رساله ارشد طراحی معماری خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
مقدمه :
دنیای امروز به دلیل گسترش رویدادهای علمی و تکنولوژیکی و نفوذ عمیق آنها در همه سطوح زندگی، عصر ارتباط و اطلاع رسانی نامیده می شود. به گونه ای که گسترش این امر، در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، به مقدار قابل ملاحظه ای مشاهده می شود. آموزش و پرورش به عنوان یکی از پایه ای ترین مفاهیم در تشکیل و توسعه ساختار یک جامعه به شدت تحت تاثیر این گسترش قرار گرفته است.
شکوفایی خلاقیت و نوآوری از مباحث مهم و با اهمیت دنیای امروز است که می توان پیشرفت و توسعه کشورها را به این عامل وابسته دانست. در دنیای امروز رقابت، خلاقیت و نو آوری میتواند عامل برد باشد، بنابراین باید کوشش کرد که در جهت پرورش و شکوفاکردنخلاقیت ذهنی کودکان و نوجوانان کشورمان گام برداریم و به عواملی که در این راستا موثر هستند توجه کنیم و مبانی آموزش و پرورش خلاقیت را در سطح جامعه ترویج دهیم.
از آنجا که تقویت خلاقیت در دوران کودکی در تمام مدت عمر شخص موثر است باید آنرا بسیار مهم دانست. گارد نر معتقد است که تصور و تخیلی که در اوایل دوران کودکی شکل میگیرد، مبنای خلاقیت در دوران بلوغ است. آموزش و پرورش صحیح کودک به معناى فراهم آوردن مقدمات لازم براى به فعلیت رساندن قواى او است و باید به رشد احساسی ، فیزیکی و عقلانی او کمک کرده تا با مشکلات و درگیری های زندگی به راحتی برخورد کند و برای آن ها راه حل پیدا کند.
بسیاری از پژوهش های حوزه کودک به وجه اکتسابی رشد و یادگیری می پردازد. فلسفه های متنوع آموزشی نظیر تجربه گرایی، طبیعت گرایی، رفتار گرایی و …نتیجه همین پژوهش ها است. دیدگاه های نوین از جمله آموزش خلاق، یادگیری بازی محور و یادگیری فرآیندی را مبتنی بر خلاقیت و ابتکار کودک می داند که تحت تاثیر محیط فیزیکی و اجتماعی شکل می گیرد. در پی طراحی این شیوه های یادگیری، خلق فضاهایی برای میزبانی آن ها ضروری به نظر می رسد. بحث فضاهای عمومی دوستدار کودک و پیش از آن جنبش ساخت زمینهای باز از یک طرف، توسعه مدارس باز، مدارس چند هسته ای، مدارس اجتماعی از طرف دیگر و خلق موزها، فرهنگسراها و پارک های اختصاصی کودکان همه پاسخی به این ضرورت است.
پژوهش ها نشان می دهند در دوران کودکی قابلیت ها و خلاقیت کودکان پایه گذاری می شود و بهترین زمان پیشرفت برای خلاقیت و تخیل در فاصله سنی ۲ تا ۱۰ سال روی می دهد و کودکان طی این سالها از محیط تاثیر بیشتری می گیرد و در مورد محیط خود به طور طبیعی کنجکاو هستند (عظمتی، ۱۳۸۷).
