پایان نامه بررسی رفتار سازه های فضایی در عرشه پل ها
رشته : ارشد عمران –سازه
فرمت : word
چکیده :
چکیده:
در کشور ما جهت ساخت عرشه پل ها معمولاً از بتن استفاده می شود، اما وزن بالای عرشه های بتنی و عدم امکان اجرای آنها به عنوان عرشه پل های با دهانه های طولانی موجب گردیده که مهندسین به فکر مصالح جدیدی باشند که علاوه بر سبکی و سهولت اجرا، مقاومت مناسبی نیز در مقابل بارهای وارده اعم از بارهای مرده و متحرک ناشی از عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری از خود نشان داده و همچنین باعث تسریع اجرای پروژه نسبت به نمونه های ساخته شده با مصالح بتنی گردد. سازه های فضایی به علت سبکی، سهولت و سرعت اجرا، جایگزین مناسبی برای عرشه پل ها به حساب می آیند. از آنجایی که این نوع سازه ها دارای تنوع بسیار زیاد از لحاظ شکل و آرایش المان ها می باشند، بنابراین انتخاب یک توپولوژی (آرایش شبکه) مناسب می تواند در رفتار سازه تاثیر بسزایی داشته باشد. لذا در این پژوهش با انتخاب توپولوژی های متفاوت، به بررسی رفتار سازه های فضایی در عرشه پل ها می پردازیم.
فهرست :
فصل اول : شناخت سازه های فضایی و مروری بر مطالعات انجام شده در مورد آنها
۱-۱- تعریف سازه های فضایی ۲
۱-۲- توسعه اولیه شبکه های فضایی ۳
۱-۳- کاربرد کامپیوتر در سازه های فضایی ۷
۱-۴- معادل های پیوسته ۱۰
۱-۵- تحلیل کمانش گنبدهای تک لایه مشبک ۱۰
۱-۶- تحلیل استاتیکی شبکه های دولایه و سه لایه فضایی ۱۱
۱-۷- اثر سفت شدگی اتصالات بر صلبیت شبکه دو لایه فضاکار ۱۲
۱-۷-۱- آزمایش شبکه های دو لایه ۱۴
۱-۷-۲- شرح آزمایش ۱۵
۱-۷-۳- نتایج تجربی آزمایش ها ۱۷
۱-۷-۴- نتیجه گیری ۲۰
۱-۸- اثر سفت شدگی اتصالات بر کمانش اعضای فشاری ۲۲
۱-۸-۱- مدول های مورد آزمایش ۲۵
۱-۸-۲- شرح انجام آزمایش ۲۵
۱-۸-۳- نتایج تجربی آزمایش ها ۲۷
۱-۸-۳-۱- مدول های با اعضای لوله ای به قطر ۳ اینچ ۲۷
۱-۸-۳-۲- مدول های با اعضای لوله ای به قطر ۲ اینچ ۲۸
۱-۸-۳-۳- مدول های با اعضای لوله ای به قطر ۵/۱ اینچ ۲۸
۱-۸-۴- نتایج کلی آزمایش ها ۳۱
۱-۸-۵- نتایج مطالعات تحلیلی ۳۲
۱-۸-۶- نتیجه گیری ۳۶
۱-۹- توسعه های آتی سازه های فضایی ۳۸
۱-۹-۱- ساختمان های بلند و ابرسازه ها ۳۸
۱-۹-۲- سازه های تنسگریتی و شبکه های فضایی ۴۲
۱-۹-۳- هندسه شبیه کریستال (ترکیب میله ها و صفحه ها) ۴۳
۱-۱۰- آینده سازه های فضایی ۴۳
فصل دوم : شناخت پل های مشبک فضایی و مروری بر آیین نامه بارگذاری پل ها
۲-۱- پل با عرشه مشبک فضایی ۴۶
۲-۲- بارگذاری پل ها بر اساس ضوابط آیین نامه ایران ۵۰
۲-۳- بارهای محاسباتی در طراحی پل ها ۵۱
۲-۴- مشخصات هندسی ۵۱
۲-۴-۱- خط عبور ۵۱
۲-۴-۲- ارتفاع مفید ۵۱
۲-۵- ترکیبات بارگذاری ۵۲
۲-۵-۱- بارهای دائمی ۵۲
۲-۵-۱-۱- وزن اجزای باربر و غیر باربر ۵۲
۲-۵-۲- اثر خاک روی پل های زیر خاکی ۵۲
۲-۵-۲-۱- روش محاسبه بارهای وارد بر پل های زیر خاکی ۵۳
۲-۵-۳- اثر نامساعد حذف قسمتی از بارهای دائمی ۵۳
۲-۶- بارهای بهره برداری ۵۳
۲-۶-۱- بار نوع اول ۵۳
۲-۶-۱-۱- مشخصات ۵۳
۲-۶-۱-۲- نحوه استقرار بار عادی روی عرشه پل ۵۵
۲-۶-۱-۳- ضریب کاهش به مناسب همزمانی بارها ۵۵
۲-۶-۲- بار نوع دوم ۵۶
۲-۶-۳- بار نوع سوم ۵۶
۲-۶-۴- بار تانک ۵۶
