رساله ارشد طراحی باغ فرهنگسرای هنر های بومی (با رویکرد پایداری ارزش ها و هنر های محلی)
رشته : معماری – رساله
فرمت : word
مقدمه :
فرهنگسرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشهها و هنرهای گوناگون مانند
نگارگری، کوزهگری، خیاطی و جزاینها فراهم میگردد. برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند.
برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیتهای فرا منطقه ای نیز میپردازند. بسیاری از فرهنگسراها ویژهکار (تخصصی) اند یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری کرده متمرکز میسازند. فرهنگ، در موج تقابل فرهنگی در جهان و رویکرد جدید بین المللی نسبت به این موضع، جایگاه ویژه ای در دست دارد. بناهای فرهنگی، به عنوان مظاهر و نمادهایی از فرهنگ و معماری (که رابطه ای تنگاتنگ با فرهنگ جامعه دارد) میتوانند عواملی موثر و معرف از موضع مذبور باشد (خیری، ۳۸۶ ۱).
با توجه به فرهنگ کهن و دیر پای ۰ ۲۵۰ ساله ی کشورمان (و کمبود فضای فرهنگی در محدوده ی سایت مورد نظر) احداث فضاهایی از قبیل فرهنگ سرا لازم به نظر می رسد. با توجه به کمبود چنین فضاهای در شهرستان ساری و علاقه به باز زنده سازی ویژگی های فرهنگی – اجتماعی این منطقه سعی در انتخاب موضوع فرهنگسرا شده است.
در ایران تا امروز چندین فرهنگسرا در شهرهای مختلف برپا شده است. باتوسعه روزافزون شهرها که ساختاری پیچیده و و در مواردی ناهماهنگ از رفتارهای اجتماعی و بعضی فضاهای زیستی بی هویت را موجب شده است، یکی از موثرترین راه کارها می تواند ایجاد فرهنگسرا ها با هدف ارتقاء فرهنگی اقشار مختلف اجتماع بویژه جوانان باشد. آنچه امروز در جامعه ایران، مخصوصا نسل جوان، موثر واقع می افتد پیوند دو وجه فرهنگ است. یعنی اطلاع رسانی و آگاهی و آموزش دانش ها و پیشرفتهای علمی از یک سو و از سوی دیگر پیوند او با هویت ملی و مرزبومی که در آن مبتلا شده و پرورش یافته است .
برای آنکه جوان یا نوجوان در دنیای بی هویت دانش و فن آوری خود را غرقه نبیند، بهترین پیوند با جامعه اش همان فرهنگ است تا بتواند از این را ه به خود و جامعه اش بازگردد (خلیلی جهرمی، ۳۸۹ ۱). تحقیق حاضر تلاشی در جهت به وجود آوردن محملی برای تقویت پیوند میان فرهنگ و جوانان ایران میباشد. انتخاب محوطه ای که از حیث وسعت و دید و تسلط بر طبیعت دارای ویژگیهای تشخصدهنده به طرح باشد ضرورتی انکارناپذیر است.
فهرست رساله ارشد طراحی باغ فرهنگسرای هنر های بومی (با رویکرد پایداری ارزش ها و هنر های محلی)
فصل اول:کلیات تحقیق
۱- ۱- ضرورت طرح
