رساله ارشد معماری بررسی تأثیر کاربری تجاری بر جریان ترافیک شهری (نمونه موردی: خیابان طالقانی شهر بجنورد)
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
مقدمه :
کاربری اراضی شهری و ترافیک شهری دو مقوله مرتبط با یکدیگرند. توسعه راهها منجر به شکلگیری فعالیتها میشود و افزایش فعالیتها در طی زمان منجر به افزایش دسترسیها و توسعه معابر خواهد شد. درواقع میتوان گفت در برنامهریزی شهری فرآیند برنامهریزی زمین از یکسو و شبکه حملونقل بهعنوان عامل ارتباط کاربریها از دیگر سو، دو عنصر بههمپیوسته از پیکر فضای شهریاند که با توجه به پیامد کنش دوسویه باید موردتوجه جدی قرار بگیرند (زیاری، ۱۳۸۸: ۱۳۱). ضرورت تحقیق درباره ارتبـاط کـاربری زمـین و الگوی ترافیکی ازآنجا ناشی میشود کـه متخصصـین ترافیک علاقهمند به بهرهگیری از تـوان فکـری برنامـه ریزان شهری برای کاهش مشکلات ترافیکـی هسـتند.
پیشبینی تقاضـای ترافیـک آتـی بـدون آگـاهی از وضعیت کاربری زمین و نحوه پراکنش فعالیتها عملاً امکانپذیر نیست. بهطور مشابه برای یـک برنامهریز شهری جالب خواهد بود اگـر بدانـد کـه برنامـههـای توسعه و سرمایهگذاریها در بخش حملونقل چـه تأثیری بر فعالیتها و تغییرات کاربری زمـین خواهـد داشـت. درواقع، کـاربری زمـین و حملونقل را میتوان دو بخش کاملاً مرتبط با یکدیگر دانسـت کـه تغییر در یکی از آنها، در دیگری نیز بازتابهایی ایجاد میکند. افزایش کارآمدی در یک بخش مستلزم اصلاح در دیگری است (سلطانی و دیگران، ۱۳۹۱: ۲).
در این میان کاربری تجاری به جهت آنکه عمدتاً در مکانهایی که رفتوآمد زیادی باشد قرار میگیرند تأثیر قابلتوجهی بر جریان ترافیک خواهند داشت. درواقع نحوه چیدمان فضایی و اهمیت هر یک از معابر شهر در انتقال حجم ترافیک شبکه و میزان رفتوآمد خودروها در آنها از یکسو و نیز وجود انواع مختلف کاربری تجاری در این معابر از سوی دیگر میتواند تأثیرات مهمی بر بار ترافیکی مسیر و سطح سرویس آن گذارد.
مطالعات انجامشده نشان میدهد که رشد ناگهانی و بدون برنامهریزی کاربریهای جاذب سفر همچون کاربری تجاری در کوتاهمدت و درازمدت عواقب ترافیکی گستردهای بر شهر و شهروندان در پی دارد. کمبود پارکینگ و درنتیجه افزایش تقاضا برای پارکینگ حاشیهای، بروز تصادفات و ایجاد اختلال در جریانهای ترافیکی ازجمله این پیامدها هستند (zeyayi and mohsenian, 2010, p.11). بنابراین نگرش صحیح به احداث واحدهای تجاری در سطح شهر و توجه به جنبههای ترافیکی آن در کنار سایر جنبهها میتواند در بهبود جریان ترافیک شهر مؤثر باشد.
