پایان نامه بررسی منحنی شکست سازه های فولادی با قاب خمشی متوسط در اثر خرابی پیش رونده حین زلزله
رشته : ارشد عمران –سازه
فرمت : word
چکیده :
امروزه ارزیابی عملکرد سازه¬ها در برابر زلزله، به یکی از بحث¬های رایج در بین محققین تبدیل شده¬است. یکی از ابزارهای کلیدی در ارزیابی آسیب¬پذیری لرزه¬ای سازه¬ها، توابع شکنندگی است که احتمال فراگذشت سرویس سازه از یک سطح سرویس مشخص را برای چندین سطح خطر از جنبش¬های لرزه¬ای زمین بیان می¬نماید. هدف از این مطالعه، تعیین منحنی شکنندگی آسیب¬پذیری لرزه¬ای سیستم ساختمانی قاب خمشی متوسط فولادی طراحی شده بر اساس آیین¬نامه¬ی طراحیASCE7-10/IBC2012 بر روی خاک نوع D در منطقه¬ای با خطر لرزه¬ای زیاد می¬باشد. مدل¬های مورد نظر، ساختمان ۶ طبقه¬ی قاب خمشی متوسط فولادی با دو حالت، یکی با اجرای صحیح اتصالات و دیگری دارای ۱۰% خطا در اتصالات می¬باشند. مدلسازی این ساختمان¬ها با در نظر گرفتن ۱۰ نوع زلزله ی حوزه ی نزدیک در نرم افزار OpenSeeS انجام شده و تحلیل تاریخچه¬ی زمانی غیرخطی افزایشی برروی مدل¬ها انجام گرفته-است. در این بررسی، تغییر مکان جانبی نسبی سازه¬ها به عنوان شاخص خرابی در نظر گرفته شده¬است. حدود تعیین شده برای تغییر مکان جانبی نسبی برای حالات فرو گذشت مختلف از آیین نامه ی ASCE41-06 استفاده شده ¬است که این حالات فروگذشت عبارتند از: Immediate Operation(IO)، Life Safety(LS) و Collapse Pervision(CP) سپس منحنی شکست سازه¬ها برای دو حالت یاد شده ترسیم گردیده و با حذف تک ستون بحرانی در همان آنالیز برای تمامی مقادیر افزایشی هر زلزله، DCR ستون های باقی مانده از هر ساختمان مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده از مقایسه ی دو ساختمان با دو منحنی شکست متفاوت نشان می¬دهد که سطح سرویس LS برای ساختمانی که با ۱۰% خطای اجرایی مدل شده است از لحاظ DCR ، ۲۱/۲۱%و برای سطح سرویس CP، ۵۲/۹% بیشتر از ساختمانی که به طور صحیح مدل شده، می باشند.
فهرست :
۱ مقدمه ۱
۱-۱- خرابی پیشرونده ۱
۱-۱-۱- شرح مسئله ۳
۱-۲- منحنی شکست ۴
۱-۳- اهداف و ضرورت تحقیق ۶
۱-۴- روش اجرای طرح و مدلهای مورد بررسی ۶
۱-۵- ساختار پایاننامه ۶
۲ مروری بر مطالعات گذشته ۸
۲-۱- منحنیهای شکنندگی لرزهای ۸
۲-۱-۱- منحنی های شکنندگی تجربی ۹
۲-۱-۲- منحنیهای شکنندگی بر اساس قضاوت مهندسی ۱۰
۲-۱-۳- منحنیهای شکنندگی تحلیلی ۱۰
۲-۱-۴- منحنی شکنندگی ترکیبی ۱۲
۲-۲- توابع شکنندگی ۱۳
۲-۳- حالات خرابی در دستورالعمل HAZUS 14
