پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قابهای بتن آرمه با جداسازهای لرزهای
رشته : ارشد عمران –سازه
فرمت : word
چکیده :
در سالهای اخیر مبحث جداساز لرزهای به طور خاص در طراحی لرزهای ساختمانها مورد توجه قرار گرفته است هدف اصلی از این کار جداسازی سازه از زمین بجای استفاده از روشهای مرسوم مقاوم سازی میباشد. تجهیزاتی که در ایزوله کردن پایه ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند دارای دو مشخصه مهم میباشند:
انعطاف پذیری افقی و قابلیت جذب انرژی.
انعطاف پذیری سیستم جداگر سبب افزایش زمان تناوب اصلی سازه و خارج شدن آن از محدوده انرژی مخرّب زلزله میشود، از سوی دیگر خاصیت جذب انرژی سبب افزایش میرائی و در پی آن سبب کاهش تغییر مکان زیاد ناشی از انعطاف پذیری جانبی سیستم جداگر میشود.
در مطالعه اخیر جهت بررسی رفتار سازهها با جداگر و با پایه ثابت پس از بر شمردن انواع جداسازهای لرزهای و طراحی جداساز و تمهیدات آئین نامه در مورد سازههای جداسازی شده به تحلیل غیرخطی این نوع سازهها پرداخته شده و رفتار هر کدام از سازهها از لحاظ شتاب- پریود- برش و … مورد بررسی قرار گرفته شده است و در ادامه سازه جداسازی شده بر اساس نسبت میرایی مورد بررسی قرار گرفت و نسبت میرایی ۴% و ۹%و ۱۰% و ۱۱% و ۲۰% باهم مقایسه گردیده و مورد ارزیابی قرار گرفت ونتایج نشان میدهد با افزایش زمان تناوب شتاب کاهش می یابد و افزایش میرایی باعث کاهش بیشتر شتاب در سازه می شود با افزایش زمان تناوب تغییر مکان کلی سازه افزایش می یابد ولی افزایش میرایی تا حدود زیادی آنرا کنترل میکند در حالت کلی در مقایسه سازه جداسازی شده با سازه بدون جدا ساز نتایج تحلیل حاکی از آن است که شتاب طبقات و برش طبقات، در سازه جداسازی شده کمتر است و تغییر مکان جانبی در سازه جداسازی شده نسبتاً زیاد است و برای حل این مشکل باید از مستهلک کننده انرژی یا میراگر استفاده شود در سیستم جداساز با افزایش میرایی قابلیت جذب انرژی در سازه افزایش می یابد و کاهش شتاب منجر به کاهش نیروی وارده به سازه میگردد.
فهرست :
فصل اول: مفاهیم
۱- مقدمه ۲
۱-۱- پیشینه تحقیق ۴
۱-۲- کلیات ۴
۱-۳- مقابله یا همراهی نیروهای زلزله ۶
۱-۳-۱- میرائی در طبقات ۸
۱-۳-۲- میرائی در پیها ۹
۱-۴- سیستم ثقلی ۱۲
۱-۵- سیستم جکهای هیدرولیکی ۱۳
۱-۶- سیستم فنری ۱۶
۱-۷- سیستم هسته مرکزی ۱۸
۱-۷-۱- معایب سیستم هسته مرکزی ۲۸
۱-۷-۲- طراحی جداسازها ۳۱
۱-۷-۳- اهداف جداسازی ۳۳
۱-۸- پژوهش ۳۸
۱-۸-۱- طراحی جداگر لرزهای و مقایسه مطالعه رفتارهای ساختمان جداسازی شده ۳۸
۱-۸-۲- آنالیز طیف پاسخ و آنالیز استاتیکی برای ساختمان جداسازی شده و پایه فیکس ۳۸
فصل دوم: کنترل سازه ها
۲-۱- کنترل سازهها ۴۱
۲-۱-۱- کنترل غیرفعال ۴۱
۲-۱-۲- محدودیتهای جدایشگرها ۴۱
