رساله ارشد تحلیل جغرافیایی مراکز اقامتی شهرستان رامسر و نقش آن در برنامه ریزی گردشگری
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
مقدمه :
گردشگری پدیدهای است کهن که از دیرزمان در جوامع انسانی وجود داشته و به تدریج طی مراحل تاریخی مختلف به موضع فنی، اقتصادی و اجتماعی کنونی خود رسیده است. تردیدی نیست که همه کشورهای جهان در رقابتی تنگاتنگ در پی بهرهگیری از مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به ویژه دریافت سهم بیشتری از درآمد و بالابردن سطح اشتغال ناشی از بهینهسازی این صنعت خدماتی در کشورهای متبوع خود هستند.
اهمیت گردشگری خصوصاً در کشورهای جهان سوم که اغلب دارای جاذبههای طبیعی فراوانی نیز هستند تا بدانجاست که به عنوان صنعتی نجاتبخش برای اینگونه کشورها محسوب میشود و دولتها همواره به دنبال اتخاذ سیاستهایی درجهت توسعه این صنعت میباشند که از ابعاد گوناگون حائز اهمیت است. این صنعت شامل بخشهای مختلفی نظیر خدمات حمل ونقل ، ساختار زیربنایی، تأسیسات اقامتی و پذیرایی و… میباشد که هر یک در ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند. تأسیسات اقامتی به عنوان بخش مهم ومحوری در صنعت گردشگری محسوب شده که شامل هتلها،متل ها،هتل آپارتمان ها،مهمانسراها، کمپها، کلبههای کوهستانی، پلاژهای ساحلی، اردوگاهها، پانسیونها، زائرسراها و ساختمانهای مدارس به هنگام تحصیلات میباشد. در گذشته ایجاد اینگونه تأسیسات به علت کمبود یا فقدان جهانگردی در سطح محدودی انجام میگرفت به گونهای که مسافران اغلب زائر بوده و برای استراحت و غذا به مکانهای عمومی نظیر کاروانسراهای بین راهی و اماکن مقدسه مراجعه میکردند.
روم باستان نیز هنگامی که به اوج خود رسیده بود تعداد زیادی مسافرخانه در مسیر راههای عمومی ایجاد کرد. بعدها مهمانپذیرهایی که جنبهی بازرگانی داشتند در سده پانزدهم در اوپا بوجود آمدند. نخستین این مهمانپذیرها با نام (تخت خواب، صبحانه) بوجود آمدند که افراد در خانههای شخصی با قیمت اندک از مسافران پذیرایی میکردند.
صنعت هتلداری نوین پیشرفت خود را مدیون کشورهای اروپایی به ویژه کشور سوئیس است. در این کشور صنعت هتلداری در ساختمانهای کوچک و محقر انواع خدمات و سرویسها را به مشتریان عرضه میکرد. تکامل این صنعت در آمریکا با گشایش (سیتی هتل) نیویورک در سال ۱۷۹۴ میلادی آغاز و این نخستین ساختمانی بود که به ارائه خدمات مربوط به هتلداری پرداخت.(رنجبران،۱۳۸۸،ص۵۸)