۲-۶-۵- بار تریلی تانک بر ۵۶
۲-۷- ضریب دینامیکی (ضربه) ۵۷
۲-۸- اثر ترمز ۵۸
۲-۹- نیروی گریز از مرکز ۵۸
۲-۱۰- بارهای پیاده رو ۵۸
۲-۱۰-۱- پل های سواره رو ۵۹
۲-۱۰-۲- پل های عابر پیاده ۵۹
۲-۱۱- برخورد وسایل نقلیه و قطعات یخ به پایه ها ۵۹
۲-۱۱-۱- پل های روگذر ۵۹
۲-۱۱-۲- پل های واقع روی رودخانه و آبروها ۵۹
۲-۱۲- اثر باد، جریان آب و غوطه وری ۶۰
۲-۱۲-۱- اثر باد ۶۰
۲-۱۲-۲- روش محاسبه ۶۰
۲-۱۲-۳- ملاحظات برای دوران ساخت ۶۰
۲-۱۳- اثر جریان آب و غوطه وری ۶۱
۲-۱۳-۱- اثر جریان آب روی پایه ها ۶۱
۲-۱۳-۲- اثر غوطه وری ۶۱
۲-۱۴- آثار دما و تغییرات آن، جمع شدگی و خزش بتن، نشست پایه ها ۶۱
۲-۱۴-۱- اثر دما ۶۱
۲-۱۴-۱-۱- تغییر دما ۶۲
۲-۱۴-۱-۲- اختلاف دما ۶۲
۲-۱۵- اثر جمع شدگی و خزش بتن ۶۲
۲-۱۶- اثر نشست یا کوتاه شدگی پایه ها ۶۲
۲-۱۷- تغییر شکل دستگاه های تکیه گاهی ۶۳
۲-۱۸- اثر زمین لرزه ۶۳
۲-۱۸-۱- روش تحلیل استاتیکی معادل ۶۳
۲-۱۸-۱-۱- وزن پل (W) 64
۲-۱۸-۱-۲- ضریب زلزله (C) 64
۳-۱۸-۱-۲-۱- ضریب اهمیت پل (I) 64
۲-۱۸-۱-۲-۲- ضریب رفتار پل (R) 65
۲-۱۸-۱-۲-۳- تناوب اصلی نوسان پل (T) 66
۲-۱۹- نرده و جان پناه ۶۶
۲-۱۹-۱- نرده های ایمنی ۶۶
۲-۱۹-۲- جان پناه ۶۷
۲-۲۰- بارگذاری ۶۷
۲-۲۰-۱- آزمایش بارگذاری ۶۷
۲-۲۰-۳- بارها در آزمایش بارگذاری ۶۸
۲-۲۰-۴- بازدید و اندازه گیری ۶۸
۲-۲۱- چگونگی کنترل تغییر شکل ها و ترک ها ۶۹
۲-۲۱-۱- تغییرشکل ها ۶۹
۲-۲۱-۲- ترک ها ۶۹
۲-۲۲- بارگذاری پل ها بر اساس ضوابط آیین نامه AASHTO (1989) 70
۲-۲۲-۱- بار زنده ۷۰
۲-۲۲-۲- اثرات ضربه (ضریب بار) ۷۲
۲-۲۲-۳- نیروهای طولی ۷۴
۲-۲۲-۴- نیروهای گریز از مرکز ۷۴
۲-۲۲-۵- بارهای پیاده رو ۷۴
۲-۲۲-۶- بار باد ۷۵
۲-۲۲-۶-۱- بار باد بر عبورگاه پل (عرشه پل) ۷۵
۲-۲۲-۶-۲- بار باد بر پایه های پل ۷۶
۲-۲۲-۶-۳- بار بالا برنده ناشی از فشار باد بر زیر عبورگاه پل ۷۷
۲-۲۲-۷- نیروی ناشی از حرارت ۷۷
۲-۲۲-۸- نیروی ناشی از جریان آب بر پایه ها ۷۸
۲-۲۲-۹- بار زلزله ۷۸
فصل سوم : بررسی رفتار سازه های فضایی در عرشه پل ها
۳-۱-کلیات ۸۱
۳-۲- توپولوژی های مناسب جهت استفاده در عرشه پل ها ۸۱
۳-۲-۱- شبکه دو لایه با آرایش مربع روی مربع جابجا شده ۸۱
۳-۲-۲- شبکه دو لایه با آرایش مربع روی مربع قطری ۸۲
۳-۲-۳- شبکه دو لایه با آرایش مربع مورب روی مربع مورب جابجا شده ۸۲
۳-۲-۴- شبکه دو لایه خرپایی با آرایش مربع روی مربع ۸۳
۳-۲-۵- شبکه دو لایه خرپایی با آرایش مربع مورب روی مربع مورب جابجا شده ۸۳
۳-۳- معرفی پل با عرشه فضای ۸۴
۳-۴- بررسی رفتار سازه های فضایی در عرشه پل ها با تغییرات توپولوژی ۸۷
۳-۴-۱- مدل اول: عرشه فضایی دو لایه با آرایش مربع روی مربع جابجا شده ۸۷
۳-۴-۱-۱- مشخصات سازه ۸۷
۳-۴-۱-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۹۰
۳-۴-۱-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۹۱
۳-۴-۱-۴- بررسی خیز نهایی ۹۲
۳-۴-۲- مدل دوم: عرشه فضایی دو لایه با آرایش مربع روی مربع قطری ۹۳
۳-۴-۲-۱- مشخصات سازه ۹۳
۳-۴-۲-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۹۵
۳-۴-۲-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۹۶
۳-۴-۲-۴- بررسی خیز نهایی ۹۸
