رساله ارشد طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
مقدمه :
همان طور که میدانیم نور برای انسان نیازی است پیچیده که همه آثار رفتاری آن مورد بررسی قرار نگرفته است. در این زمینه معماران، حتی به مدد تجربه و شهود از پیش بینی صحیح رفتارهای مبتنی براین نیاز باز میمانند.
در جایگاه یک معمار، اگر نور را تنها یک واسطه برای رویت محیط و اشیاء بدانیم، فرصتهای فراوان تأثیرگذاری بر ادراک مخاطبین خود را از دست دادهایم.
با وجود فاصله گرفتن از دوره سنت اما تلألو آیینهکاریها، سایه-روشن، مقرنسها، سایهی ساباطها، راهروهای تاریک و زیرزمینهای روشن، ما را به این تفکر وا میدارد که معماری نور فراتر از نهادن روزنهای در دیوار و افروختن چراغهای پرنور در اتاقها میباشد. اگر چه ارزشهای استعاری و معنوی نور در طراحی پرمعنی و جوهری معماری بهره میجویند و با یک آگاهی برتر و فهم قوی از تاریخ نور در معماری، بازیابی این عنصر را به عنوان ابزاری رسا، امکان پذیر میسازد.
این مساله از یک سو نتیجه هراس جامعه معماری از وارد کردن پیچیدگیهای دانش موجود در این زمینه به مراحل نخست طراحی است، و از سوی دیگر ناشی از فقدان کلید واژههای روشن و قواعدی ساده از بطن معماری سنتی است که حضور نور را در طرح ابتدایی یک اثر معماری میسر نماید.
همان طور که مشهود است در معماری سنتی از نور طبیعی در فضا چه به صورت اقلیمی، کارکردی یا معنوی به بهترین نحو ممکن استفاده شده است.
بناهای سنتی یزد به گونهای طراحی شدهاند که در مقابل کویر ایستادگی کردهاند از این رو بناهای ساخته شده در یزد، نهایت درونگرایی را دارا میباشند و سازماندهی فضایی آنها به گونهای است که عنصر اصلی تقسیمبندی این فضاها حیاط است و دارای فضاهای تابستاننشین و زمستاننشین میباشد و از سوی دیگر چون یزد در دل کویر واقع شده است و تابش مستقیم نور خورشید جز لاینفک آن اقلیم است و در معماری بناهایش از حضور نور چه به لحاظ کیفی و چه کمی به بهترین نحوه ممکن استفاده شده است.
از سوی دیگر به خاطر تنوع فضایی در خانه های یزد که شامل سردر، هشتی، ایوان، حیاط، تالار، سه دری، پنجدری، بادگیر، گودال باغچه، زیرزمین، پایاب است و اختلاف ارتفاعی که در خانهها وجود دارد، بهترین مکان برای به نمایش گذاشتن طرز استفاده از نور طبیعی و ایجاد فضاهای سایه، نیم سایه، روشن در بازی با نور است.