فهرست رساله ارشد بررسی تأثیر کاربری تجاری بر جریان ترافیک شهری
۱- کلیات پژوهش
۱-۱ بیان مسئله. ۲
۱-۲ اهمیت و ضرورت پژوهش…. ۳
۱-۳ اهدف پژوهش…. ۴
۱-۴ سؤالات پژوهش…. ۴
۱-۵ فرضیه های تحقیق… ۴
۱-۶ روش تحقیق… ۵
۱-۶-۱ تکنیک گردآوری دادهها ۵
۱-۶-۲ تکنیک تحلیل دادهها ۵
۱-۷ پیشینه تحقیق… ۶
۱-۷-۱ پژوهشهای خارجی… ۶
۱-۷-۲ پژوهشهای داخلی… ۸
۲- مبانی و چارچوب نظری پژوهش
۲-۱ مقدمه. ۱۵
۲-۲ تعاریف و مفاهیم.. ۱۵
۲-۲-۱ سفر. ۱۵
۲-۲-۲ ترافیک…. ۱۵
۲-۲-۳ حجم ترافیک…. ۱۵
۲-۲-۴ ترافیک ساعت شلوغ.. ۱۶
۲-۲-۵ ظرفیت راه. ۱۶
۲-۲-۶ سطح سرویس….. ۱۶
۲-۲-۷ کاربری زمین… ۱۷
۲-۲-۸ تراکم.. ۱۷
۲-۲-۹ پیکره بندی… ۱۷
۲-۲-۱۰ رگرسیون خطی… ۱۷
۲-۳ دیدگاهها، نظریه ها و رویکردها ۱۸
۲-۳-۱ دیدگاهها و نظریات مرتبط با حمل ونقل و ترافیک…. ۱۸
۲-۳-۱-۱ دیدگاههای حمل ونقلی قبل از فراگیر شدن خودرو. ۱۸
۲-۳-۱-۲ نیمهی اول قرن بیستم (دوره مدرنیسم). ۲۰
۲-۳-۱-۳ نیمهی دوم قرن بیستم.. ۲۱
۲-۳-۲ دیدگاهها و نظریات مرتبط با کاربری زمین… ۲۳
۲-۳-۳ دیدگاههای مرتبط با مدیریت تقاضا ۲۶
۲-۳-۴ دیدگاهها و نظریات مرتبط با ارتباط حمل ونقل و کاربری زمین… ۲۸
۲-۳-۴-۱ رابطه دوسویه حملونقل و کاربری زمین.. ۲۸
۲-۳-۴-۲ عناصر مؤثر کاربری زمین بر حملونقل.. ۲۹
۲-۳-۴-۳ عناصر مؤثر در ایجاد ترافیک…. ۳۱
۲-۳-۴-۴ ترافیک حاصل از جاذبههای فضایی.. ۳۱
۲-۳-۴-۵ ترافیک در مراکز شهرها ۳۳
۲-۳-۵ دیدگاهها و نظریات مرتبط با جایگاه معابر در ساختار فضایی… ۳۵
۲-۳-۵-۱ پایه های تئوریک چیدمان فضا ۳۵
۲-۳-۵-۲ ترافیک حاصل از ساختار و پیکرهبندی فضایی.. ۳۷
۲-۳-۵-۳ بررسی نقش ساختار و پیکره بندی فضایی شهر بر ترافیک…. ۳۸
۲-۳-۵-۴ روش تحلیل با استفاده از مدل چیدمان فضا ۳۹
۲-۳-۵-۵ نمایش خطی فضاهای شهری در روش چیدمان فضا ۳۹
۲-۳-۵-۶ تحلیل چیدمان فضا به مثابه ابزار تحلیل ترافیکی.. ۴۱
۲-۴ تجارب داخلی و خارجی.. ۴۲
۲-۴-۱ تجارب داخلی… ۴۲
۲-۴-۲ تجارب خارجی… ۴۴
۲-۴-۲-۱ تجربه امریکا (کالیفرنیا). ۴۴
۲-۴-۲-۲ تجربه امریکا (گروه مطالعاتی پنجرسی). ۴۵
۲-۴-۲-۳ تجربه امریکا (نهاد برنامه ریزی ناحیه کلانشهری ویچیتا). ۴۶
۲-۴-۲-۴ کنترل تردد خودرو در رنستاد. ۴۶