۳-۴-۳- مدل سوم: عرشه فضایی دو لایه با آرایش مربع مورب روی مربع مورب جابجا شده ۹۸
۳-۴-۳-۱- مشخصات سازه ۹۸
۳-۴-۳-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۱۰۰
۳-۴-۳-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۱۰۱
۳-۴-۳-۴- بررسی خیز نهایی ۱۰۲
۳-۴-۴- مدل چهارم: عرشه فضایی دو لایه خرپایی با آرایش مربع روی مربع ۱۰۵
۳-۴-۴-۱- مشخصات سازه ۱۰۵
۳-۴-۴-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۱۰۷
۳-۴-۴-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۱۰۸
۳-۴-۴-۴- بررسی خیز نهایی ۱۰۹
۳-۴-۵- مدل پنجم: عرشه فضایی دو لایه خرپایی با آرایش مربع مورب روی مربع مورب جابجا شده ۱۱۰
۳-۴-۵-۱- مشخصات سازه ۱۱۰
۳-۴-۵-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۱۱۲
۳-۴-۵-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۱۱۳
۳-۴-۵-۴- بررسی خیز نهایی ۱۱۴
۳-۵- عوامل تاثیر گذار بر رفتار عرشه های مشبک فضایی ۱۱۵
۳-۵-۱- عرشه فضایی دو لایه با آرایش مربع روی مربع جابجا شده ( با اتصالات مفصلی) ۱۱۵
۳-۵-۱-۱- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار مرده ۱۱۵
۳-۵-۱-۲- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار متحرک ۱۱۸
۳-۵-۱-۳- بررسی نیروهای محوری نهایی ۱۲۰
۳-۵-۲- عرشه فضایی دو لایه با آرایش مربع روی مربع جابجا شده (با اتصالات گیردار) ۱۲۲
۳-۵-۲-۱- مشخصات سازه ۱۲۲
۳-۵-۲-۲- خیز ناشی از بار مرده ۱۲۳
۳-۵-۲-۳- خیز ناشی از بار متحرک ۱۲۴
۳-۵-۲-۴- بررسی نیروهای محوری ناشی از بارهای مرده ۱۲۴
۳-۵-۲-۵- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار متحرک ۱۲۶
۳-۵-۲-۶- بررسی نیروهای محوری نهایی ۱۲۸
۳-۵-۲-۷- بررسی لنگرهای خمشی ناشی از بار مرده حول محور ضعیف اعضا ۱۲۹
۳-۵-۲-۸- بررسی لنگرهای خمشی ناشی از بار مرده حول محور قوی اعضا ۱۳۱
۳-۵-۲-۹- بررسی لنگرهای خمشی ناشی از بار متحرک حول محور ضعیف اعضا ۱۳۲
۳-۵-۲-۱۰- بررسی لنگرهای خمشی ناشی از بار متحرک حول محور قوی اعضا ۱۳۳
۳-۵-۳- انتخاب بهترین توپولوژی ۱۳۵
۳-۵-۴- عرشه به صورت قوسی ۱۳۵
۳-۵-۴-۱- مشخصات سازه ۱۳۵
۳-۵-۴-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۱۳۷
۳-۵-۴-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۱۳۸
۳-۵-۵- افزایش تعداد لایه های عرشه مشبک فضایی ۱۳۹
۳-۵-۵-۱- مشخصات سازه ۱۴۰
۳-۵-۵-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۱۴۱
۳-۵-۵-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۱۴۲
۳-۵-۶- عدم وجود تکیه گاه های لایه فوقانی ۱۴۳
۳-۵-۶-۱- مشخصات سازه ۱۴۳
۳-۵-۶-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۱۴۴
۳-۵-۶-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۱۴۵
۳-۵-۶-۴- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار مرده ۱۴۵
۳-۵-۶-۵- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار متحرک ۱۵۰
۳-۵-۷- عدم وجود تکیه گاه های لایه تحتانی ۱۵۱
۳-۵-۷-۱- مشخصات سازه ۱۵۱
۳-۵-۷-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۱۵۱
۳-۵-۷-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۱۵۲
