رساله طراحی خانه ی جوان
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
چکیده :
مقصود از پژوهش حاضر ارائه رهنمودها و معیاری های طراحی معماری خانه ی جوان است که به منظور محیطی امن و آرام برای جوانان جهت پرورش استعداد و شکوفایی خلاقیت آنها مورد استفاده قرار می گیرد.
برای انجام مطالعات با بررسی نمونه ی موجود و آگاهی از نیازهای کمی و کیفی از طریق مشاهده و مصاحبه پروژه مربوطه تشریح گردیده است.
از مقایسه و نتایج بدست آمده ضوابط و اصول طراحی معماری خانه های جوان مناسب شامل ابعاد ،فضاهای مناسب و فضاء های جزء ، مقررات چیدمان داخلی ، دسترسی های مناسب ،تهیه گردیده است.
در نهایت از نتیجه گیری اطلاعات به دست آمده طراحی حاضر ارائه گردید.
مقدمه
پرورش استعدادهای جوانان یکی از هداف مهم اجتماعی و فرهنگی است که نتیجه مستقیم آن در ساختار آینده جامعه مشهود است. لذا، هدایت با راهنمایی افراد در سنین جوانی که به حساسترین دوران زندگی، یعنی دوران شکل گیری شخصیت است، امری بسیار ضروری است. و در دستیابی به موقعیتهای اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است.
تحقق این امر تنها در تنظیم و اجرای برنامه های فرهنگی گسترده و ژرف تر میسر خواهد بود تا جوانان بتوانند با امکاناتی که فراهم می گردد، علاوه بر بارگیری مطالبی که سیستم آموزش رسمی امکان توجه به آنها را ندارند. به گذراندن اوقات فراغت خود در مسیری سازنده، پویا و پیشرو بپردازند. انجام این خواسته در محیطی گرم، دوستانه و آموزنده بنام مجموعه فرهنگی جوانان عمل می گردد. جایی که در آن نوجوانان و جوانان برحسب آمادگیها و تواناییهای سنی بتوانند استعدادهای خود را شکوفا نمایند.
فهرست رساله طراحی خانه ی جوان :
چکیده
مقدمه
فصل اول: تعریف موضوع و ضرورت ایجاد
۱-۱ بخش اول۲
۱ـ۱ـ۱) اهداف تأسیس مجموعه فرهنگی جوانان. ۲
۱ـ۱ـ۲) طرح صورت مسئله. ۴
۱-۱-۳ ) فعالیت های گروه۴
۱ـ۱ـ۴ )رویکرد فرایند مطالعه از طرح مسئله تا فضاهای کالبدی. ۵
۱ـ۱ـ۵) تشخیص و بازیابی داده ها ـ خواسته ها و اهداف۱۰
۱ـ۱ـ۵ـ۱) بازیابی سناریو تحت استخوانبندی اهداف۱۰
۱ـ۱ـ۵ـ۲) از خواسته ها تا عملکردها۱۱
۱ـ۱ـ۵ـ۲ـ۱) خواسته ها ۱۱
۱ـ۱ـ۵ـ۲ـ۲) برخی نیازهای جنبی دیگر جوانان۱۱
۱ـ۱ـ۵ـ۲ـ۳) رفتارها۱۱
۱ـ۱ـ۵ـ۲ـ۴) انتخاب فعالیت ها و فضاها۱۲