فهرست رساله ارشد طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور
چکیده ۱
فصل اول: طرح تحقیق
۱.۱. مقدمه ۲
۲.۱. طرح مسأله ۳
۳.۱. ضرورت انجام تحقیق ۴
۴.۱. اهداف ۵
۵.۱. فرضیه ها ۶
۶.۱. روش تحقیق ۶
فصل دوم: مبانی نظری
۱.۲. مطالعات پایه مسکن ۷
۲.۲. نور ۵۸
فصل سوم: برسی نمونه های موردی
۱.۳. مقدمه ۸۶
۲.۳. مجتمع مسکونی لیلینگتون استریت ۸۷
۳.۳. شهرک مسکونی فاروم میدت پانکت ۹۰
۴.۳. مجتمع مسکونی ریتراشتراسه- نورد ۹۱
۵.۳. مجتمع مسکونی ته گل هاربور ۹۲
۶.۳. مجموعه مسکونی هابیتات ۹۳
۷.۳. شهر جدید شوشتر (شوشترنو ۹۵
فصل چهارم: توجیه طرح
۱.۴. اقلیم ۱۰۲
۲.۴. تحلیل ۱۱۲
۳.۴. حکمهای طراحی ۱۱۴
۴.۴. روند طراحی ۱۱۴
فصل پنجم: نتیجه گیری
۱.۵. نتیجه گیری ۱۲۰
لیست منابع ۱۲۷
چکیده ۱
فصل اول: طرح تحقیق
۱.۱. مقدمه ۲
۲.۱. طرح مسأله ۳
۳.۱. ضرورت انجام تحقیق ۴
۴.۱. اهداف ۵
۵.۱. فرضیهها ۶
۶.۱. روش تحقیق ۶
فصل دوم: مبانی نظری
۱.۲. مطالعات پایه مسکن ۷
۱.۱.۲. مقدمه ۷
۲.۱.۲. مبانی فکری و نظری ۹
۱.۲.۱.۲. هستی در جهان ۹
۲.۲.۱.۲. سکونت/سکونتگاه ۹
۳.۲.۱.۲. جنبههای دوگانه سکونت ۱۲
۴.۲.۱.۲. زنده بودن ۱۲
۵.۲.۱.۲. نظم ۱۵
۶.۲.۱.۲. تعیین موقعیت ۱۷
۷.۲.۱.۲. مکان ساخته/مکان طبیعی ۱۸
۸.۲.۱.۲. نیازها ۲۰
۳.۱.۲. شناخت کلی کالبد و ساختار خانه ایرانی ۲۴
۱.۳.۱.۲. کلیات خانه ایرانی ۲۴
۲.۳.۱.۲. عناصر و ساختار خانه ایرانی ۲۶
۳.۳.۱.۲. پیمون ۳۳
۴.۳.۱.۲. نظم هندسی ۳۴
۵.۳.۱.۲. کارکردهای پنجره ۳۴
۴.۱.۲. مفهوم مسکن ۴۱
۵.۱.۲. معیارهای عمومی طراحی آپارتمان های مسکونی ۵۰
۱.۵.۱.۲. معیارهای عمومی طراحی بلوک ها ۵۰
۲.۵.۱.۲. دسترسی و ورودی به بلوک های ساختمان ۵۰
۳.۵.۱.۲. روابط بین واحدهای مسکونی ۵۰
۴.۵.۱.۲. نما ۵۱
۵.۵.۱.۲. صرفه جویی در انرژی ۵۱
۶.۵.۱.۲. سیستم تأسیسات گرمایی و سرمایی ۵۲
۷.۵.۱.۲. سیستم سازه و تکنولوژی اجرا ۵۳
۸.۵.۱.۲. ضوابط و مقررات شهرسازی ۵۴
۹.۵.۱.۲. ضوابط ساخت کاربری مسکونی در بافت عادی ۵۶
۱۰.۵.۱.۲. سطح اشغال ۵۸
۱۱.۵.۱.۲. نحوه استقرار ساختمان در زمین ۵۸
۲.۲. نور ۵۸
۱.۲.۲. مقدمه ۵۸
۲.۲.۲. جهت یابی نور ۵۹
۱.۲.۲.۲. نور شمالی ۵۹
۲.۲.۲.۲. نور جنوبی ۶۰
۳.۲.۲.۲. نور صبحگاهی ۶۰
۴.۲.۲.۲. نور غروب ۶۱
۵.۲.۲.۲. نور بالای سر یا عمود ۶۱