فهرست رساله تحلیل جغرافیایی مراکز اقامتی شهرستان رامسر و نقش آن در برنامه ریزی گردشگری
چکیده ۱
مقدمه ۲
فصل اول: کلیات تحقیق
۱ـ۱ بیان مسأله ۴
۱ـ۲ سؤالات تحقیق ۵
۱ـ۳ فرضیههای تحقیق ۵
۱ـ۴ ضرورت و اهمیت تحقیق ۵
۱ـ۵ انگیزه تحقیق ۶
۱ـ۶ اهداف تحقیق ۶
۱ـ۷ محدوده مورد مطالعه ۶
۱ـ۸ روش تحقیق ۶
۱ـ۹ سازماندهی تحقیق ۷
۱ـ۱۰ جامعه آماری ۷
۱-۱۱ پیشینه تحقیق (ادبیات تحقیق) ۷
۱ـ۱۲ بهره وران تحقیق ۱۰
۱ـ۱۳ موانع و محدودیتها ۱۰
۱ـ۱۴ مفاهیم و واژههای اصلی تحقیق ۱۰
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
۲ـ۱ مقدمه ۱۳
۲ـ۲ تاریخچه مراکز اقامتی در ایران و جهان ۱۳
۲ـ۳طبقه بندی واحدهای اقامتی ۱۴
۲ـ۴ انواع تأسیسات اقامتی ۱۵
۲ـ۴ـ۱ هتل ۱۵
۲ـ۴ـ۱ـ۱ انواع هتل ۱۵
۲ـ۴ـ۱ـ۲ هتل آپارتمان ۱۶
۲ـ۴ـ۱ـ۳ هتل های فرودگاهی ۱۶
۲ـ۴ـ۱ـ۴ هتلهای بیرون شهری ۱۶
۲ـ۴ـ۲ اتاق و صبحانه ۱۶
۲ـ۴ـ۳ متل ۱۶
۲ـ۴ـ۴ مسافرخانه ۱۷
۲ـ۴ـ۵ زائرسرا ۱۷
۲ـ۴ـ۶ اتاق و خانه های اجارهای ۱۷
۲ـ۴ـ۷ پلاژ ۱۷
۲ـ۴ـ۸ مجموعههای مشارکتی زمانی ۱۷
۲ـ۴ـ۹ کاروان ۱۸
۲ـ۴ـ۱۰ مراکز تفریحی ۱۸
۲ـ۴ـ۱۱ خانههای روستایی ۱۸
۲ـ۴ـ۱۲ کمپینگ ۱۸
۲ـ۴ـ۱۳ واحدهای اقامتی سازمانی ۱۹
۲ـ۵ تعریف برنامهریزی ۱۹
۲ـ۶ سابقه برنامه ریزی ۱۹
۲ـ۷ ماهیت برنامه ریزی ۲۰
۲ـ۸ اجزاء برنامه ریزی ۲۰
۲ـ۹ برنامه ریزی اوقات فراغت ۲۱
۲ـ۱۰ برنامهریزی گردشگری ۲۱
۲ـ۱۱ اهمیت برنامهریزی جهانگری ۲۱
۲ـ۱۲ انواع برنامه ریزی جهانگری ۲۲
۲ـ۱۳ انواع برنامهریزی بخش عمومی ۲۲
۲ـ۱۳ـ۱ برنامهریزی ملی ۲۲
۲ـ۱۳ـ۲ برنامهریزی محلی ۲۳
۲ـ۱۵ تاریخچه گردشگری ۲۳
۲ـ۱۵ـ۱ عهد باستان ۲۳
۲ـ۱۵ـ۲ قرون وسطی ۲۴
۲ـ۱۵ـ۳ رنسانس ۲۵
۲ـ۱۵ـ۴ انقلاب صنعتی ۲۵
۲ـ۱۵ـ۵ جهانگردی نوین ۲۶
۲ـ۱۶ سابقه گردشگری درایران ۲۶
۲ـ۱۷ ایجاد تشکیلات توریستی درایران ۲۷
۲ـ۱۸ تعاریف جهانگردی ۲۸
۲ـ۱۹ گونهشناسی گردشگری ۲۸
۲ـ۱۹ـ۱ گردشگری قومی ۲۸
۲ـ۱۹ـ۲ گردشگری هنری ۲۸
۲ـ۱۹ـ۳ گردشگری تاریخی ۲۸
۲ـ۱۹ـ۴ گردشگری طبیعت گرا ۲۸
۲ـ۱۹ـ۵ گردشگری تفریحی ۲۸
۲ـ۱۹ـ۶ گردشگری کاری ۲۸
۲ـ۲۰ انواع گردشگری ۲۸
۲ـ۲۰ـ۱ انواع گردشگری از نظر مکان و مقصد ۲۸
۲ـ۲۰ـ۲ انواع گردشگری از نظر موضوع ۲۹
۲ـ۲۰ـ۲ـ۱ گردشگری دریایی ۳۰
۲ـ۲۰ـ۲ـ۲ گردشگری فرهنگی ۳۲
۲ـ۲۰ـ۲ـ۳ گردشگری بهداشتی (سلامت و معالجه ۳۳
۲ـ۲۰ـ۲ـ۴ گردشگری زیست محیطی ۳۴
۲ـ۲۰ـ۲ـ۵ گردشگری کشاورزی ۳۴
۲ـ۲۰ـ۲ـ۶ گردشگری تجاری ۳۵
۲ـ۲۰ـ۲ـ۷ گردشگری الکترونیک ۳۶
۲ـ۲۱ رئالیسم ۳۹