فهرست رساله ارشد طراحی معماری خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت
چکیده ۱
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱مقدمه ۲
۱-۲بیان مسئله ۳
۱-۳ اهمیت موضوع ۵
۱-۴ سوالات تحقیق ۶
۱-۵ اهداف تحقیق و طراحی ۶
۱-۶ ابزار و روش تحقیق ۷
فصل دوم: مرور منابع و تحقیقات
۲-۱ کودک ۸
۲-۲ روانشناسی رشد و دیدگاههای مختلف در روانشناسی رشد ۱۰
۲-۲-۱ نظریه رشد و شناخت ۱۲
۲-۳ روانشناسی تربیتی ۱۴
۲-۴ کودک و آموزش ۱۶
۲-۴-۱ سابقه و ضرورت آموزش کودکان در خارج از ایران ۱۶
۲-۴-۱-۱ مهدکودک مجازی در استرالیا ۱۷
۲-۴-۱-۲ مهدکودک الکترونیکی از ژاپن تا آمریکا ۱۸
۲-۴-۲ سابقه و ضرورت آموزش کودکان در ایران ۱۸
۲-۴-۳ نگاهی به آموزش و پرورش کودکان در جهان امروز ۱۹
۲-۴-۴ انتخاب شیوه مناسب آموزشی ۲۲
۲-۵ خلاقیت ۲۲
۲-۵-۱ مفهوم خلاقیت ۲۲
۲-۵-۲ عوامل موثر بر خلاقیت ۲۳
۲-۵-۳ اهمیت خلاقیت از منظر آموزشی ۲۳
۲-۵-۴ راهبردهایی در جهت پرورش خلاقیت کودکان ۲۴
۲-۵-۴-۱محورهای آموزش خلاقیت در جریان تدریس ۲۴
۲-۶ کودک و بازی ۲۵
۲-۶-۱ بازی و شخصیت ۲۷
۲-۶-۲ بازی و رشد اجتماعی ۲۸
۲-۶-۳ نقش بازی در رشد و زندگی کودک ۲۸
۲-۷ کودک و هنر ۲۹
۲-۷-۱ تئاتر و هنرهای نمایشی ۲۹
۲-۷-۲ موسیقی و کودک ۳۰
۲-۷-۳ آواز ۳۱
۲-۷-۴ قصه و قصه گویی ۳۲
۲-۷-۵ شعر ۳۲
۲-۷-۶ نقاشی ۳۳
۲-۷-۶-۱ نقاشی و فرا فکنی ۳۳
۲-۸ کودک و معماری ۳۴
۲-۹ محیط، بازی، خلاقیت ۳۴
۲-۱۰ روند رشد و بازی کودک ۳۵
۲-۱۱ ادراک کودک ۳۶
۲-۱۱-۱ حواس پنجگانه ۳۷
۲-۱۱-۲ هوش ۳۸
۲-۱۱-۳ حافظه ۳۹
۲-۱۲ دریافت حسی و ادراکی کودک از فضا ۳۹
۲-۱۳ تاثیر شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان ۴۰
۲-۱۳-۱رنگ ۴۰
۲-۱۳-۲ نور ۴۲
۲-۱۳-۳ صوت ۴۲
۲-۱۳-۴ تهویه ۴۳
۲-۱۴ فضای معماری کودکان ۴۳
۲-۱۵ خصوصیات فضاهای مورد نظر جهت طراحی ۴۴
۲-۱۶ تعامل با محیط ۴۵
۲-۱۶-۱ استفاده از عوامل طبیعی زمین ۴۵
۲-۱۶-۲ فضای سبز ۴۶
۲-۱۶-۳ آب ۴۷
۲-۱۷ طراحی فضای باز و زمین بازی ۴۸
۲-۱۷-۱ ساختارهای بازیها ۴۸
۲-۱۷-۱-۱ پر جنب و جوش. بازی های فیزیکی ۴۹
۲-۱۷-۱-۲ فکر کردن. بازی های خلاقانه ۵۰
۲-۱۷-۱-۳ داشتن همراه. بازیهای اجتماعی ۵۰
۲-۱۷-۱-۴ بازی در سکوت و آرامش ۵۱
۲-۱۷-۱-۵ تجربه کردن. یادگیری از طریق بازی های حسی ۵۱
۲-۱۷-۲ بازی با شن وگل ۵۳
۲-۱۷-۳ اسباب بازیها ۵۴
۲-۱۸ طراحی فضا برای کودکان ۵۶
فصل سوم: نمونه های معماری برای کودکان
۳-۱ نمونه های خارجی ۵۷
۳-۱-۱مهد کودک بارباپاپا ۵۷