۱ـ۱ـ۵ـ۲ـ۵) فعالیتها۱۲
۱ـ۱ـ۵ـ۲ـ۶ )عملکردها۱۲
۱ـ۱ـ۶) معرفی زونهای موجود در مرکز جوان: ۱۳
۱ـ۱ـ۶ ـ۱) ناحیه (زون) پرورش استعدادها و خلاقیت از طریق خودشناسی (نیمه خصوصی)
۱ـ۱ـ ۶ ـ۲) ناحیه زون عمومی مجموعه۱۳
۱ـ۲) بخش دوم۱۴
۱ـ۲ـ۱) تعاریف اولیه و اصطلاحات۱۴
۱ـ۲ـ۲) فرهنگ ۱۴
۱ـ۲ـ۳) فرهنگ و تمدن۱۵
۱ـ۲ـ۴) تقسیم بندی تعاریف فرهنگ۱۵
۱ـ۲ـ ۵) نظریات مختلف درباره فرهنگ۱۶
۱ـ۳) بخش سوم۱۸
۱ـ۳ـ۱) بسط مفاهیم پایه در معماری۱۸
۱ـ۳ـ۱ـ۱) مفهوم ارتباط در محیط معماری یک مجموعه فرهنگی۱۸
۱-۳-۱-۱-۱) روابط افراد جامعه با یکدیگر۱۸
۱-۳-۱-۱-۲) ارتباط افراد با محیط۱۹
۱ـ۳ـ۲) لزوم توجه به سیستمهای اجتماعی ـ فرهنگی (عناصر تشکیل دهنده فرهنگ بومی)
و بسطآن در محیط معماری مجموعه فرهنگی۲۰
فصل دوم
۲-۱) بخش اول۲۳
۲-۱-۱) بوم شناخت لرستان و خرم آباد۲۳
۲-۱-۱-۱) بوم شناخت لرستان ۲۳
۲-۱-۱-۲) بوم شناخت خرم آباد۲۴
۲-۱-۲) محدوده جغرافیایی۲۶
۲-۱-۲-۱) محدوده جغرافیایی لرستان۲۶
۲-۱-۲-۲) محدوده جغرافیایی خرم آباد۲۶
۲-۱-۳) خصوصیات اقلیمی۲۷
۲-۱-۳-۱) خصوصیات اقلیمی لرستان ۲۷
۲-۱-۳-۲) خصوصیات اقلیمی خرم آباد۲۸
۲-۱-۴) مسائل هواشناسی۲۸
۲-۱-۴-۱) بررسی وضعیت دما۲۸
۲-۱-۴-۲) بارش۲۹
۲-۱-۴-۳) باد۳۰
۲-۱-۴-۴) ریزش های جوی۳۲
۲-۱-۴-۵) رطوبت نسبی۳۲
۲-۱-۴-۶) ساعات آفتابی ۳۲
۲-۲) بخش دوم۳۳
۲-۲-۱) عوامل جغرافیایی محدود کننده خرم آباد۳۳
۲-۲-۲) ناهمواریها۳۴
۲-۲-۲-۱) نواحی کوهستانی ۳۴
۲-۲-۲-۲) آب های سطحی ۳۵
۲-۲-۲-۳) جنگل ها و مراتع استان ۳۷
۲-۲-۳) واحد هیدرولوژیک ۴۰
۲-۲-۴) زمین شناسی خرم آباد ۴۱
۲-۳) بخش سوم ۴۲
۲-۳-۱) روند توسعه کالبدی شهری ۴۲
۲-۳-۲) خصوصیات جمعیتی شهر خرم آباد ۴۳
۲-۳-۳) تاثیرات محیط جغرافیایی شهر خرم آباد بر شکل و بافت وسعت آن۴۴
۲-۳-۳-۱) تاثیر محیط جغرافیایی بر شکل شهر۴۴
۲-۳-۳-۲) تاثیر محیط جغرافیایی بر بافت شهر. ۴۵
۲-۳-۳-۳) تاثیر محیط جغرافیایی بر تعیین سمت توسعه شهر ۴۵
۲-۳-۴) روند گسترش شهر خرم آباد در ده های اخیر ۴۶
۲-۴)بخش چهارم۴۸
۲-۴-۱)مردم شناسی ۴۸
۲-۴-۱-۱) ایلات و طوایف۴۸
۲-۴-۱-۲) زبان و گویش ۴۸
۲-۴-۱-۳) معیشت ۵۰
۲-۴-۱-۴) صنعت ۵۱
فصل سوم: تجزیه و تحلیل موضوع طرح
۳ـ۱) بخش اول: شناسایی و گردآوری اطلاعات مورد نیاز مجموعههای فرهنگی ۵۳
۳ـ۱ـ۱) مبانی و اصول طراحی مجموعه های فرهنگی ۵۳
