بررسی تاثیر تغییر محل اجرای زهکش ثقلی بر نشست ایستگاه قطار شهری ( مطالعه موردی : ایستگاه گل سرخ شیراز )
تعداد صفحه : ۸
خلاصه بررسی تاثیر تغییر محل اجرای زهکش ثقلی بر نشست ایستگاه قطار شهری
با توجه به افزایش جمعیت و توسعه شهری ، توجه به تکنولوژی های جدید حمل و نقل و توسعه پایدار همواره مد نظر بوده است . شبکه قطار زیرزمینی از جمله راه کارهایی است که توانسته در بسیاری از کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه به عنوان راه حل این مشکل مطرح و اجرا شود .
کنترل نشست زمین همواره و در بیشتر پروژه های عمرانی از اهمیت بالایی برخوردار است .
در مورد حفر تونل ها و فضاهای زیر زمینی کم عمق نیز این مسئله به دلیل سست شدن توده خاک ، صادق است ، اما نگرانی زمانی دو چندان میشود که در زمان حفاری به لایه آبدار برخورد شود که در این صورت باید تراز آب در آن منطقه یا به صورت موقتی و یا به صورت دائمی و با احداث شبکه زهکش پایین انداخته شود . اگر تراز آب به صورت دائمی پایین انداخته شود نشست زمین به دلیل کاهش یافتن فشار آب حفره ای و تبدیل شدن تمام تنش به تنش موثر و اگر به صورت موضعی این عمل صورت پذیرد مشکلاتی همچون عمل نمودن خود تونل به عنوان زهکش و یا شکل گیری و آرایش مجدد دانه های رس ( در لایه های رسی ) بر اثر بالا آمدن دوباره تراز آب زیر زمینی به وجود می آید که خود این عوامل باعث نشست زمین میشود .
در این مطالعه شبیه سازی عددی سه بعدی بر روی ایستگاه مترو گلسرخ متروی شیراز انجام پذیرفته است تا اثر تغییر محل اجرای زهکش در اطراف ایستگاه بر نشست های احتمالی ایستگاه بررسی شود .
در نهایت با توجه به نتایج به دست آمده مشاهده میشود که زهکش نامتقارن موجود در زیر ایستگاه باعث ایجاد نشست نامتقارن برای ایستگاه خواهد شد اما مقایسه مقادیر به دست آمده با مقادیر آیین نامه ای حاکی از آن است که تمام نشست ها در محدوده مجاز قرار دارند .
لیست مطالب اشاره شده در مقاله :
خلاصه
مقدمه
پارامترهای مدل سازی
مدل سازی عددی
نتایج
تفسیر نتایج
مراجع
از دست ندهید :
جهت دانلود این مقاله به لینک زیر مرجعه فرمایید .
جهت دانلود محتوا باید عضو ویژه شوید. جهت عضویت ویژه اینجا کلیک کنید
منبع : تحریریه فایل سیویل