۲-۱-۳- مدلسازی جدایشگرها ۴۱
۲-۱-۴- روش تقریبی مدل سازی سازه با جدایشگر ۴۲
۲-۲- میراگرها ۴۲
۲-۲-۱- انواع میراگرها ۴۳
۲-۲-۱-۱- میراگر ویسکوز ۴۳
۲-۲-۱-۲- میراگر پسماند ۴۳
۲-۳- مفهوم جداساز ارتعاشی ۴۴
۲-۳-۱- تغییر در انعطاف پذیری، میرایی و زمان تناوب ۴۴
۲-۳-۲- مقایسه بین روش های متداول و سیستم جداگر ارتعاشی ۴۵
۲-۳-۳- هدف اصلی از جداساز ارتعاشی ۴۵
۲-۴- اجرا در یک سیستم جداگر ۴۵
۲-۵- کاربرد عملی مفهوم جداسازی ارتعاشی ۴۶
۲-۶- مزایای کنترل فعال و نیمه فعال ۴۷
۲-۷- سیستم مدار باز ۴۷
۲-۸- سیستم مدار بسته ۴۷
۲-۹- سیستم مدار باز- بسته ۴۷
۲-۱۰- میراگر های هیسترسیس فولادی ۴۷
۲-۱۰-۱- خصوصیات میراگر های هیسترسیس فولادی ۴۸
۲-۱۰-۲- انواع میراگر های فولادی ۴۸
۲-۱۱- مفهوم کنترل ارتعاش در سازه ها ۵۰
۲-۱۱-۱- طبقه بندی روش های کنترل بر اساس دینامیک سازه ها ۵۱
۲-۱۱-۲- طبقه بندی تکنیک کنترل بر اساس نحوه عملکرد سیستم ۵۱
۲-۱۱-۲-۱- روش کنترل غیر فعال ۵۱
۲-۱۱-۲-۲- روش کنترل فعال ۵۲
۲-۱۱-۲-۳- روش کنترل ترکیبی یا مختلط ۵۳
۲-۱۱-۲-۴- روش کنترل نیمه فعال ۵۴
۲-۱۲- سیستم نوین جرم میراگر متوازن ۵۴
۲-۱۳- نتیجه گیری کلی ۵۶
۲-۱۴- مزایای جرم میراگر متوازن ۵۷
فصل سوم: طراحی سیستمهای جداسازلرزهای
۳-۱- کلیات ۵۹
۳-۲- تحلیل سازه جداسازی شده ۵۹
۳-۲-۱- عوامل مهم در انتخاب روش تحلیل سازه ۵۹
۳-۲-۲- طراحی جداسازهای لاستیکی با هسته سربی ۵۹
۳-۳- میراگرها و توصیههای طراحی ۶۸
فصل چهارم: ملاحظات اجرایی در طراحی سازههای جداسازی شده
۴-۱- کلیات ۷۲
۴-۲- ملاحظات عمومی در زمان طراحی ۷۲
۴-۳- مشخصات بستر ۷۳
۴-۴- اثر نوع خاک ۷۳
۴-۵- آثار حوزه نزدیک ۷۴
۴-۶- اثر مؤلفه قائم زمین لرزه ۷۴
۴-۷- توجه به تأثیر مودهای بالاتر ۷۵
۴-۸- ارتفاع ساختمان ۷۵
۴-۹- رفتار روسازه ۷۵
۴-۱۰- انتخاب موقعیت تجهیزات جداسازی در ارتفاع ۷۵
۴-۱۱- طراحی بر اساس شرایط محیطی ۷۷
۴-۱۲- مقاومت در برابر آتش ۷۷
۴-۱۳- سختی جانبی جداسازها ۷۷
۴-۱۴- قراردهی جداسازها در پلان ۷۸
۴-۱۵- تعویض تجهیزات جداسازی ۷۹
۴-۱۶- فاصله آزاد جانبی و قائم ۷۹
۴-۱۷- طراحی اعضای سازهای مجاور واحدهای جداساز ۸۰
۴-۱۸- جزییات اجرایی معماری ۸۱
۴-۱۹- جزییات اجرایی تجهیزات مکانیکی ۸۶
۴-۲۰- آزمایشهای مورد نیاز برای جداسازهای لرزهای ۸۹
۴-۲۱- مطالعه اقتصادی طرحهای دارای جداساز لرزهای ۹۰
۴-۲۲- کنترل نتایج طراحی ۹۲
۴-۲۳- مدارک فنی طرح ۹۲
فصل پنجم: تحلیل قاب بتنی ۵طبقه بر روی جداساز لرزهای وپایه ثابت
۵-۱- مبنای طراحی ۹۹
۵-۲- پایداری سامانه جداساز ۹۹
۵-۳- ضریب اهمیت ۹۹
۵-۴- گروهبندی ساختمانها بر حسب شکل ۹۹
۵-۵- انتخاب روش تحلیل پاسخ جانبی ۹۹
۵-۵-۱- کلیات ۹۹
۵-۵-۲- تحلیل استاتیکی ۹۹
۵-۶- پروژه مورد تحلیل ۱۰۰