۲ ۱-۲- بیان مسئله
۲ ۱-۳- فرضیه ها
۳ ۱-۴- اهداف تحقیق
۴ ۱-۵- پرسشهای تحقیق
۴ ۱-۶- جنبۀ نوآوری وجدید بودن تحقیق
۴ ۱-۷- روش تحقیق
۴ ۱-۸- پیشینه تحقیق
فصل دوم:شناخت موضوع طراحی
۲- ۱- معماری و فرهنگ
۷ ۲- ۱- ۱- فرهنگ چیست؟
۷ ۲- ۱- ۱- ۱- پیشینه واژه فرهنگ
۸ ۲- ۱- ۱-۲- ریشه واژه فرهنگ
۹ ۲- ۱- ۱-۳- معتای امروزی واژه فرهنگ از نظر بعضی از صاحب نظران
۰ ۱ ۲- ۱-۲- رابطه فرهنگ و معماری
۱ ۱ ۲- ۱-۳- کارکرد و مظاهر فرهنگ در معماری
۲ ۱ ۲- ۱-۴- الگوهای فرهنگی و نمودهای معماری
۶ ۱ ۲- ۱-۵- ارتباط بین الگوهای فرهنگی و معماری
۶ ۱ ۲- ۱-۵- ۱- اهمیت مفهوم شکل و فرم در معماری
۲۱ ۲- ۱-۵-۲- عوامل فرهنگی موثر در شکل گیری فضای معماری
۲۱ ۲- ۱-۶- انحطاط معماری ایران
۲۲ ۲-۲- حس مکان
۲۴ ۲-۲- ۱- معنای حس مکان
۲۴ ۲-۲-۲- ارتباط بین فرهنگ و ایجاد حس مکان
۲۷ ۲-۲-۳- اهمیت حس مکان در ارتقای کیفیت فضای معماری
۲۷ ۲-۲-۴- عوامل شکل دهنده حس مکان
۲-۲-۴- ۱- عوامل موثر در تقویت حس مکان
۳۲ ۲-۳- باغ سازی
۳۴ ۲-۳- ۱- باغ ایرانی
۳۴ ۲-۳- ۱- ۱- پیشینه تاریخی باغ در ایران
۳۵ ۲-۳- ۱-۲- ساختار و عناصر باغ ایرانی دردوران باستان
۳۶ ۲-۳- ۱-۳- انواع باغ های ایرانی
۳۹ ۲-۳- ۱-۴- اصول طراحی باغ ایرانی
۴۲ ۲-۳- ۱-۵- هماهنگی و سازگاری معماری و طبیعت
۴۵ ۲-۳- ۱-۶- ورودی در باغ ایرانی
۴۵ ۲-۳-۲- بررسی نقش باغ سازی در ارتقاء حس مکان در معماری و باغ سازی سنتی ایرانی
۴۸ ۲-۴- معماری و هنر در مازندران
۴۹ ۲-۴- ۱- هنرهای بومی و سنتی مازندران
۴۹ ۲-۴-۲- معماری سنتی و بومی مازندران
۵۰ ۲-۴-۳- باغ سازی در مازندران
۵۴ ۲-۴-۳- ۱- ویژگیهای باغسازی مازندران باتأکید بر عصر صفویه
۵۵ ۲-۵- نتیجه گیری
فصل سوم:نمونه موردی
۳- ۱- فرهنگسرای خاوران (جوان
۶۳ ۳-۲- فرهنگسرای نیاوران
۷۰ ۳-۲- ۱- بررسی از نظر اقلیم
۷۴ ۳-۲-۴- حیاط مرکزی
بخش اداری ۸۲ ۸۳
سالن گوشه
مجسمه ها
۸۴ ۳-۳- فرهنگسرای ملل (امیرکبیر
ی ۳-۳- ۱- تاریخچه عمارت قیطریه
۸۷ ۳-۴- مرکزملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو (Pompidou Georges Centre)
۸۸ ۳-۴- ۱- تاریخچه
۸۹ ۳-۴-۲- مشخصات ساختمان
مجموعه فرهنگی ژان ماری تجیبائو(Centr Cultural Tjibaou Marie-jean)
۹۴ ۳-۵- ۱- معرفی سایت پروژه (شبه جزیره نیوکالدونیا)
۹۶ ۳-۵-۲- مسابقه طراحی
۹۷ ۳-۵-۳- تبدیل سازههای بومی به های تک- تک لایه ای
۹۸ ۳-۵-۴- فضای داخلی
۹۹ ۳-۶- معبد و موزه آکشاردهام (Museum and Temple Akshardham)
۱ ۰ ۱ ۳-۶- ۱- تاریخچه ساخت بنا
۱ ۰ ۱ ۳-۶-۲- طرح ساختمان
۲ ۰ ۱ ۳-۷- نتیجه گیری
فصل چهارم: برنامه فیزیکی، ضوابط واستانداردها
