پایان نامه بررسی رفتار پل های مورب دارای سیستم جداسازی لرزه ای در برابر زلزله های افقی و قائم
رشته : ارشد عمران – سازه
فرمت : word
چکیده :
امروزه به دلیل محدودیت روزافزون فضا و صرفه جویی های اقتصادی برای جلوگیری از طولانی تر شدن مسیر و افزایش ایمنی راه استفاده از پل های مورب اجتناب ناپذیر است. موضوع مورب بودن پل باعث ایجاد رفتار متفاوت و بعضاً پیچیده در پل تحت اثر نیروهای وارد برآن خواهد شد و با توجه به بحث وقوع زلزله در دهه های اخیر که باب جدیدی را در طراحی سازه ها گشود، بحث عملکرد لرزه ای پل های مورب برپیچیدگی رفتاری آن ها افزوده است. توانایی و مزایای جداگرهای لرزه ای بعنوان ابزار کنترل غیرفعال نیروهای زلزله که به طراحان اجازه می دهد نیروهای زلزله وارد بر پایه ها و کوله های پل را کاهش داده و یا متعادل کنند، به خوبی به اثبات رسیده است. در این تحقیق اثر همزمان مورب بودن پل و استفاده از جداساز لرزه ای هسته سربی ، در پاسخ لرزه ای پل ها مورد ارزیابی قرار گرفته است که نتایج نشان می دهد استفاده از جداساز لرزه ای در پل های مورب می تواند بسیار مفید باشد و اثر فزاینده پاسخ لرزه ای پل های مورب را کاهش می دهد. به عبارتی دیگر تاثیر جداساز در کاهش پاسخ های لرزه ای پل های مورب به مراتب بیشتر از پل های غیر مورب می باشد. همچنین نتایح نشان می دهد در نظر گرفتن مؤلفه قائم در پل های مورب بدون جداساز که دارای دهانه قابل ملاحظه می باشند، می تواند باعث افزایش پاسخ لرزه ای چنین پل هایی شود که استفاده از جداساز توانسته است از این افزایش تا حدود زیادی بکاهد.
کلمات کلیدی : پل مورب، جداسازی لرزه ای، زلزله، افقی، قائم
فهرست :
فصل اول : مقدمه
۱-۱- پیشگفتار ۲
۱-۲- هدف از پایان نامه حاضر ۳
۱-۳- تعریف مساله و بیان اهداف اصلی تحقیق ۴
۱-۴- ساختار پایان نامه ۶
فصل دوم : رفتار پل ها در زلزله های گذشته و روش های بهسازی پل ها
۲-۱- مقدمه ۸
۲-۲- تعریف پل های مورب ۸
۲-۳- مطالعات صورت گرفته بر روی پل های مورب ۹
۲-۴ – خسارتهای وارده به پل ها در زلزله های گذشته ۱۲
۲-۵- علل عمده آسیب پذیری لرزه ای و روشهای ترمیم و بهسازی پل ها ۱۶
۲-۵-۱- عدم وجود نشیمنگاه کافی ۱۷
۲-۵-۲- روانگرایی و فرونشست کوله ها ۱۷
۲-۵-۳- زوال ستون ۱۷
۲-۵-۴- مقاومت خمشی و برشی تیر سرستون ۱۸
۲-۵-۵- زوال اتصالات ۱۸
۲-۵-۶- زوال پی ۱۹
۲-۶- جداسازی لرزه ای به عنوان یک روش مقاوم سازی ۱۹
۲-۷- مفهوم و مکانیزم جداسازی لرزه ای پل ها ۲۶
۲-۸- انواع تکیه گاه های جداگر لرزه ای ۲۹
۲-۸-۱- سیستمهای الاستومریک ۳۰
۲-۸-۱-۱- تکیه گاه های جداکننده الاستومریک چند لایه مسلح شده توسط ورق های فولادی ۳۰
۲-۸-۱-۲- جدا کننده های الاستومریک مسلح شده توسط الیاف ۳۲
۲-۸-۲- سیستمهای جد اکننده لغزشی (اصطکاکی) ۳۲
۲-۸-۳- سیستم جداکننده ترکیبی الاستومر و لغزنده ها ۳۵
۲-۹- مطالعات تحلیلی صورت گرفته جداسازی لرزه ای پل ها ۳۷
۲-۹-۱- مقدمه ۳۷
۲-۹-۲- مطالعات تحلیلی و پارامتریک ۳۷
۲-۱۰- تفاوت کاربرد جداسازی لرزه ای در پل ها با ساختمان ۴۱
۲-۱۱- کاربرد جداگرهای لرزه ای در پل ها در کشورهای مختلف ۴۳
فصل سوم : مدل سازی، بارگذاری و روش تحلیل