۵-۷- طراحی جداساز مورد نظر برای پروژه ۱۰۳
۵-۷-۱- مشخصات مقدماتی مسأله ۱۰۳
۵-۷-۲- تحلیل ۱۰۳
۵-۷-۲-۱- تغییر مکان طرح ۱۰۳
۵-۷-۲-۲- نیروی تسلیم اولیه ۱۰۳
۵-۷-۲-۳- سختی ثانویه ۱۰۴
۵-۷-۳- طراحی ۱۰۴
۵-۷-۳-۱- طرح اولیه هسته سربی ۱۰۴
۵-۷-۳-۲- ابعاد جداساز ۱۰۴
۵-۷-۳-۳- خصوصیات لاستیک ۱۰۴
۵-۷-۴- نتایج طراحی جداساز ۱۰۶
۵-۸- نتایج تحلیل ۱۰۷
۵-۸-۱- مقایسه شتاب، دو ساختمان جداسازی شده و پایه ثابت ۱۰۷
۵-۸-۲- مقایسه تغییر مکان جانبی، دو ساختمان جداسازی شده و پایه ثابت ۱۱۱
۵-۸-۳- مقایسه برش طبقات، دو ساختمان جداسازی شده و پایه ثابت ۱۱۳
۵-۸-۴- مقایسه پریود، دو ساختمان جداسازی شده و پایه ثابت ۱۱۴
۵-۸-۵- مقایسه سختی، دو ساختمان جداسازی شده و پایه ثابت ۱۱۶
۵-۸-۶- مقایسه جرم مشارکتی، دو ساختمان جداسازی شده و پایه ثابت ۱۱۹
۵-۸-۷- بررسی سازه برای طیف پاسخ شتاب از لحاظ نسبت میرایی ۱۲۱
۵-۸-۷-۱- مقایسه سازه با میرایی ۱۰%ومیرایی۴% ۱۲۱
۵-۸-۷-۲- مقایسه سازه با میرایی ۱۰%ومیرایی ۹% ۱۲۴
۵-۸-۷-۳- مقایسه سازه با میرایی ۱۰%ومیرایی ۱۱% ۱۲۵
۵-۸-۷-۴- مقایسه سازه با میرایی ۱۰%و میرایی ۲۰% ۱۲۶
۵-۹- بررسی برش براساس میرایی ۱۲۷
۵-۹-۱- مقایسه سازه برای برش براساس میرایی ۱۰%ومیرایی ۴% ۱۲۷
۵-۹-۲- مقایسه سازه برای برش بر اساس میرایی ۱۰%و میرایی ۹% ۱۲۸
۵-۹-۳- مقایسه سازه برای برش بر اساس میرایی ۱۰%و میرایی ۱۱% ۱۲۹
۵-۹-۴- مقایسه سازه برای برش بر اساس میرایی۱۰% و میرایی ۲۰% ۱۳۰
۵-۱۰- بررسی تغییر مکان ۱۳۱
۵-۱۰-۱- مقایسه سازه برای تغییر مکان بر اساس میرایی ۱۰%و میرایی ۹% ۱۳۱
۵-۱۰-۲- مقایسه سازه برای تغییر مکان بر اساس میرایی ۱۰% و میرایی ۱۱% ۱۳۴
۵-۱۰-۳- مقایسه سازه برای تغییر مکان بر اساس میرایی ۱۰%و میرایی ۲۰% ۱۳۵
۵-۱۱- بررسی شتاب طبقات ۱۳۶
۵-۱۱-۱- مقایسه سازه برای شتاب طبقات براساس میرایی ۱۰%و میرایی ۲۰% ۱۳۶
۵-۱۱-۲- مقایسه سازه برای شتاب طبقات براساس میرایی ۱۰% و میرایی ۱۱% ۱۳۷
۵-۱۱-۳- مقایسه سازه برای شتاب طبقات براساس میرایی ۱۰% ومیرایی ۴% ۱۳۸
۵-۱۱-۴- مقایسه سازه برای شتاب طبقات براساس میرایی ۱۰%و ومیرایی ۹% ۱۳۹
۵-۱۲- حالت کلی بررسی براساس میرایی ۱۴۰
۵-۱۳- شکل شماتیک بررسی رفتار سازه با نصب جداگر ۱۴۱
۵-۱۴- حلقه های هیسترسیس برای تکیه گاه سربی – لاستیکی ۱۴۲
۵-۱۵- حلقه های هیسترسیس نیرو –تغییر مکان برای تاکیه گاه سربی- لاستیکی ۱۴۳
۶-۱- نتیجه گیری ۱۴۴
۶-۲- پیشنهادها ۱۴۵
منابع ۱۴۶
این پروژه به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما ، در وبسایت قرار گرفته است .
لطفا از این پروژه به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید .
- فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”6970″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]