رساله ارشد طراحی معماری مرکز درمانی و حمایت از کودکان سرطانی با رویکرد معماری سبز
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
مقدمه :
برای پیشرفت جوامع انسانی علاوه بر نیاز به سر پناه و ایجاد فضای زندگی نیازمند فضاهایی خاص برای بالابردن کیفیت زندگی اجتماعی و توجه به اقشار مختلف بویژه کودکان هستیم.
کودک ، موجود کوچک و بسیار حساسی است که به هر محرکی عکس العملی نشان می دهد، ساخته و پرداخته ژنتیک و محیط می باشد و نیازمند مراقبت صحیح در تمام لحظات بخصوص در زمان بیماری است. کودک این مینیاتور زیبای خلقت برخلاف تصور ما انسان بالغ کوچک شده نیست این موجود کوچک دوست داشتنی در همه ی ابعاد از جمله گفتار و رفتار با یک انسان بالغ متفاوت است. متفاوت بودن کودک با انسان بالغ محدود به مسائل رفتاری و گفتاری نیست. بلکه به حیطه بیماری و درمان نیز گسترش مییابد. از این رو درمان کودکان نیازمند مسائل روانشناختی و عاطفی گسترده ای می باشد.از میان انواع بیماری های کودکان شاید سرطان یکی از بزرگترین ناراحتی ها و بیماری چه برای والدین و چه برای کودک می باشد.
گذشته از روش های درمانی مختلف که برای این بیماری طاقت فرسا بکاربرده می شوند بناکردن مکان هایی برای گردهمایی کودکان دچار این درد مشترک و کمک به آن هادر پذیرفتن این بیماری بعنوان یک دوست خشن که می توان با آن مبارزه کرد، بسیار مفید است.
در طرح پیشنهادی ایجاد فضاهای مانند اتاق های گردهمایی و مشاوره با محوریت افزایش امید به زندگی یکی از اهداف اساسی می باشد. زیرا درک این مسئله برای کودک که کودکان دیگری با مشکلی مشابه و یا حتی به جرات بزرگتر از مشکل وی دست و پنجه نرم می کنند می تواند بسیار کمک کننده باشد.
“تمام سلول های بدن ما به طور منظم و بر اساس قاعده خاصی در حال رشد هستند. گاهی اوقات برخی از سلول ها از مسیر رشد طبیعی خود خارج میشوند و به طور غیرمنظم و سریع تر از حالت طبیعی رشد میکنند. این امر سبب به هم خوردن نظم طبیعی بدن می شود. به این به هم ریختگی سرطان میگویند. انواع مختلف سرطان، علایم، راه های درمان و عوارض مختلفی دارند که به نوع سلول و عضو درگیر در بدن بستگی دارد. متاسفانه سرطان فقط بزرگسالان را درگیر نمیکند بلکه کودکان هم به این بیماری مبتلا میشوند. سالانه ۳ تا ۴ کودک از هر صد هزار کودک در جهان به انواع سرطانها مبتلا میشوند که در این میان سرطانهای لوسمی، لنفوم و مغز شایعترین آنها هستند. . خوشبختانه در حال حاضر برای اغلب سرطانهای کودکان به خصوص لوسمی، درمان وجود دارد و ۷۰ درصد از کودکان مبتلا درمان میشوند. ” (mahak-charity.org، ۱۳۹۳ (
در سال ۱۹۹۲ ، که بیست کشور جهان در سازمان ملل متحد منشور توسعه پایدار را به تصویب رساندند ،توجه به کیفیت زندگی اجتماعی از آن دسته مباحث مورد توجه در آن بوده است ، ساخت و ساز آینده هر اجتماع وابسته به کودکان آن نسل در آن جامعه است ، جای خالی ایجاد فضای درمانی متفاوت ومناسب برای کودکان سرطانی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار در جامعه ایرانی حس می شود ،اگرچه نمونه های مرتبط با این موضوع وجود دارد اما بسیار تعداد آنها محدود بوده و نمی توان گفت پروژه ای با این رویکرد بوده باشد .
