبیات یک تیره یا ملت برای نمونه مجموعه متنهایی است که آثارماندگاروبرجسته پیشینیان وهمروزگاران آن تیره و ملت را تشکیل میدهند. یکی از طبقهبندیهای مشهور و پرکاربرد متنهای ادبی، طبقهبندی دوگانهایست که بر اساس آن متنها به دو گونه ی اصلی شعر و نثر تقسیم میشوند. این طبقهبندی سنت دیرینهای در زبان فارسی و ادبیات جهان دارد.سخنوران و فیلسوفان از دیرباز در پی پررنگ کردن خط ظریف میان این دو وارایه ی تعریفی فراگیر و تمیزدهنده از شعر ونثر بودهاند.
شعر (چامه)سخنی است موزون که دارای نظم و قافیه باشد،اگر چه برخی،قافیه را از شرایط شعر نمیدانند. شعر به شدت بر تشبیه ادبی، مراعات نظیر واستعاره تأکید دارد؛ وزن اشعار ممکن است شامل الگوییاز تکیهها(وزن تکیهای)یا الگویی از هجاهای ناهمطول بوده (وزن عروضی) و یا از قافیه استفاده نکند. به سادگی نمیتوان شاعری (چامهسرایی)را توصیف کرد.بااین حال به طور کلی شعرسرایی به عنوان یک گونه ی ادبی استفادهی زیادی از مشخصات شکلی نوشتاری و گفتاری واژهها مستقل از معنی آنها میکند. وزن، بر هجاها و ریتم کلام وابسته است؛ قافیه و واجآرایی وابسته به صدای واژههاهستند.
ادبیات فارسی یا ادبیات پارسی به ادبیاتی گفته میشودکه به زبان فارسی نوشته شده باشد. ادبیات فارسی تاریخی هزار و صد ساله دارد.شعرفارسی ونثر فارسی دو گونه اصلی در ادب فارسی هستند. برخی کتابهای قدیمی در موضوعات غیرادبی مانند تاریخ، مناجات و علوم گوناگون نیز دارای ارزش ادبی هستند و با گذشت زمان در زمره آثار کلاسیک ادبیات فارسی قرار گرفتهاند.
آوازه برخی شاعران و نویسندگان ایرانی از مرزهای ایران فراتر رفتهاست. شاعران و نویسندگانی نظیر فردوسی، سعدی، حافظ شیرازی، مولوی، عمر خیام و نظامی شهرتی جهانی دارند. در میان چهرههای شناخته شده ادبیات معاصر فارسی در جهان میتوان به صادق هدایت در داستان و احمد شاملو در شعر اشاره کرد.
حفظ و نگهداری مطالعات و آثار ادبی و معرفی این آثار به جهانیان و فراهم کردن زمینه ارتباط میان سایر کشورها وظیفه هر ملت و قومی است. باتوجه به فقدان فضایی با عملکردهای گسترده در این زمینه که به طور کامل چنین نیازهایی را پوشش دهد، و از نظر فضای معماری ارزشمند و جاذب باشد، همچنین تجربه فضایی دلنشین و متفاوت را به ادیبان، شعرا، نویسندگان و سایر علاقه مندان به شعر و ادب ایران را فراهم آورد، این پروژه تحت عنوان خانه شعر و ادب فارسی تلاش بر طراحی چنین فضایی دارد.
ادبیات در همه ی حوزه ها و گونه ها، با تمامی اطراف و جوانب آن موضوع فعالیت خانه شعر و ادب فارسی را تشکیل می دهد. این خانه بر آن است که در زمینه ها و رشته های متعدد ادبی، گرایش ها و جریان های گوناگون را پوشش دهد. قلمرو فعالیت های خانه شعر و ادب فارسی در هفت گروه تخصصی طبقه بندی شده است:
۱. گروه شعر
۲. گروه ادبیات داستانی
۳. گروه ادبیات مل
۴. گروه ادبیات عامه
۵. گروه ادبیات نمایشی
۶. گروه ادبیات کودک و نوجوان
۷. گروه آموزش و پژوهش
زبان فارسی، زبان دوم عالم اسلام و کلید بخش عظیمی از ذخایر پر ارزش علمی و ادبی تمدن اسلامی، و یکی از ذخایر غنی فرهنگ ایرانیان به شمار می آید. ادبیات منشا هویت و بقای ملت است. تاکید بر اهمیت ارزش والا و حفظ و اشاعه زبان و ادبیات فارسی به عنوان میراث فرهنگی لازم و ضروری است. همچنین حفظ سلامت و تقویت و گسترش ادبیات و زبان فارسی و تجهیز آن برای برآوردن نیازهای روزافزون فرهنگی و علمی موضوع پر اهمیتی است.
رفع تفرقه و ایجاد هماهنگی در فعالیت های مراکز فرهنگی و پژوهشی در حوزه ی زبان و ادب فارسی، سازمان دادن به تبادل گسترده و پر بار تجربه در زمینه ی تحقیقات و مطالعات این حوزه، در هر کشوری ضرورت دارد.