۲-۴- دستورالعمل HAZUS 14
۲-۴-۱- پیشینهی تحقیق ۱۶
۲-۴-۱-۱- پژوهش جوزف کارلو مارانو و همکاران ]۳۹[ ۱۷
۲-۴-۱-۲- مطالعات روییزگارسیا و همکاران (۲۰۱۰) ]۶۲[ ۲۰
۲-۴-۱-۳- مطالعات شکنندگی در تایوان برای زلزلهی چیچی ۲۲
۲-۴-۱-۴- مطالعات میشاییل تانتالا و جورج دوداتیس (۲۰۰۲) ]۵۷ [ ۲۳
۲-۴-۱-۵- مطالعات اربریک و الناشی]۲۲[ ۲۶
۲-۴-۱-۶- سایر مطالعات ۲۸
۲-۵- زلزله و خرابی پیشرونده ۳۷
۲-۵-۱- بررسی موردی پدیده خرابی پیشرونده ۴۰
۲-۵-۲- تاثیر جزئیات قاب خمشی ویژه بر خرابی پیشرونده ۴۲
۲-۶- اثرات نزدیک گسل ۴۳
۲-۶-۱- تحقیقات در زمینه مشخصات وپارامترهای رکوردهای نزدیک گسل ۴۴
۲-۶-۲- تحقیقات مربوط به بررسی رفتار سازه ها تحت رکوردهای نزدیک گسل ۴۵
۲-۶-۳- اثرات نزدیکی به گسل درطراحی لرزه ای سازه ها ۴۷
۳ روش تحقیق ۵۲
۳-۱- شرح کلی کار پایان نامه ۵۲
۳-۲- مشخصات مدل ۵۲
۳-۳- نحوه ی ترسیم منحنی شکنندگی ۵۳
۳-۴- نحوه ی انتخاب شتاب نگاشت ۵۴
۳-۵- بررسی روش تحلیل دینامیکی افزایشی (IDA) 56
۳-۵-۱- تحلیل دینامیکی افزایشی (IDA) 56
۳-۵-۲- ورودی ها و خروجی های تحلیل دینامیکی غیر خطی افزایشی ۵۷
۳-۵-۲-۱- تحلیل دینامیکی افزایشی تک رکورده ۵۸
۳-۵-۲-۲- تحلیل دینامیکی افزایشی چند رکورده ۶۰
۳-۶- مدلسازی سیستم قاب خمشی متوسط در اثر حذف تک ستون بعد از وقوع زلزله ۶۰
۳-۶-۱- معرفی اجمالی نرم افزار OpenSees 61
۳-۶-۲- مدلسازی تیرها و ستون ها : ۶۲
۳-۶-۳- روند کلی انجام آنالیز ۶۳
۳-۷- بررسی خرابی پیش رونده ۶۴
۳-۷-۱- روش بررسی تخریب پیشرونده: ۶۵
۳-۷-۲- بررسی استانداردهای مرتبط با تخریب پیشرونده ۶۵
۳-۷-۲-۱- روش طراحی مدیریت خدمات عمومی ( GSA ) 65
۳-۷-۲-۲- روش تحلیل مسیر جایگزین GSA 66
۳-۷-۲-۳- روش طراحی وزارت دفاع ( DOD ) 68
۳-۷-۲-۴- ملزومات DOD برای عملکرد کلافی ۶۸
۳-۷-۲-۵- تحلیل مسیر جایگزین در DOD 70
۴ نتایج ۷۲
۴-۱- رسم نمودار های IDA 72
۴-۲- رسم نمو دار منحنی شکنندگی ۷۹
۴-۳- مقایسه دو سطح سرویس IO در دو حالت مورد بررسی ۸۰
۴-۴- مقایسه دو سطح سرویس LS در دو حالت مورد بررسی ۸۰
۴-۵- مقایسه دو سطح سرویس CP در دو حالت مورد بررسی ۸۱
۴-۶- بررسی خرابی پس از زلزله ناشی از حذف تک ستون ۸۱
۵ جمع بندی و نتیجه گیری ۸۶
۵-۱- نتیجه گیری ۸۶
۵-۲- پیشنهاد ها ۸۹
منابع و مراجع ۹۰
پیوستها ۹۵
پیوست-۱ ۹۵
پیوست-۲ ۱۱۴
پیوست ۳ ۱۳۲
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
ضمن عرض پوزش ، لینک دانلود فایل مورد نظر به درخواست صاحب اثر ، حذف گردیده است .