فهرست رساله ارشد طراحی معماری مرکز درمانی و حمایت از کودکان سرطانی با رویکرد معماری سبز
چکیده ۱
فصل اول معرفی وکلیات.. ۲
۱-۱. مقدمه. ۳
۱-۲. بیان مساله. ۳
۱-۳. ضرورت و اهمیت مساله. ۵
۱-۴. تعریف واژه ها ۶
فصل دوم شناخت و پیشینه موضوع. ۷
۲-۱. تاریخچه فضاهای درمانی.. ۸
۲-۲. تاریخچه طب کودکان. ۹
۲-۳. تاریخچه مراکز درمانی و درمانی کودکان در ایران. ۱۰
۳-۳. پیشینه معماری سبز و پایدار. ۱۲
فصل سوم معماری برای کودکان. ۱۴
۳-۱. کودک و معماری.. ۱۵
۳-۱-۱. حس دریافتی کودک از فضا ۱۶
۳-۱-۲. تملک فضا توسط کودکان. ۱۹
۳-۱-۳. معیارهای فضاهای مطلوب کودکان از نظر کیفی.. ۱۹
۳-۱-۴. طراحی برای کودکان. ۲۲
۳-۲. روانشناس کودکان. ۲۶
۳-۲-۱. عوامل تأثیر گذار بر رشد کودک.. ۲۶
۳-۲-۲. نظریه های رشد. ۲۶
۳-۲-۳. خصوصیات کلی کودکان. ۳۴
۳-۳. بستری شدن و کودکان. ۳۶
۳-۳-۱. برخورد و نگاه به بستری شدن. ۳۶
۳-۳-۲. آماده سازی کودک.. ۳۸
فصل چهارم سرطان و کودکان. ۴۰
۴-۱. سرطان. ۴۱
۴ -۲. معرفی مشکل سرطان. ۴۲
۴ -۳ . انواع سرطانها ۴۳
۴ -۴ .سبب شناسی سرطان. ۴۸
۴ – ۵ . روشهای اصلی درمان سرطان. ۴۹
۴-۵-۱. شیمی درمانی.. ۴۹
۴-۵-۲. پرتو درمانی.. ۵۰
۴-۵-۳. جراحی.. ۵۴
۴-۵-۴. ژن درمانی.. ۵۴
۴-۵-۶ . آنتیانجیوجنسیس… ۵۵
۴-۵-۷ . تفکر مثبت.. ۵۶
۴-۵-۸ . هایپرترمیا ۵۶
۴-۵-۹ . درمان بیولوژیکی یا ایمونولوژیک: ۵۶
۴-۵-۱۰ .درمان فوتودینامیک (بکارگیری رنگ و نور): ۵۶
۴ – ۶. بخش کودکان سرطانی.. ۵۷
۴-۶-۱. کودکان و فضای مناسب برای تجمع آنها ۵۷
۴-۶-۲. شناسایی کودکان سرطانی و عمده ترین سرطانهای شایع کودکان. ۵۹
۴-۶-۳. کودکان سرطانی.. ۶۲
۴-۶-۴. شناسایی بیماری کودکان. ۶۲
اقدامات مفید جهت بهبود کودکان سرطانی. ۶۴
۴ – ۷ . درمانهای تکمیلی یا جانبی (Complementary therapy) 65
۴-۷-۱. بیوفیدبک یا پس خوراندن زیستی (Biofeedback) 65
۴-۷-۲. منحرف کردن فکر ( Distraction ) 66
۴-۷-۳. هیپنوتیزم. ۶۷
۴-۷-۴. تصویر سازی ذهنی Imagery. 67
۴-۷-۵ . ماساژدرمانی.. ۶۸
۴-۷-۶ . عبادت و دعا Meditation and Prayer. 68
۴-۷-۷ .کشش ونرمش عضلات.. ۶۸
۴-۷-۸ . ورزشهای فیزیکی.. ۶۹
۴-۷-۹. تنفس منظم. ۶۹
۴-۸ . روش های نوین درمان کودکان. ۶۹
۴-۸-۱. هنر درمانی.. ۷۰
۴-۸-۲. تعریف رشته های هنردرمانی.. ۷۲
۴-۸-۳. فواید درمانی هنر درمانی.. ۷۳
۴-۸-۴. هنر درمانی و بستری شدن کودک.. ۷۴