۳-۱-۲ مهد کودک ترنتن ۶۱
۳-۱-۳مهد کودک ۸ کلاسه ۶۷
۳-۱-۴ مهد کودک سبرا ۷۱
۳-۱-۵ مهد کودک کرلینگ ۷۴
۳-۲نمونه های داخلی ۷۷
۳-۲-۱مهد کودک راهیان رشد ۷۷
۳-۲-۲ مهد کودک قصه من ۸۱
۳-۳ نتیجه گیری ۸۷
فصل چهارم: مطالعات بستر طرح
۴-۱ شناخت منطقه مطالعاتی ۸۹
۴-۱-۱ تاریخچه شهر تهران ۸۹
۴-۱-۲ جغرافیای مکانی ۹۰
۴-۱-۳ جغرافیای سیاسی ۹۱
۴-۱-۴ جغرافیای طبیعی ۹۲
۴-۱-۴-۱ موقعیت و وسعت ۹۲
۴-۱-۴-۲ ناهمواری ها ۹۲
۴-۱-۴-۳ آب و هوا ۹۳
۴-۱-۴-۴ منابع آب ۹۶
۴-۱-۴-۵ زلزله خیزی ۹۶
۴-۱-۵ راهبردهای طراحی ۹۷
۴-۱-۵-۱ فرم مناسب بنا در ارتباط با اقلیم ۹۷
۴-۱-۵-۲ مصالح ساختمانی در رابطه با اقلیم ۹۷
۴-۲ بررسی سایت ۹۸
۴-۲-۱ تاریخچه اراضی عباس آباد ۹۸
۴-۲-۲ بررسی موقعیت فرهنگی سایت- تم پارک ها ۱۰۳
۴-۲-۲-۱ بوستان آب و آتش ۱۰۳
۴-۲-۲-۲ بوستان نوروز ۱۰۴
۴-۲-۲-۳ شهر دوستدار کودک ۱۰۹
۴-۲-۲-۴ نقش فضای سبز در شهرهای دوستدار کودک ۱۱۰
۴-۲-۲-۵ پهنه دوستدار کودک در اراضی عباس آباد ۱۱۱
۴-۲-۲-۶ موقیت سایت در اراضی عباس آباد ۱۱۲
۴-۲-۲-۷ مسیرهای دسترسی به سایت ۱۱۳
۴-۲-۲-۸ تراکم مسکونی در اطراف سایت ۱۱۴
۴-۲-۳ دلایل انتخاب سایت ۱۱۴
۴-۳ ضوابط و استانداردها ۱۱۵
۴-۳-۱ طراحی ساختمان آموزشی ۱۱۵
۴-۳-۲ استانداردهای کلی ۱۱۶
۴-۳-۳ ایمنی در محوطه ۱۱۷
۴-۳-۴ نرده های ایمن ۱۱۷
۴-۳-۵ ایمنی در مسیر های حرکت ۱۱۹
۴-۳-۶ ایمنی در راهرو ها ۱۱۹
۴-۳-۷ ایمنی در مسیر پله ها ۱۲۰
۴-۳-۸ شرایط ایمنی پوشش کف ۱۲۱
۴-۳-۹شرایط ایمنی درها ۱۲۲
۴-۳-۱۰شرایط ایمنی پنجره ها ۱۲۳
۴-۳-۱۱شرایط ایمنی در فضای بهداشتی ۱۲۳
۴-۳-۱۲شرایط ایمنی تجهیزات ۱۲۴
فصل پنجم: معرفی طرح
۵-۱ مبانی طرح ۱۲۵
۵-۲ نشاط در فضای معماری ۱۲۶
۵-۲-۱ راحتی ۱۲۶
۵-۲-۲ اکتشاف در فضا ۱۲۶
۵-۲-۳ تنوع و پیچیدگی ۱۲۶
۵-۲-۴ خوانایی ۱۲۷
۵-۲-۵ پذیرا بودن فضا ۱۲۷
۵-۲-۶ رشد اجتماعی ۱۲۸
۵-۲-۷ ارتباط و قلمرو گزینی ۱۲۸
۵-۲-۸ خلوت ۱۲۸
۵-۳ روند طراحی ۱۳۰
۵-۳-۱ فضای باز ۱۳۰
۵-۳-۲ فضاهای بسته ۱۳۱
۵-۳-۲-۱ آموزشی ۱۳۱
۵-۳-۲-۲ خدماتی ۱۳۳
۵-۳-۲-۳ اداری ۱۳۴
۵-۳-۳ فضاهای نیمه باز ۱۳۴
۵-۴برنامه فیزیکی ۱۳۵
۵-۵ تاسیسات ۱۳۷
۵-۶ سازه ۱۳۷
۵-۶-۱ سیستم اسکلت بتنی ۱۳۸
۵-۶-۲ ایمنی کلی شیشه ها ۱۳۸
۵-۶-۲-۱ نیاز های ایمنی ۱۳۹
۵-۷ نقشه ها ۱۴۰
فهرست منابع ۱۵۰
پروژه ” رساله ارشد طراحی معماری خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”12147″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]