از این رو خلق مکانی با هدف شناساندن مشاهیر بزرک شعر و ادب و آثار آنان و بزرگداشت نام و یادشان، ایجاد فضایی شاعرانه در برانگیختن احساس و قوه خیال در صاحبان ذوق و دوستداران هنر اهمیت می یابد.
فهرست :
۱ چکیده———————————————————————–۱
۱- مقدمه ———————————————————————-۳
۲- درمقیاس شهر—————————————————————–۷
۱-۲ تاریخچه —————————————————————–۸
۲-۲ ویژگی های اقلیمی ——————————————————-۱۱
۳- در مقیاس منطقه ————————————————————۱۳
۱-۳ موقعیت جغرافیایی سایت—————————————————۱۴
۲-۳ بررسی وضع موجود شبکه ی معابر منطقه ی یک ——————————–۱۶
۳-۳ بررسی سیستم حمل و نقل و ترافیک —————————————–۱۸
۴-۳ شبکه ی دسترسی به باغ —————————————————۲۰
۵-۳ کاربری های همجوار باغ ————————————————–۲۱
۶-۳ نقاط شاخص ————————————————————–۲۲
۴- در مقیاس سایت ————————————————————–۳۰
۱-۴ معرفی سایت ————————————————————-۳۱
۲-۴ تاریخچه ی باغ ملک ——————————————————۳۲
۳-۴ دسترسی های اطراف سایت ————————————————–۳۳
۴-۴ کاربری های باغ ———————————————————۳۴
۵-۴ پوشش گیاهی ————————————————————-۳۶
۶-۴ عوارض طبیعی و مصنوع —————————————————-۳۷
۷-۴ خط آسمان —————————————————————۳۸
۸-۴ هندسه و شیب زمین ——————————————————–۳۹
۹-۴ دید و منظر ————————————————————-۴۰
۱۰-۴ جهت نور مطلوب ———————————————————۴۲
۱۱-۴ جهت باد غالب ———————————————————-۴۳
۱۲-۴ آلودگی صوتی ———————————————————–۴۴
۱۳-۴ بافت و مصالح ———————————————————-۴۵
۵- سازماندهی فعالیت- فضا ——————————————————۴۶
۱-۵ بررسی نقاط مناسب طراحی ————————————————-۴۷
۲-۵ امکان سنجی ورودی ها —————————————————-۴۸
۳-۵ تعیین دسته های کلی فعالیت ———————————————-۵۰
۴-۵ بررسی ویژگی های فعالیت ————————————————-۵۵
۵-۵ مکان یابی فعالیت ها —————————————————-۶۱
۶-۵ بررسی سازگاری فعالیت ها ————————————————۶۷
۷-۵ دیگرام همجواری فعالیت ————————————————–۶۸
۶- بررسی نمونه های موردی ——————————————————۷۰
۱-۶ موزه ادبیات شهر هیمجی ————————————————–۷۲
۲-۶ موزه ی ادبیات مدرن در آلمان – دیوید چیپرفیلد —————————۸۴
۳-۶ انجمن شاعران ایران —————————————————–۹۰
۷- برنامه فیزیکی و استاندار—————————————————-۹۴
۱-۷ بررسی استانداردهای فضاها————————————————۹۵
۲-۷ سیستم های تاسیسات مکانیکی———————————————-۱۰۶
۳-۷ برنامه ی فیزیکی ——————————————————-۱۱۰
۸- طراحی ———————————————————————۱۲۳
۱-۸ دیاگرام ارتباطی فضاها ————————————————-۱۲۴
۲-۸ ادبیات و معماری ——————————————————-۱۲۸
۳-۸ اتودهای اولیه ———————————————————۱۳۲
ایده ی ۱ ———————————————————-۱۳۴
ایده ی ۲ و ایده ی اصلی ——————————————-۱۳۷
۴-۸ ویژگی های طرح ———————————————————۱۴۱
۹- منابع ———————————————————————۱۴۲
۱۰-نقشه ها ——————————————————————۱۴۵
۱-۱۰ پلان زیرزمین اول ——————————————————–۱۴۶
۲-۱۰ پلان زیرزمین دوم ——————————————————–۱۴۷
۳-۱۰ پلان زیرزمین سوم ——————————————————–۱۴۸
۴-۱۰ پلان همکف —————————————————————۱۴۹
۵-۱۰ پلان طبقه اول ———————————————————–۱۵۰
۶-۱۰ پلان طبقه دوم ———————————————————-۱۵۱
۷-۱۰ سایت پلان —————————————————————۱۵۲
۸-۱۰ مقطع آ- آ —————————————————————۱۵۳
۹-۱۰ مقطع ب-ب —————————————————————۱۵۴
۱۰-۱۰ نمای جنوب شرقی ——————————————————–۱۵۵
۱۱-۱۰ نمای جنوب غربی ——————————————————–۱۵۶
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
- فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”8606″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]