۳-۵-۷-۴- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار مرده ۱۵۳
۳-۵-۷-۵- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار متحرک ۱۵۶
۳-۵-۸- افزایش عمق عرشه ۱۵۷
۳-۵-۸-۱- مشخصات سازه ۱۵۷
۳-۵-۸-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده۱۵۸
۳-۵-۸-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۱۵۹
۳-۵-۸-۴- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار مرده ۱۶۰
۳-۵-۸-۵- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار متحرک ۱۶۱
۳-۵-۹- کاهش عمق عرشه ۱۶۲
۳-۵-۹-۱- مشخصات سازه ۱۶۲
۳-۵-۹-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۱۶۲
۳-۵-۹-۲- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۱۶۳
۳-۵-۹-۳- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار مرده ۱۶۴
۳-۵-۹-۴- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار متحرک ۱۶۵
۳-۵-۱۰- افزایش فاصله گره ها ۱۶۶
۳-۵-۱۰-۱- مشخصات سازه ۱۶۶
۳-۵-۱۰-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۱۶۶
۳-۵-۱۰-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۱۶۷
۳-۵-۱۰-۴- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار مرده ۱۶۸
۳-۵-۱۰-۵- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار متحرک ۱۶۹
۳-۵-۱۱- کاهش فاصله گره ها ۱۷۰
۳-۵-۱۱-۱- مشخصات سازه ۱۷۰
۳-۵-۱۱-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۱۷۱
۳-۵-۱۱-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۱۷۲
۳-۵-۱۱-۴- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار مرده ۱۷۳
۳-۵-۱۱-۵- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار متحرک ۱۷۴
۳-۵-۱۲- افزایش قطر اعضا ۱۷۵
۳-۵-۱۲-۱- مشخصات سازه ۱۷۵
۳-۵-۱۲-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۱۷۶
۳-۵-۱۲-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۱۷۶
۳-۵-۱۲-۴- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار مرده ۱۷۷
۳-۵-۱۲-۵- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار متحرک ۱۷۸
۳-۵-۱۳- کاهش قطر اعضا ۱۷۹
۳-۵-۱۳-۱- مشخصات سازه ۱۷۹
۳-۵-۱۳-۲- بررسی خیز ناشی از بار مرده ۱۸۰
۳-۵-۱۳-۳- بررسی خیز ناشی از بار متحرک ۱۸۲
۳-۵-۱۳-۴- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار مرده ۱۸۳
۴-۵-۱۳-۵- بررسی نیروهای محوری ناشی از بار متحرک ۱۸۴
۳-۶- طراحی عرشه پل با سازه های فضایی ۱۸۵
۳-۶-۱- مشخصات سازه ۱۸۵
۳-۶-۲- توزیع تنش ها در عرشه فضایی ۱۸۵
۳-۶-۳- بررسی تنش های ناشی از مجموع بارهای مرده و متحرک ۱۸۷
۳-۷- کمانش در اعضا ۱۸۸
۳-۷-۱- بررسی کمانش اعضای فشاری در عرشه فضایی دو لایه با آرایش مربع روی مربع جابجا شده ۱۸۹
۳-۷-۲- بررسی کمانش در عضوهای فشاری با افزایش طول آنها ۱۹۰
۳-۷-۳- بررسی کمانش در عضوهای فشاری با کاهش قطر و ضخامت آنها ۱۹۲
فصل چهارم : نتیجه گیری
۴-۱- تفسیر نتایج ۱۹۶
۴-۲- مزایای عرشه های مشبک فضایی ۲۰۱
۴-۳- معایب عرشه های مشبک فضایی ۲۰۳
۴-۴- جمع بندی و پیشنهادات ۲۰۴
۴-۵- پیشنهادات برای تحقیقات آتی ۲۰۶
منابع
منابع فارسی ۲۰۷
منابع لاتین ۲۰۹
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .