اندازه گیری مقاومت برشی ناحیه قفل شدگی بین توده بالاست های مجاور هم با توسعه یک روش آزمایشگاهی
تعداد صفحه : ۷
در روسازی های بالاستی خطوط ریلی ، بالاست دانه ای یکی از مهمترین ترکیبات میباشد .
این نوع مصالح دانه ای بارهای استاتیکی و به خصوص دینامکی اعمال شده به بخش روسازی را ابتدا دریافت و سپس با تقلیل آن به سطح تنش قابل تحمل ، به لایه های زیرین منتقل میکنند .
خلاصه اندازه گیری مقاومت برشی ناحیه قفل شدگی بین توده بالاست
در خطوط بالاستی با فرض یک توزیع تنش هرمی در توده بالاست زیر تراورس ها ، زمانیکه فواصل تراورس ها از یکدیگر کم باشد در فصل مشترک این توده ها یک قفل شدگی بین دانه های بالاست رخ میدهد که باعث افزایش مقاومت برشی خط بالاستی میشود .
این پدیده را قفل شدگی برشی مینامند . با توجه به اینکه تاکنون در پژوهش های اندکی به مطالعه این پدیده پرداخته شده است در این مقاله با توسعه یک روش و مدل سازی این شرایط خط در مقیاس آزمایشگاهی به ارزیابی مقاومت برشی ناحیه قفل شدگی پرداخته شده است . برای این منظور یکسری آزمایش های برش استاتیکی بر روی یک نوع بالاست تمیز و خشک تحت تنش های قائم صفر ، ۲۲ ، ۳۳ و ۴۴ کیلو پاسکال و در تراکم نسبی ۴۰ ، ۷۰ و ۹۵ درصد صورت پذیرفت .
نتایج آزمایش ها نشان دادند که در یک تنش قائم ثابت با افزایش تراکم نسبی توده بالاست و همچنین با افزایش تنش قائم تحت یک تراکم نسبی ثابت ، مقاومت برشی ناحیه قفل شدگی افزایش می یابد .
لیست مطالب اشاره شده در مقاله :
خلاصه
مقدمه
مشخصات دستگاه برش بالاست
مشخصات اولیه نمونه ها و روش آماده سازی آنها
برنامه آزمایش ها و روند انجام آنها
نتایج آزمایش ها
بحث و نتیجه گیری
مراجع
از دست ندهید :
جهت دانلود این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید .
جهت دانلود محتوا باید عضو ویژه شوید. جهت عضویت ویژه اینجا کلیک کنید
منبع : تحریریه فایل سیویل