۳ـ۱ـ۱ـ۱) دیدگاههای موجود و مبانی نظری طراحی مجموعه های فرهنگی ۵۳
۳-۱-۱-۱-۱) وجود هویت عمل کردی و فرهنگی در طرح یک مجموعه فرهنگی۵۴
۳-۱-۱-۱-۲) طرح مورد نظر مجموعه فرهنگی میتواند نمادگرا(SIMBOLIC)یا یادمان گرا
((MONUMENTAL باشد۵۵
۳-۱-۱-۱-۳) با توجه به اندیشه ها و عقاید جامعه اسلامی ایران، وحدت اجزاء پراکنده (وحدت
در عین کثرت) یکی از اصول معماری مجموعه های فرهنگی می باشد۵۵
۳-۱-۱-۱-۴) فرم معماری مجموعه فرهنگی باید ارتباط مناسبی بین طرح، جامعه و اعتقادات آنها
پدید آورد۵۶
۳-۱-۱-۱-۵) فرم کلی مجموعه فرهنگی باید ساده و قابل درک باشد، اگر چه پیچیدگیهائی که
بتواند ماهیت مجموعه را مشخص نماید، نیز امری ضروری است. (سادگی در عین پیچیدگی)..۵۶
۳-۱-۱-۱-۶) معماری یک مجموعه فرهنگی باید مستقل از زمان باشد۵۷
۳-۱-۱-۱-۷) پاسخ به عملکرد نباید باعث کاهش کیفیات فرم در ارتباط و انتقال اندیشه ها و پیام
اصلی مجموعه به مخاطب باشد۵۸
۳ـ۱ـ۱ـ۲) اهداف مورد نظر در طراحی مجموعه فرهنگی ۵۸
۳-۱-۱-۲-۱) ارتباط مناسب بین افراد، جامعه، محیط طبیعی و موضوع جهت ایجاد وحدت،
یکپارچگی و یگانگی۵۹
۳-۱-۱-۲-۲) انتقال پیام و اندیشه جامعه به نسلهای حاضر و آتی۵۹
۳-۱-۱-۲-۳) احیاء و حفظ ارزشها، سنن و اعتقادات جامعه۵۹
۳-۱-۱-۲-۴) اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نسبت به گذشته، حال، آینده۵۹
۳-۱-۱-۲-۵) مرتفع نمودن مشکلات و معضلات فرهنگی موجود در جامعه۶۰
۳-۱-۱-۲-۶) ایجاد جاذبه های مناسب جهت ایجاد ارتباط اولیه افراد جامعه با محیط مجموعه
فرهنگی۶۰
۳-۱-۱-۲-۷) پاسخگویی به نیازهای عملکردی ـ فرهنگی جامعه و تأمین کمبودهای
کلی عملکردهای فرهنگی۶۰
۳-۱-۱-۲-۸) رعایت عدالت اجتماعی۶۱
۳ـ۱ـ۱ـ۳) تعیین کیفیات فرم و مبانی طراحی مجموعه های فرهنگی ۶۱
۳-۱-۱-۳-۱) متمایز بودن و روشنی فرم ها در زمینه شهری۶۲
۳-۱-۱-۳-۲) سادگی فرم ۶۲
۳-۱-۱-۳-۳) استقرار فرم ها۶۲
۳-۱-۱-۳-۴) تسلط و غلبه داشتن مجموعه ۶۲
۳-۱-۱-۳-۵) روشنی نقاط تقاطع(مفاصل۶۳
۳-۱-۱-۳-۶) تعیین عرصه ها و دامنه های دید۶۳
۳-۱-۱-۳-۷) آگاهی بر حرکت در محیط مجموعه۶۳
۳ـ۱ـ۲) شناسایی فعالیتهای مورد نیاز در مجموعه فرهنگی و تعیین فضاهای لازم ۶۴
۳ـ۱ـ۲ـ۱) بررسی پیشینه ایجاد مجموعه فرهنگی و بررسی نمونه های موجود ۶۵
۳ـ۱ـ۲ـ۲) بررسی استانداردهای کمی و کیفی ۶۵