۲-۴-۲-۵ شبکه ی حمل و نقل و توسعه شهری در سنگاپور. ۴۷
۲-۴-۲-۶ مدیریت تقاضای حمل و نقل در لس آنجلس…. ۵۲
۲-۵ جمع بندی و استخراح محورهای نظری.. ۵۳
۲-۶ چارچوب نظری و مدل مفهومی پژوهش…. ۵۹
۲-۶-۱ چارچوب نظری پژوهش….. ۵۹
۲-۶-۲ مدل مفهومی پژوهش….. ۶۲
۳- روش شناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه. ۶۴
۳-۲ روش تحقیق… ۶۴
۳-۳ متغیرهای تحقیق… ۶۵
۳-۳-۱ متغیرهای مستقل تحقیق… ۶۵
۳-۳-۲ متغیرهای وابسته تحقیق… ۶۶
۳-۴ تکنیک های مورد استفاده. ۶۶
۳-۴-۱ تکنیکهای گرداوری و آمادهسازی دادهها ۶۶
۳-۴-۱-۱ گرداوری دادهها ۶۶
۳-۴-۱-۲ آمادهسازی دادهها ۶۷
۳-۴-۲ تکنیک تحلیل دادهها ۶۹
۳-۴-۲-۱ تحلیل دادههای کاربری زمین.. ۷۰
۳-۴-۲-۲ تحلیل دادههای همپیوندی معابر. ۷۱
۳-۴-۲-۳ تحلیل نهایی دادهها ۷۱
۳-۴-۲-۴ معنی داری مدل.. ۷۱
۴- بررسی نمونه موردی و یافته های پژوهش
۴-۱ مقدمه. ۷۵
۴-۲ شناخت محدوده مورد مطالعه. ۷۵
۴-۲-۱ معرفی شهر بجنورد. ۷۵
۴-۲-۱-۱ شبکه معابر شهر بجنورد. ۷۷
۴-۲-۱-۲ سلسله مراتب شبکه معابر بجنورد. ۷۹
۴-۲-۱-۳ سطح سرویس معابر. ۸۳
۴-۲-۲ میدان تحقیق… ۸۵
۴-۳ اطلاعات پایه. ۸۷
۴-۳-۱ دادههای کاربری اراضی بخش مرکزی… ۸۷
۴-۳-۲ دادههای ترافیکی بخش مرکزی… ۹۳
۴-۳-۳ دادههای مربوط به پیکره بندی فضایی… ۹۵
۴-۴ یافتههای تحقیق… ۹۸
۴-۴-۱ کاربری اراضی و ترافیک در بخش مرکزی شهر. ۹۸
۴-۴-۱-۱ تحلیل دستههای کاربری اراضی در ارتباط با ترافیک…. ۹۸
۴-۴-۱-۲ استفاده از تحلیل عاملی برای دسته بندی کاربری ها ۱۰۲
۴-۴-۱-۳ بررسی همپیوندی فضایی و ترافیک در بخش مرکزی شهر. ۱۱۳
۴-۴-۱-۴ تحلیل توامان کاربری تجاری-همپیوندی فضایی و ترافیک…. ۱۱۵
۴-۴-۲ بررسی کاربری اراضی، همپیوندی و ترافیک در محدوده خیابان طالقانی… ۱۲۱
۵- ارائه یافته های نهایی پژوهش و ارائه پیشنهادات
۵-۱ مقدمه. ۱۲۷
۵-۲ جمع بندی و نتیجه گیری از بررسی ها و تحلیل های صورت گرفته. ۱۲۹
۵-۳ ارائه پیشنهادات… ۱۳۳
۵-۴ ارائه پیشنهاد برای پژوهشهای آتی.. ۱۳۴
پروژه ” رساله ارشد بررسی تأثیر کاربری تجاری بر جریان ترافیک شهری ” به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”12488″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]