۴- ۱- مطالعه و تعیین عناصر اصلی مجموعه
۸ ۰ ۱ ۴-۲-حوزه اداری
۹ ۰ ۱ ۴-۲- ۱- اتاق مدیریت
۰ ۱ ۱ ۴-۲-۲- اتاق منشی
۰ ۱ ۱ ۴-۲-۳- اتاق معاون
۰ ۱ ۱ ۴-۲-۴- اتاق کارمندان
اتاق جلسات
۲ ۱ ۱ ۴-۲-۷- اتاق رایانه
۲ ۱ ۱ ۴-۲-۸- آبدارخانه و سلف کارمندان
سرویس بهداشتی
۳ ۱ ۱ ۴-۳- حوزه آموزشی و کتابخانه
۴ ۱ ۱ ۴-۳- ۱- حوزه آموزشی
۴ ۱ ۱ ۴-۳- ۱- ۱- نور و روشنایی محیطهای آموزشی ۴ ۱ ۱
ک ۴-۳- ۱-۲- کلاسهای درس
۴ ۱ ۱ ۴-۳- ۱-۲- ۱- کلاسهای نظری
۵ ۱ ۱ ۴-۳- ۱-۲-۲- کلاسهای عملی
۵ ۱ ۱ ۴-۳- ۱-۲-۳- کلاس سمعی و بصری
۷ ۱ ۱ ۴-۳- ۱-۳- دفاتر کار اساتید و مربیان
ساختار کلی کتابخانه
۸ ۱ ۱ ۴-۳-۲-۲- بخش نگهداری کتاب (مخزن)
۸ ۱ ۱ ۴-۳-۲-۳- نگهداری سایر منابع فارسی و لاتین
۲۰ ۱ ۴-۳-۲-۴- سایت کامپیوتر
۲۱ ۱ ۴-۳-۲-۵- سالن مطالعه
حوزه نمایشگاه و آمفی تئاتر
۲۴ ۱ ۴-۴- ۱- نمایشگاه
۲۴ ۱ ۴-۴- ۱- ۱- نورپردازی نمایشگاه
۲۵ ۱ ۴-۴- ۱-۲- سرویس بهداشتی نمایشگاه
۲۶ ۱ ۴-۴-۲- آمفی تئاتر
۲۶ ۱ ۴-۴-۲- ۱- بخش اداری سالن
۲۷ ۱ ۴-۴-۲-۲- فضای انتظار بیرونی
۲۷ ۱ ۴-۴-۲-۳- فضای انتظار داخلی (سرسرا)
۲۷ ۱ ۴-۴-۲-۴- سالن اصلی نمایش
۲۸ ۱ ۴-۴-۲-۵- اتاق نور و صدا
۲۹ ۱ ۴-۴-۲-۶- پشت صحنه
۳۰ ۱ ۴-۴-۲-۷- اتاق کارگردان
۳۰ ۱ ۴-۴-۲-۸- پش اتاق استراحت گروه
۳۰ ۱ ۴-۴-۲-۹- اتاق گریم
۳۰ ۱ ۴-۴-۲- ۰ ۱- اتاق تعویض لباس
۳۰ ۱ ۴-۴-۲- ۱ ۱- اتاق مطالعه
ل ۴-۴-۲-۳ ۱- سرویس بهداشتی
۳۱ ۱ ۴-۵- حوزه اطلاع رسانی و خدماتی
۳۲ ۱ ۴-۵- ۱- ورودی
۳۲ ۱ ۴-۵-۲- قسمت نگهبانی
چایخانه و تریا
نماز خانه
انبارهای عمومی
۳۷ ۱ ۴-۵- ۱ ۱- سرویس بهداشتی
فصل پنجم: مطالعات منطقه ای وتحلیل سایت
۵- ۱- شناخت وضعیت اقلیمی استان مازندران
۴۱ ۱ ۵-۲- موقعیت جغرافیایی استان مازندران
۴۲ ۱ ۵-۳- دریای مازندران
۴۲ ۱ ۵-۴- عوامل مؤثر بر اقلیم استان مازندران
۴۳ ۱ ۵-۴- ۱- توده های هوایی مؤثر بر آب وهوای استان مازندران
۴۴ ۱ ۵-۴-۲- ناهمواری ها
۴۵ ۱ ۵-۴-۳- پوشش گیاهی استان مازندران
شرﺎﺑ -۵-۴-۵ ۵-۵- تحلیل سایت
۴۷ ۱ ۵-۵- ۱- شناخت بستر طرح در مقیاس شهر
۴۷ ۱ ۵-۵-۲- ابعاد سایت
۴۹ ۱ ۵-۵-۳- عوارض سایت
۴۹ ۱ ۵-۵-۴- دسترسی سایت
۵۰ ۱ ۵-۵-۵- مکانیابی عناصر فرهنگسرا
۵۰ ۱ ۵-۵-۶- نظام ارتباطی ۵۱ ۱
تصویر انتزاعی طرح (پلان و حجم)
۵۲ ۱ ۵-۶- نتیجهگیری
فصل ششم: روندطراحی
۶- ۱- روند طراحی مجموعه
پروژه ” رساله ارشد طراحی باغ فرهنگسرای هنر های بومی (با رویکرد پایداری ارزش ها و هنر های محلی) “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”12060″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]