۳ـ۱ـ۲ـ۳) تعیین فعالیتها و فضاهای مورد نیاز با توجه به اهداف کلی مجموعه ۶۶
۳-۱-۲-۳-۱) مذهب زیربنای جامعه اسلامی موجود می باشد۶۶
۳-۱-۲-۳-۲) تنوع فرهنگهای موجود می تواند باعث ارتباطات مناسب بین فرهنگهای مختلف گردد۶۶
۳-۱-۲-۳-۳) تنوع فرهنگ ممکن است باعث تضاد و ایجاد بحرانهای هویت گردد۶۶
۳-۱-۲-۳-۴) نهادهای اجتماعی ـ فرهنگی می توانند با برنامه ریزی مناسب، امکان استفاده از استعدادهای بالقوه را فراهم نمایند۶۷
۳-۱-۲-۳-۵) آشنایی با هر موضوع باعث رشد و پیشرفت سریع جامعه خواهد شد۶۷
۳-۱-۲-۳-۶) احیا و حفظ ارزشها و اعتقادات و سنن موجود، یکی از رسالتهای یک مجموعه فرهنگی است۶۷
۳-۱-۲-۳-۷) در صورت وجود جاذبه های مناسب جهت ایجاد ارتباط اولیه با محیط، پویایی مجموعه بیشتر خواهد بود۶۷
۳-۱-۳) خلاصه و نتیجه گیری۶۸
۳ـ۲) بخش دوم: بررسی مصادیق۷۰
۳ـ۲ـ۱) مجموعه های طراحی شده در ایران۷۰
۳-۲-۲) نمونه مجموعه طراحی شده خارج از ایران۷۸
فصل چهارم: مکانیابی و شناخت عرصه طرح
۴-۱) موقعیت بستر طرح در مقیاس زمین ۸۴
۴-۲) شکل و وسعت ۸۴
۴-۳) توپوگرافی ۸۴
۴-۴) همجواریها ۸۴
۴-۵) دسترسی ها ۸۴
فصل پنجم: سازه و تأسیسات
۵-۱-۱) طرح تاسیسات ساختمان مجموعه فرهنگی جوانان۸۶
۵-۱-۲) سیستم های تهویه ۸۶
۵-۱-۳) تهویه مطبوع ساختمان ۸۶
۵-۱-۳-۱) مزایای تهویه مطبوع ۸۷
۵-۱-۳-۲) سیستم های تهویه مطبوع۸۷
۵-۱-۴) احکام طراحی تاسیسات۸۷
۵-۲) بخش دوم۸۹
۵-۲-۱) انتخاب سیستم سازه مناسب۸۹
۵-۲-۲) مشخصات پانل های پیش ساخته پوما۸۹
۵-۲-۳) کاربرد پوما در ساختمان۹۰
۵-۲-۴) مزایای استفاده از پانل پوما۹۰
فصل ششم: بررسی استانداردها و ضوابط
۶-۱) فضاهای مورد نیاز در آمفی تئاتر۹۶
۶-۱-۱) فضاهای اصلی ۹۶
۶-۱-۱-۱)فضاهای عمومی۹۶
۶-۱-۱-۲) فضاهای اختصاصی۱۰۶
۶-۱-۲) کتابخانه۱۲۴
۶-۱-۳) آسانسور ۱۳۹
۶-۱-۴) کلاس ها۱۴۲
۶-۱-۴-۱) کلاس های تئوری۱۴۲
۶-۱-۴-۲) کلاس تمرین تئاتر۱۴۳
۶-۱-۴-۳) کلاس نقاشی ۱۴۳
۶-۱-۴-۴) آتلیه مجسمه سازی۱۴۴
۶-۱-۴-۵) کلاس موسیقی۱۴۴
۶-۱-۵) استاندارد کافی شاپ و رستوران۱۴۷
۶-۱-۶)استاندارد پارکینگ طبق ضوابط شهرداری۱۴۸
فصل هفتم: ضمائم
منابع و مآخذ۱۵۱
پروژه ” رساله طراحی خانه ی جوان “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”8946″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]