۶.۲.۲.۲. نورمستقیم و نور منتشره ۶۲
۷.۲.۲.۲. سایه ها ۶۳
۸.۲.۲.۲. نیم سایه ۶۳
۳.۲.۲. تجلی نور در فضاهای فیزیکی ۶۴
۱.۳.۲.۲. نور در معماری ایران زمین ۶۴
۲.۳.۲.۲. نور در گستره زیبایی شناسی ۶۴
۳.۳.۲.۲. نور و جهت گیری ۶۴
۴.۳.۲.۲. اصل شفافیت در معماری ایران ۶۵
۵.۳.۲.۲. استفاده از شیشه های رنگی ۶۶
۶.۳.۲.۲. انعکاس نور در آیینه ۶۷
۷.۳.۲.۲. بازتاب در آب ۶۸
۸.۳.۲.۲. بازتاب نور در کف صیقلی ۶۹
۹.۳.۲.۲. سایه روشن ۶۹
۱۰.۳.۲.۲. شعاع و حجم مجازی نور ۷۰
۱۱.۳.۲.۲. شبکه ها و گشودگی های مشبک ۷۰
۱۲.۳.۲.۲. نور، سقف و گنبدها ۷۱
۱۳.۳.۲.۲. بسط فضایی ۷۲
۱۴.۳.۲.۲. نور از شکاف دیوار (روزن ۷۲
۴.۲.۲. نور از دیدگاه معماران ۷۳
۱.۴.۲.۲. میس وندروهه ۷۳
۲.۴.۲.۲. لوکوربوزیه ۷۴
۳.۴.۲.۲. آلوار آلتور ۷۵
۴.۴.۲.۲. لویی کان ۷۶
۵.۴.۲.۲. تادو آندو ۷۷
۶.۴.۲.۲. هادی میرمیران ۷۹
۷.۴.۲.۲. کامران افشار نادری ۸۰
۵.۲.۲. نور در ادیان و فلسفه ۸۱
۱.۵.۲.۲. نور در زرتشت ۸۱
۲.۵.۲.۲. نور در مسیحیت ۸۲
۳.۵.۲.۲. نور در اسلام ۸۳
۴.۵.۲.۲. نور از دیدگاه سهروردی ۸۴
۵.۵.۲.۲. نور از دیدگاه غزالی ۸۵
فصل سوم: برسی نمونه های موردی
۱.۳. مقدمه ۸۶
۲.۳. مجتمع مسکونی لیلینگتون استریت ۸۷
۳.۳. شهرک مسکونی فاروم میدت پانکت ۹۰
۴.۳. مجتمع مسکونی ریتراشتراسه- نورد ۹۱
۵.۳. مجتمع مسکونی ته گل هاربور ۹۲
۶.۳. مجموعه مسکونی هابیتات ۹۳
۷.۳. شهر جدید شوشتر (شوشترنو ۹۵
فصل چهارم: توجیه طرح
۱.۴. اقلیم ۱۰۲
۱.۴ .۱. موقعیت منطقه یزد مورد مطالعه ۱۰۲
۱.۴ .۲. تاریخچه هواشناسی استان یزد ۱۰۴
۱.۴ .۳. بررسی تغییرات دمایی ۱۰۴
۱.۳.۱.۴. بررسی داده ها و جداول دما ۱۰۵
۲.۳.۱.۴. نمایش منحنی های دما ۱۰۵
۴.۱.۴. بررسی میزان رطوبت هوا ۱۰۶
۱.۴.۱.۴. بررسی داده های رطوبت ۱۰۷
۲.۴.۱.۴. نمایش منحنی های رطوبت ۱۰۷
۵.۱.۴. بررسی بادهای غالب و جهت وزش بادها ۱۰۸
۶.۱.۴. تبخیر ۱۰۹
۷.۱.۴. بارش ۱۱۰
۱.۷.۱.۴. بررسی داده های بارش ۱۱۰
۲.۴. تحلیل سایت ۱۱۲
۳.۴. حکمهای طراحی ۱۱۴
۴.۴. روند طراحی ۱۱۴
فصل پنجم: نتیجه گیری
۱.۵. نتیجه گیری ۱۲۰
لیست منابع ۱۲۷
پروژه ” رساله ارشد طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”11454″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]