۲-۲۱-۱-۱- تعریف رئالیسم ۳۹
۲-۲۱-۱-۲ -اصول فلسفه رئالیسم ۳۹
۲-۲۱-۱-۳- فرهنگنامه شریعتی و رئالیسم ۳۹
۲ـ۲۱ـ۲ پسامدرن و گردشگری ۴۰
۲ـ۲۱ـ۲ـ۱ پیشینه پسامدرنیته ۴۰
۲ـ۲۱ـ۲ـ۲ پسامدرنتیه ۴۰
۲ـ۲۱ـ۲ـ۳ گردشگری پسامدرن ۴۰
فصل سوم: وضعیت جغرافیایی
۳-۱- ویژگیهای طبیعی رامسر ۴۳
۳-۱-۱-موقعیت جغرافیایی رامسر ۴۳
۳-۱-۲-اقلیم ۴۵
۳-۱-۲-۱-بارندگی ۴۵
۳-۱-۲-۲-دما ۴۶
۳-۱-۲-۳-بررسی مشخصات باد ۴۷
۳-۱-۳-زمین شناسی ۴۸
۳-۱-۳-۱-گسل البرز ۴۹
۳-۱-۳-۲-خاک منطقه مورد مطالعه ۴۹
۳-۱-۴-پوشش گیاهی ۴۹
۳-۱-۵-کوههای رامسر ۵۰
۳-۱-۶-رودهای رامسر ۵۰
۳-۲-ویژگیهای انسانی ۵۰
۳-۲-۱-مذهب ۵۰
۳-۲-۲-زبان ۵۰
۳-۲-۳-اشتغال
۳-۲-۴-ویژگیهای جمعیتی ۵۱
۳-۲-۴-۱-تعداد جمعیت ۵۱
۳-۲-۴-۲-ساخت جنسی جمعیت شهری
۳-۲-۴-۳-تعداد خانوار در شهرستان رامسر ۵۲
۳-۲-۴-۴-ساخت جنسی جمعیت روستایی ۵۳
فصل چهارم: یافته های تحقیق
۴-۱- روند شکل گیری مراکز اقامتی در شهرستان رامسر ۵۶
۴-۲- یافته های توصیفی تحقیق ۶۲
۴-۳ – خانه های اجاره ای ۶۳
۴-۴ – تحلیل داده های استخراج شده از پرسشنامه ۶۶
۴-۴- ۱- جنسیت ۶۶
۴-۴-۲- سن ۶۷
۴-۴-۳ – میزان تحصیلات ۶۸
۴-۴-۴ – شغل ۶۹
۴-۴-۵- محل زندگی ۷۰
۴-۴- ۶ – علت گردشگر پذیری بالای شهر رامسر ۷۱
۴-۴-۷ – سهولت دسترسی ۷۲
۴-۴-۸- توسعه مراکز اقامتی ۷۳
۴-۴-۹- کیفیت مراکز اقامتی و نقش آن در گردشگری ۷۴
۴-۴-۱۰- مشکل عمده گردشگری رامسر ۷۵
۴-۴-۱۱- تاثیر مکان مناسب یک مرکز اقامتی در جذب گردشگر ۷۶
۴-۴-۱۲- میزان توجه به کیفیت خدمات در مراکز اقامتی ۷۸
۴-۴-۱۳- مسافرین ورودی به رامسر ۷۸
۴-۴-۱۴-تاثیر خانه های اجاره ای در کاهش میزان مراجعه به هتلها و سایر مراکز ۷۹
۴-۴-۱۵- ضعف عمده و اساسی مراکز اقامتی شهر رامسر ۸۰
۴-۴-۱۶- سهم مراکز اقامتی از گردشگران ورودی به رامسر ۸۱
۴-۴-۱۷- سطح کیفی خدمات مراکز اقامتی ۸۲
۴-۴-۱۸- افزایش ظرفیت مراکز اقامتی ۸۳
۴-۴-۱۹-جلوگیری از روند رو به کاهش میزان گردشگر ورودی به شهر رامسر ۸۴
۴-۴-۲۰- رفع مشکل گردشگری فصلی ۸۵
فصل پنجم: نتیجه گیری ، ارزیابی فرضیه ها و ارائه راهکارها و پیشنهادها
۵-۱-نتیجه گیری ۸۷
۵-۲-ارزیابی فرضیات ۹۰
۵-۳-ارائه راهکارها و پیشنهاد ها ۹۱
منابع ۹۲
پیوست ۹۵
پروژه ” رساله ارشد تحلیل جغرافیایی مراکز اقامتی شهرستان رامسر و نقش آن در برنامه ریزی گردشگری ” به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”12776″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]