۴-۸-۵ . هنر درمانی و تئوری کنترل (LOC) 77
۴-۸-۶ . بکارگیری تصویرسازی در هنردرمانی.. ۷۸
۴-۸-۷ . مطالعات صورت گرفته در مورد نقش نقاشی در درمان. ۷۸
۴-۸-۸ . روشهای هنر درمانی.. ۸۰
۴-۸-۹ . راهکارهای هنر درمانی برای کودکان. ۸۲
۴-۹ . موسیقی درمانی.. ۸۴
۴-۹-۱ . نتایج درمانی موسیقی درمانی.. ۸۵
۴-۹-۲ . مزیتهای موسیقی درمانی برای کودکان. ۸۶
۴-۹-۳ . اجرای موسیقی درمانی.. ۸۸
۴-۱۰ . بازی درمانی.. ۸۹
۴-۱۰-۱. سیر تکامل بازیها ۹۰
۴-۱۰-۲ . رابطه افزایش سن و تعداد بازیهای کودکان. ۹۰
۴-۱۰-۳ . تقسیم بندی بازیها ۹۱
۴-۱۰-۴ . انواع بازی درمانی.. ۹۱
۴-۱۰-۵ . رویکرد کودک محور به بازی درمانی.. ۹۲
۴-۱۰-۶ . اصول پایه بازی درمانی کودک محور. ۹۴
۴-۱۰-۷ . نتایج درمانی بازی درمانی.. ۹۵
فصل پنجم معماری سبز. ۹۷
۵-۱. مبانی معماری پایدار و معماری سبز. ۹۸
۵-۱-۱ . ویژگی ساختمان های سبز. ۱۰۰
۵-۱-۲ . تفاوت معماری سبز و معماری پایدار. ۱۰۰
۵-۱-۳ . دیدگاه های معماری پایدار. ۱۰۱
۵-۱-۴ . معماری سبز و ارتباط با موضوع. ۱۰۲
۵-۲ . اصول معماری سبز. ۱۰۳
۵-۳ . معماری اکوتک… ۱۰۵
۵-۳-۱ . ویژگی های بناهای ساخته شده به سبک اکوتک… ۱۰۶
۵-۳-۲ . نگاه به معماری اکوتک… ۱۰۷
۵-۳-۳ . اکوتک و رابطه آن با طبیعت.. ۱۰۷
۵-۳-۴ . اهداف معماری اکوتک… ۱۰۸
۵-۴ . اصول طراحی سبز. ۱۰۸
۵-۴-۱ . صرفه جویی در مصرف منابع( Economy of Resources ) 109
۵-۴-۲ . طراحی بر اساس چرخه حیات (Life cycle design ) 124
۵-۴-۳ . طراحی انسانی.. ۱۲۵
۵-۵ . سامانه های ارزیابی ساختمان پایدار و سبز. ۱۲۶
۵-۵-۱ . سامانه ارزیابی بری یم (انگلستان ۲۰۰۸) ۱۲۷
۵-۵-۲ . سامانه ارزیابی لید(ایالات متحده ۲۰۰۹) ۱۲۸
۵-۵-۳ . مقایسه سامانه های ارزیابی لید و بری یم. ۱۳۰
۵-۵-۴ . سامانه ارزیابی مروارید (امارات متحده ۲۰۰۹) ۱۳۲
۵-۶ . معماری سنتی ایرانی و پایداری.. ۱۳۳
فصل ششم مصادیق و نمونه ها ۱۳۵
۶-۱ . محک (موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) ۱۳۶
۶-۲ . بیمارستان کودکان مفید تهران. ۱۴۳
۶-۳ . بیمارستان اِوِلینا ۱۴۴
۶-۴ . بیمارستان کودکان دِل. ۱۴۶
۶-۵ . معماری بیمارستان کودکان فونیکس… ۱۴۹
فصل هفتم شناخت عوامل خارجی ومحیطی در بستر طرح. ۱۵۲
۷-۱ . شناخت کلی.. ۱۵۳
۷-۱-۱ . شناخت کلی استان گیلان. ۱۵۳
۷-۱-۲ . بندر انزلی.. ۱۵۷
۷-۱-۳ . ویژگی های کلی معماری.. ۱۵۹