۳-۱- مقدمه ۴۶
۳-۲- تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی پل های مورد مطالعه ۴۷
۳-۳- انتخاب شتاب نگاشت های مناسب ۴۷
۳-۴- روش های مقیاس کردن شتاب نگاشت ها ۴۸
۳-۵- رکورد های زمین لرزه مورد استفاده در تحلیل ۴۹
۳-۶- ضریب مقیاس شتابنگاشت مولفه های افقی ۵۰
۳-۷- ضریب مقیاس شتابنگاشت مولفه های قائم ۵۱
۳-۸- مشخصات پل های مورد مطالعه ۵۲
۳-۹- روند انجام مدل سازی و تحلیل پل ها ۵۵
۳-۹-۱- مدل سازی پل های بدون جداساز ۵۵
۳-۹-۲- اختصاص مفاصل پلاستیک به پل های بدون جداساز ۵۶
۳-۹-۳- مدل سازی پل های جداسازی شده ۵۶
۳-۱۰- پارامترها و مشخصات جداساز هسته سربی در مدل سازی پل ها ۵۷
۳-۱۱- نمونه هایی از مدل سازی سه بعدی پل ها در نرم افزار SAP2000V14.2.2 ۵۸
فصل چهارم : بررسی پاسخ لرزه ای پل های مورب دارای جداساز هسته سربی
۴-۱- مقدمه ۶۱
۴-۲- نتایج حاصل از تحلیل پل ها در حالت تحریک دو جهته (بدون در نظر گرفتن مؤلفه قائم) ۶۲
۴-۲-۱- مقایسه بیشترین برش پایه ۶۲
۴-۲-۲- مقایسه بیشترین برش کوله ۶۷
۴-۲-۳- مقایسه بیشترین نیروی محوری ستون ۷۲
۴-۲-۴- مقایسه بیشترین نیروی محوری کوله ۷۵
۴-۲-۵- مقایسه بیشترین پیچش پای ستون ۷۸
۴-۲-۶- مقایسه بیشترین جابجایی (مطلق) گوشه عرشه ۸۱
۴-۳- نتایج حاصل از تحلیل پل ها در حالت تحریک سه جهته (با در نظر گرفتن اثر مؤلفه قائم) ۸۴
۴-۳-۱- مقایسه بیشترین برش پایه ۸۵
۴-۳-۲- مقایسه بیشترین برش کوله ۸۹
۴-۳-۳- مقایسه بیشترین نیروی محوری ستون ۹۳
۴-۳-۴- مقایسه بیشترین نیروی محوری کوله ۹۶
۴-۳-۵- مقایسه بیشترین پیچش پای ستون ۹۹
۴-۳-۶- مقایسه بیشترین جابجایی (مطلق) گوشه عرشه ۱۰۲
۴-۴- مقایسه نتایج در دو حالت تحریک دو جهته (دو مؤلفه ای) و سه جهته (سه مؤلفه ای) ۱۰۴
۴-۴-۱- مقایسه بیشترین برش پایه در دو حالت تحریک دو مؤلفه ای و سه مؤلفه ای ۱۰۵
۴-۴-۲- مقایسه بیشترین برش کوله در دو حالت تحریک دو مؤلفه ای و سه مؤلفه ای ۱۰۶
۴-۴-۳- مقایسه بیشترین نیروی محوری ستون در دو حالت تحریک دو مؤلفه ای و سه مؤلفه ای ۱۰۷
۴-۴-۴- مقایسه بیشترین پیچش پای ستون در دو حالت تحریک دو مؤلفه ای و سه مؤلفه ای ۱۰۸
۴-۵- بررسی ضریب حفاظت پایه پل های مورب ۱۰۹
۴-۵-۱- مقایسه ضریب حفاظت پایه پل های مورب در حالت تحریک یک جهته ۱۱۰
۴-۵-۲- مقایسه ضریب حفاظت پایه پل های مورب در حالت تحریک دو جهته (بدون مؤلفه قائم) ۱۱۲
۴-۵-۳- مقایسه ضریب حفاظت پایه پل های مورب در حالت تحریک سه جهته ۱۱۴
۴-۵-۴- مقایسه ضریب حفاظت پایه پل های مورب در سه حالت تحریک یک، دو و سه جهته ۱۱۶
فصل پنجم : نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
۵-۱- مقدمه ۱۲۰
۵-۲- جمع بندی و نتیجه گیری ۱۲۱
۵-۳- ارائه پیشنهادات ۱۲۳
مراجع ۱۲۴
پیوست الف : ضوابط آیین نامه آشتو در مورد طراحی جداساز لرزه ای پل ها ۱۲۸
پیوست ب : ضوابط طراحی پل های جداسازی شده طبق آیین نامه یوروکد ۱۳۴
چکیده (Abstract) ۱۳۹
عنوان (Title) ۱۴۰
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
- فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”6388″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]