۷-۱-۴ . بررسی شرایط محیطی حاکم بر معماری بومی گیلان. ۱۶۰
۷-۱-۵ . شرح اصول و الگوی شکل گیری معماری بومی.. ۱۶۲
۷-۱-۶ . الگوی معماری بومی.. ۱۶۳
۷-۲ . مشخصات اقلیمی.. ۱۶۳
۷-۲-۱ . عوامل موثر بر آب و هوای بندرانزلی.. ۱۶۳
۷-۲-۲ . بررسی اقلیمی منطقه. ۱۶۵
۷-۲-۳ . بارش… ۱۶۵
۷-۲-۴ . دمای هوا ۱۶۶
۷-۲-۵ . رطوبت.. ۱۶۷
۷-۲-۶ . ابرناکی.. ۱۶۷
۷-۲-۷ . روزهای یخبندان. ۱۶۷
۷-۲-۸ . سرعت و جهت باد. ۱۶۸
۷-۲-۹ . تابش آفتاب.. ۱۶۹
۷-۲-۱۰ . تحیلیل سایت از نظر ویژگی های اقلیمی.. ۱۷۳
۷-۳ . تحلیل مکانی طرح.. ۱۷۴
۷-۳-۱ . موقیت قرار گیری زمین مورد نظر. ۱۷۵
۷-۳-۲ . بررسی دسترسی ها و ورودی ها ۱۷۶
۷-۳-۳ . صدا و تاثیرات آن بر طرح.. ۱۷۷
۷-۴-۴ . دید و منظر. ۱۷۷
۷-۴-۵ . ارزیابی مکانیابی طرح.. ۱۷۸
فصل هشتم مداخله و طراحی.. ۱۸۲
۸-۱ . شناخت فضاها واستانداردها ۱۸۳
۸-۱-۱ . بخش تصویر برداری.. ۱۸۳
۸-۱-۲ . بخش پزشکی هسته ای.. ۱۸۳
۸-۱-۳ . بخش خدمات.. ۱۸۳
۸-۱-۴ . کلینیک های عمومی.. ۱۸۴
۸-۱-۵ . بخش جراحی.. ۱۸۴
۸-۱-۶ . بخش مراقبت های ویژه ۱۸۵
۸-۱-۷ . بخش پیوند مغز و استخوان و بستری ایزوله. ۱۸۵
۸-۱-۹ . بخش شیمی درمانی.. ۱۸۶
۸-۱-۱۰ . بخش آزمایشگاه ۱۸۶
۸-۱-۱۱ . بخش فیزیوتراپی.. ۱۸۷
۸-۱-۱۲ . بخش بستری کودکان. ۱۸۸
۸-۱-۱۳ . بخش آموزش… ۱۸۹
۸-۱-۱۴ . بخش مددکاری و مشاوره ۱۸۹
۸-۱-۱۵ . آشپزخانه. ۱۸۹
۸-۱-۱۶ . سالن غذاخوری و بوفه. ۱۹۰
۸-۱-۱۷ . بخش اداری.. ۱۹۰
۸-۱-۱۸ . بخش های هنر درمانی.. ۱۹۰
۸-۱-۱۹ . بخش استراحت.. ۱۹۰
۸-۱-۲۰ . ادئون. ۱۹۰
۸-۱-۲۱ . تاسیسات اصلی و انبارها ۱۹۱
۸-۱-۲۲ . فضاهای آب و آب درمانی.. ۱۹۱
۸-۱-۲۳ . فضاهای گالری های نمایش آثار و سالن همایش… ۱۹۱
۸-۲ . برنامه فیزیکی.. ۱۹۲
۸-۳ . سازه ۲۰۱
۸-۳-۱ . معرفی سیستم سقف های پیشنهادی.. ۲۰۱
۸-۳-۲ . درزهای انبساطی (Expansion Joints) 207
۸-۳-۳ . سازه کابلی.. ۲۰۸
۸-۴ . تاسیسات.. ۲۱۱
۸-۴-۱ . تاسیسات و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و تهویه. ۲۱۱
۸-۴-۲ . شبکه فاضلاب بیمارستانی.. ۲۱۳
۸-۴-۳ . تاسیسات الکتریکی.. ۲۱۶
منابع ۲۱۹
پروژه ” رساله ارشد طراحی معماری مرکز درمانی و حمایت از کودکان سرطانی با رویکرد معماری سبز “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”11973″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]